עמוד הבית » "במשך שנים אין מספיק פסיכולוגים כדי לענות על צרכי הציבור"

"במשך שנים אין מספיק פסיכולוגים כדי לענות על צרכי הציבור"

נטע ענבר סבן עם שני ספריה, צילום: פרטי
נטע ענבר סבן, פסיכולוגית קלינית ומטפלת משפחתית וזוגית, תשיק ביום ראשון 12.3 במרכז הרב תחומי מודיעין את ספרה "מחול התודעה והנפש", שמטרתו היא לשנות את תבניות החשיבה המשפיעות על חיינו.

"במשך שנים אין מספיק פסיכולוגים כדי לענות על צרכי הציבור, אין מספיק פסיכיאטרים ומאז הקורונה לא ניתן למצוא תור בשירות הציבורי לקבלת עזרה נפשית אלא בטווח של חצי שנה ויותר. גם באופן פרטי אין תורים ויש רשימות המתנה של חודשים במקרה הטוב. אז מה קורה לאדם, או להורה שיודעים שבן או בת משפחתם זקוקים לטיפול נפשי, וכיצד זה משפיע על חיי המשפחה כולה? ומנגד, במרכז הארץ היו התורים קצרים יותר וניתן היה להגיע לקבלת עזרה באופן ציבורי בפרק זמן ארוך,
אבל סביר יותר. מאז הקורונה כל ישראל שדרות – לפחות במה שנוגע לתחום בריאות הנפש".

כך אומרת נטע ענבר סבן, פסיכולוגית קלינית למעלה מ-35 שנה ומטפלת משפחתית וזוגית, שבימים אלו יצא לאור ספרה החדש "מחול התודעה והנפש – מבט פסיכולוגי על תהליכי התפתחות אישית וחברתית" (גלילי הוצאה לאור, הפקה ועריכה ספרותית ולשונית: יהורם גלילי, ייעוץ משפטי: עו"ד חיה זינגר, עריכת ניקוד: דרורית חן, הדפסה: דפוס פרינטיב, ירושלים).

הספר יושק באירוע חגיגי שיתקיים ביום ראשון 12.3 בשעה 19:00 במרכז הרב תחומי מודיעין. באירוע תישא דברים ד"ר אורנה מגר, יועצת ראש העיר לשוויון מגדרי, ד"ר מרים פסקין תראיין את נועה עפר לנדאו על מסע הגיבורה שעברה, וניר אטיאס יראיין את נטע ענבר-סבן ואת כותב שורות אלו, העורך והמו"ל יהורם גלילי, על תהליך הוצאת הספר לאור. הזמרת והיוצרת ענת פורת תשיר משיריה באירוע, שיוגש בו כיבוד קל.

הנשיא יצחק הרצוג עם הספר מחול התודעה והנפש, צילום: באדיבות בית הנשיא

לדבריה של נטע, בשירות הציבורי לא ניתן למצוא כיום תור לקבלת עזרה נפשית אלא בטווח של חצי שנה ויותר. "'אז תלכו באופן פרטי' שומעים א.נשים והורים. המשמעות של 'באופן פרטי' היא שצריך למצוא מטפל.ת ולדעת שהיא או הוא אכן טובים, מיומנים: פסיכולוגים קליניים או מטפלים נפשיים מוסמכים שעברו שנים של לימוד והכשרות והדרכות, אנשי מקצוע הגונים שיעשו את עבודתם נאמנה. החיפוש נעשה, שומעים על מטפל זה או מטפלת זו מחברים, מבני משפחה או משכנים, בודקים בגוגל ומקבלים החלטה. במקרה של טיפול פרטי ההחלטה צריכה לכלול גם יכולת ומוכנות לשלם מאות שקלים לפגישה, והפגישות נערכות אחת לשבוע. במקרה של טיפול בילדים ובבני נוער נוספת לכך לפחות פגישה אחת בחודש של ההורים עם המטפל.ת. זו הוצאה כבדה שלא כל משפחה מסוגלת לעמוד בה. אבל אין מקום. גם באופן פרטי אין תורים  וגם כאן יש רשימות המתנה של חודשים במקרה הטוב".

"מחול התודעה והנפש" מיועד לכל מי שמעוניין להוציא את המיטב מעצמו ,לעבור שלב נוסף של התפתחות בחיים, להקשיב לתוכנה הייחודי של נפשנו ולממשה. מקריאת הספר ניתן ללמוד כיצד ניתן לעשות את זה, איך עובד מוחנו, מדוע אנו נתקעים בתבניות חשיבה המשפיעות על חיינו ומהי הדרך לשנותן: בתוכנו, בזוגיות, בהורות, בקריירה וגם בתהליכים לאומיים, חברתיים ופוליטיים. בספר ניתן דגש למקום היסוד הנשי והתפתחותו כמו גם לתהליכי קבלת החלטות בקרב. לכל אורכו מחולל הספר את מחול ההתפתחות, נע בתנועה ספירלית קדימה ואחורה, החוצה ופנימה ומציג שינויים בזמן, ברעיונות ובהיסטוריה של אנשים ושל חברות אנושיות. הוא מביא תיאוריות פסיכולוגיות, פיזיקליות, חברתיות וכלכליות וגם כאלה הנוגעות לתקשורת המונים ולהתפתחות שעברנו כעם. הספר משמש מודל למציאת הדרכים לממש את עצמנו ולפתור מצוקות חיים שאנו נתקלים בהן, ומוצגים בו סיפורים מרתקים הממחישים את תהליכי ההתפתחות, הקשיים שאנו עוברים וההתגברות עליהם.

