עמוד הבית » גוף ונפש בראי הסקסולוגיה

גוף ונפש בראי הסקסולוגיה

צילום: pexels
רבות דובר בעבר על הקשר שבין גוף ונפש ברפואה הקונבנציונלית - השפעת מצבו הנפשי של האדם על מצבו הפיזי, כולל גורמי תחלואה. אולי אפשר להתווכח על נכונותו של קשר זה בכל הקשור לעולם הרפואה הקונבנציונאלי, אך בהיבט הסקסולוגי של מיניות האדם, נראה שהקשר שבין גוף לנפש הינו קשר הדוק.

בסיטואציות מיניות, הגוף לא יכול לשקר לנפש, הוא מגיב על פי הרגשות של האדם בסיטואציה בה הוא נמצא. תגובות הגוף לפני ובעת קיום יחסי המין משקפות את מצב הנפש הרגשי של אותו הרגע.

כשמדובר במצב של חוסר חשק ועוררות מינית אצל אישה, בדרך כלל הגוף מגיב במעין קיפאון, וכלל לא מכין את עצמו מבחינה פיזית לאקט. זה יבוא לידי ביטוי ביובש נרתיקי, חוסר הנאה, ואפילו הרגשת כאב וסבל בעת קיום היחסים. מה שאמור להיות חוויה מענגת מבחינה פיזית הופך לסבל מתמשך שרק מצפים מתי הוא יגמר.

מצבים נפשיים רבים עלולים לגרום לגוף להיסגר מבחינה מינית. חוויות מיניות שליליות מהעבר, הן מהעיקריות שגורמות לגוף להיסגר. אך לא רק, בין הייתר קיימות סיבות רבות ומגוונות לסגירותו של הגוף למין, כגון רגשי חרטה וחוסר נוחות מהסיטואציה בגלל אמונות קדומות ותפיסות עולם שליליות על קיום יחסים, בעיקר כשמדובר באישה שגדלה על חינוך סגור של השתקה וצניעות. כמו כן, אנו עשויים לגלות קיפאון מיני היושב על דימוי עצמי נמוך, חוסר שלימות עם מי שאנחנו וחוסר ביטחון לגבי המראה החיצוני שלנו. תיתכן גם סגירות מינית בסבירות גבוהה מצד נשים שחוות זולות, החפצה, וחוסר ערך רגשי כלפיהן מצידו של בן הזוג.

צילום: pexels

ישנם דברים נוספים הגורמים לגוף להיסגר ולאבד את החשק, שלא קשורים למקרים מהעבר או לתפיסות עולם, אלא לדברים שקורים כאן ועכשיו. למשל, אם מצפים לדברים מסוימים שיקרו קודם האקט, כגון שמדמיינים איך תהיה האווירה שבחדר כולל הפרטים הקטנים של סדר, ריחות ומוזיקת רקע – שלא היו לבסוף. כשמצפים לאיזו מתנה קטנה או סוג של מחווה – וזה לא קורה, כשמפנטזים על משחק מקדים מלא רומנטיקה, שציפינו לממש פנטזיה מסוימת שלא מומשה, כשבני הזוג שלנו לא הכינו את עצמם מספיק מבחינה היגיינית, וכיוצא באלו.

גם כשהסיטואציה סביבנו היא לא נוחה ולא מאפשרת שחרור, הגוף פעמים מגיב בהתאם ומנתק עצמו מהסיטואציה. זה יכול לקרות כשאתם מתארחים אצל אחרים, כגון הוריכם, ומקצים לכם חדר, אתם רוצים לקיים יחסים אך חוששים שישמעו אתכם. או במצב שאתם בחדר והילדים דופקים על הדלת בחוץ ורוצים שתצאו, וגם בעת קיום יחסים במקומות לא שגרתיים כגון ברכב – שאלו מסוג המצבים שעלולים לכבות חשק מיני או אצל אחרים – להגביר את הריגוש בגלל הסיכון וההרפתקה.

