עמוד הבית » דר' אייל פינקו במבט מיוחד על המערכה באוקראינה: מבצעי מודיעין חשאיים

דר' אייל פינקו במבט מיוחד על המערכה באוקראינה: מבצעי מודיעין חשאיים

אייל פינקו צילום: באדיבות אייל פינקו
הוא שירת בעברו בתפקידים בכירים במערכת הביטחון. כיום מכהן כנשיא מכון מחקר אירופאי העוסק בתחומי המודיעין, סייבר והביטחון לאומי, חוקר ומרצה באוניברסיטת בר-אילן, ובעלים של חברת מודיעין עסקי.

הוא אדם מרתק עם ראייה רחבה, ועל רקע המשבר באוקראינה ביקשתי ממנו לעשות לנו קצת 'סדר' בין שלל הדיווחים והחדשות המגיעים מן השטח – חלקם 'פייק ניוז' ובחלק אחר מהווים סוג של לוחמה פסיכולוגית בין הצדדים המעורבים, וזה מה שאייל בחר להציג בפנינו: "למערכה הקשה באוקראינה יש צדדים אפלים שאינם מדוברים ומוזכרים בתקשורת.

שירותי המודיעין הרוסים – שירות הביטחון הפדרלי (FSB) והמודיעין הצבאי (GRU), מפעילים על אדמת אוקראינה קבוצות של שכירי חרב רוסים, הפועלים יחד עם הסוכנים הפועלים בשטח. שכירי החרב משמשים את הרוסים בביצוע פעילות קומנדו כירורגיות, לרבות איסוף מודיעין טקטי, סימון מטרות לחימוש לייזר למטוסי הקרב הרוסים, הטמנת פצצות ומיקוש, ופעולות חיסול ממוקדות אחרות. חוליות שכירי החרב, שמוצאם ממדינות שונות בעולם, פועלות לזריעת כאוס ובהלה מחד, ומאידך לשיתוק והשבתה של תשתיות מדינתיות קריטיות באמצעי חבלה. בשבועות שקדמו לפלישה זרמו חוליות שכירי החרב לאוקראינה, כחלק מההערכות הרוסית לפלישה.

לכניסתם למדינה, נעזרו החוליות המבצעיות בדרכונים זרים ובתשתיות מודיעיניות, כגון חברות קש, על מנת לאפשר הגעה "לגיטימית" למדינה. השכרת שירותי שכירי החרב מתבצעת באמצעות חברות צבאיות פרטיות מרוסיה, כדוגמת חברת וגנר. ארצות הברית הזהירה לא אחת, ששכירי החרב עלולים להיות מעורבים בפעולות איבה בתוך אוקראינה, לרבות אימונם וציודם של הבדלנים הפרו-רוסים מאז 2014. כמובן שרוסיה הכחישה כל נוכחות של שכירי חרב מטעמה באוקראינה.

התפיסה האסטרטגית העומדת בבסיס השימוש בשכירי החרב היא תפיסת "הלחימה בשטח האפור", שבבסיסה כוונה לערעור סדרי השלטון, הביטחון האישי והסדר הציבורי באמצעות פעולות קומנדו ופשיעה, שאינן מיוחסות לרוסיה. כחלק מתפיסה זו אנשי עסקים רוסים אחראים להחדרת סמים, הברחת נשק ואנשים, הלבנות הון, זיוף כסף ועוד, במדינות היעד של רוסיה, כדוגמת מדינות סקנדינביה, הבלקן ועוד.

צילום: באדיבות אייל פינקו

עוד בעבר אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שחברות פרטיות, כדוגמת וגנר, אינן מייצגות את המדינה הרוסית ואינם מקבלים שכר על ידה. יחד עם זאת אמר פוטין, שיש להם זכות לפעול בתנאי שהם לא יפרו את החוק הרוסי. האיחוד האירופי הטיל סנקציות על קבוצת וגנר בשנה שעברה, והאשים אותה באלימות, בבזיזת משאבי טבע ובערעור יציבות במדינות ברחבי העולם.

במערכה באוקראינה לחוליות שכירי החרב הפועלות יחד עם גופי המודיעין, להם גב מבצעי ולוגיסטי, יש בתפיסה הרוסית תפקיד משמעותי בלחימה, הנכנסת לשבוע השני שלה. אך לא רק באוקראינה, קבוצות שכירי החרב פועלות גם ברחבי המזרח התיכון, כולל רוסיה, עיראק, אפגניסטאן ולוב, ומקדמות "מתחת לראדאר" את מטרותיו של השלטון הרוסי".

דר' אייל פינקו מיוצג בסוכנות המרצים הבינלאומית: www.spylegends.co.il