נושא נוסף שעליו היא שמה דגש בספרה החדש הוא המקום של היסוד הנשי בחיינו ושל האישה המשתנה. על פי יונג, יסוד גברי פירושו להתנהל על פי הרציונל, המודעות, ישירות להשגת המטרה. היסוד הנשי כולל התנהלות על פי האינטגרציה, האינטואיציה, המעגליות והלא מודע. נושא חשוב נוסף הוא תהליך ההתפתחות כתוצאה מתהליכי חשיבה, מחול ההתפתחות והקיבעון. "תבניות חשיבה מתגבשות בנו מרגע הלידה, ובמהלך החיים מכתיבות את מה שנשמע ונראה, את דעותינו וערכינו, את יחסינו לאחרים ואת כל מה שנרגיש, נחשוב ונעשה. תבניות חשיבה יכולות להשתנות ומשפיעות עלינו, כפי שאנו משפיעים עליהן בתהליך גומלין של התפתחות", אומרת נטע. "כשאנו מקובעים בתבניות חשיבה עלולים להתרחש כשלים בתפיסת מקום הנשים והילדים בחברה, בדעותינו על אחרים, במלחמות וביכולת המיוחדת של גברים ונשים בישראל לפרק תבניות חשיבה ולהיות יצירתיים וחדשניים".

הספר "מחול התודעה והנפש" מתאר בפירוט את השינויים הרבים שעברנו ואנו עדיין עוברים מאז פרצה הקורונה לחיינו, כמו גם את הצורך למצוא מחדש את האיזון הפנימי, הבין-אישי והחברתי. לדברי נטע, עם פרוץ הקורונה היה נחוץ לשנות את תבניות החשיבה לגבי מה חשוב ולמצוא דרכי התנהגות והתייחסות חדשים. הצעירים היו צריכים למצוא מחדש את דרכם לאחר שהמסלול הקבוע: עבודה-טיול-לימודים אחרי הצבא לא התאפשר. הספר מראה כיצד ניתן לזהות תבניות חשיבה מקובעות ואת הדרכים לשנותן, כך שיתאימו למצבי החיים החדשים – ברובד האישי וגם ברובד החברתי והפוליטי

מטרתה העיקרית של נטע היא שכל מי שיקרא את ספרה או פרקים ממנו ישנה את חייו או את התנהלותו האישית או המקצועית. "בכל תהליך הכתיבה 'דיברתי' אל אנשים, דנתי באוזניהם על הקשיים ועל יכולותינו כבני אדם, על מה עוזר לנו להתפתח, על חלומותינו כאינדיבידואלים וכעם. סיפרתי להם את מחשבותיי על כך שניתן לעשות שינוי ושחייבים לעשותו כשסובלים ושסבל הוא מנגנון הפריצה לעבר שינוי תבניות חשיבה. אם רק יצליח הספר להביא למחשבה על הרוטינה, לתזוזה בתבניות החשיבה, להתחברות עם הנפש והעולם היצירתי הלא מודע השוכן בכם ולהעניק תקווה שניתן לשנות – הרי שהספר השיג את מטרתו".

ב"מחול התודעה והנפש" בא לידי ביטוי החיבור הפנימי והחיצוני של נטע כאומנית פסיפס לנושא המרכזי המופיע בו: החיים כספירלה, כולל איור יפיפה של הציירת דיאנה שמעון על הכריכה הקדמית וציור צבעוני של האומנית פנינה (פפי) נדיבי על הכריכה האחורית. כאמור, הספר הוא ספירלי מתחילתו ועד סופו.

ספרה הקודם של נטע הוא "פסיפס אנושי – מבט פסיכולוגי על הגוונים המרכיבים את עם ישראל" (צמרת הוצאה לאור), ושיטות הטיפול שלה נסמכות על תיאוריות פסיכואנליטיות ובראשן התיאוריות של פרויד ושל יונג, על תיאוריות משפחתיות וחברתיות, כמו גם על טכניקות קוגניטיביות-התנהגותיות.

בימים אלו היא עוסקת בכתיבת ספר חדש העוסק בטיפול בילדים ובבני נוער וב'מבוגרים צעירים' – בני 20 עד 35. הספר סוקר בהרחבה ולעומק את התיאוריות הפסיכואנליטיות העומדות בבסיסי ההתפתחות אנושית, את התיאוריות של טיפול מסוגים שונים  – החל מטיפול בשיחה או במשחק, עבודה עם חלומות, טיפול בארגז החול ועד לטיפול קוגניטיבי- התנהגותי והדרכתי-חינוכי. "בספרים אני פונה ישירות לילדים ולהוריהם ומתייחסת לנושאים שבגללם באים לטיפול נפשי. אני מקדישה בספריי החדשים פרקים נרחבים לעיסוק במצב הנפשי, שהורע בעקבות הקורונה אצל ילדים ומתבגרים ואצל צעירים בעשור השלישי והרביעי של חייהם, מציעה פיתרונות ודרכי התמודדות ופורשת את אבני הדרך של טיפול נפשי", היא אומרת.

הספר "מחול התודעה והנפש – מבט פסיכולוגי על תהליכי התפתחות אישית וחברתית" (גלילי הוצאה לאור) נמכר בחנויות הספרים ברחבי ישראל ובאתר של נטע ענבר-סבן:
https://neta-inbar-saban.com/%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%9d/