במהלך האקט עצמו החשק יכול לפוג כשציפינו שהאקט יהיה בצורה מסוימת וזה לא קורה בפועל וגם לא מתקדם לכיוון. כמו כן, גבר או אשה יכולים להרוס סיטואציה מלאת תשוקה ברגע אחד של טעות, כשהם יגידו מילים לא במקום כגון יעירו לנו על המראה, יביעו חוסר נוחות, לא יראו שהם באמת איתנו בסיטואציה או יקומו באמצע הסקס לענות לטלפון המצלצל. אלו מסוג הדברים שעלולים לסגור את הגוף ולשתק את החשק המיני באותו הרגע.

לפעמים הטעות היא כל כך קריטית, כך שלא יהיה ניתן לעורר שוב את התשוקה והעוררות המינית באותו הלילה, ובמקרים קיצוניים יותר, היא עלולה גם להשליך על המצב בעתיד, שהגוף יגיב שוב בסגירות לסיטואציה המינית הבאה מחמת אותה האכזבה מהאקט האחרון שנשארה אצלנו בראש.

צילום: pexels

בעיות פיסיות נוספות הקשורות לקשר בין מין ורגש בעולמם של הגברים הינן סביב תסכול השפיכה מוקדמת כתוצאה מריגוש מרובה ואין אונות כתוצאה מחרדת ביצוע.

הרגשות השליליים של אכזבה, פחד, חוסר נוחות ובושה, משפיעות על התפקוד המיני הפיסי שלנו בסופו של דבר.

בגלל הקשר שבין גוף לנפש, יחסי מין יכולים להיות נוראיים עם פרטנר אחד ושמיימיים עם פרטנר אחר. לא משנה מה רמת הביצועים והיידע המיני של הפרטנר שלנו בסיטואציה, הפתיחות המינית שלנו והתגובה החיובית לאקט המיני הנוכחי, תלויים בעיקר במצב הרגשי הנתון שלנו, שתלוי בין הייתר בבן הזוג שאיתנו במיטה. כיצד הוא מתנהג, מה הוא אומר, וכמה אנחנו מרגישים מחוברים אליו מבחינת ביטחון ואמון.

גם אלו שחוו יחסי מין מתסכלים בעבר, נטולי אהבה ורגש, שממילא הפכו למשעממים ולא מהנים, צריכים להיות מעודדים מכך שהמצב איננו בלתי הפיך. נשים רבות התפלאו לגלות שעל אף שבקשר או אפילו בקשרים הקודמים שלהן הן היו סגורות מבחינה מינית, כשהגיע הפרטנר הנכון והמתאים שגרם להן להרגיש נוח יותר, לחוש נאהבות והן מצאו חבר אמיתי לחיים, הן נפתחו מבחינה מינית ולפעמים גם גילו את עצמן מחדש. כמו כן, נשים שלעולם לא חוו אורגזמה בחייהן בסיטואציות מיניות רבות בעבר, הצליחו לחוות אורגזמה ראשונה כשבן הזוג הנכון או התנאים הסביבתיים היו נוחים יותר. לפעמים הפרטנר הנכון, יעביר סוג של ריפוי לנפש פצועה על ידי המין לבן או בת הזוג, על ידי הכלה, סבלנות והרבה אהבה. לפעמים הוא יהיה המורה שמלמד מה שלא ידענו, ולפעמים פשוט תהיה לנו משיכה לא מוסברת אליו שהגוף יגיב אליו בהתאם.

זהו עומקו של יסוד הטיפול והייעוץ המיני, שבו לא מתעסקים רק בהיבט הפיזי, הטכני, הפרקטי, כדי לפתור בעיות, אלא מתעסקים גם ואולי בעיקר בדברים הקשורים לעולם הנפש והרגשות, כדי להקל על הגוף להיפתח ולהשתחרר.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה