עמוד הבית » "האומנות במרחב הציבורי יצרה התפתחות עירונית מואצת"

"האומנות במרחב הציבורי יצרה התפתחות עירונית מואצת"

יצירה של מוטי שמש בצומת סירקין, צילום: באדיבות המרכז הישראלי לאיירברש
כותרת משנה לכתבה ב"מוקסיני": ברחבי ישראל פזורות עשרות מיצירותיו של האומן הרב-תחומי מוטי שמש, שהקים את המרכז הישראלי לאיירברש ונחשב לאחד האומנים הבולטים בארץ ובעולם בתחום האיירבראש

מוטי שמש, אומן רב-תחומי בעל ניסיון של מעל 20 שנה, העוסק בציור ורישום, פיסול, הדמיות תלת ממד ממוחשבות, צילום ועיצוב גרפי. בשנים האחרונות התמקדותו העיקרית היא בתכנון וביצוע פרויקטים רחבי היקף בעלי אופי עסקי, ציבורי וקהילתי. הודות לגישתו הרב-תחומית הוא יוצר תכנים עשירים ומלאי עניין התופסים את עיניי הצופה.

מזה מספר שנים הוא נחשב לאחד האומנים הבולטים בתחום האיירבראש בארץ ובעולם וברחבי הארץ פזורות עשרות מיצירותיו. בין לקוחותיו: פרס ישראל, קוקה-קולה, בזק, גולדסטאר, חברות הפקה שונות, עיריות, בעלי עסקים דוגמת מסעדות, גני שעשועים ועד לקוחות פרטיים, אישי ציבור וידוענים שהזמינו יצירות ייחודיות לביתם. ניסיונו הרב בציור, בצילום ובפיסול ועבודתו בתעשייה כצלם ומעצב גרפי מקנה לו יכולת ייחודית בהעברת קורסים בצורה רחבה ומעמיקה. כיום ישנם מאות תלמידים ובוגרים מרוצים שנהנים מתוכן לימודי איכותי, כתחביב או כהכשרה מקצועית ורובם אף עובדים בתחום זה כמקצוע.

מוטי שמש, צילום: באדיבות המרכז הישראלי לאיירברש

שמש, בוגר שנקר בהצטיינות – במחלקה למדיה אינטראקטיבית ותקשורת חזותית, נבחר בשנת 2003 לצייר את כל זוכי פרס ישראל עבור הפקה טלוויזיונית. הוא זכה במקום העשירי בעולם בקטגוריית אפקטים מיוחדים ובמקום השביעי בעולם בקטגוריית איירבראש בתחרות ציורי הגוף העולמית שנערכה באוסטריה. בשנת 2009 שפט בתחרות בינלאומית של איפור וציורי גוף במילאנו. הוא נבחר למשך שש שנים בישראל כצלם וכמעצב הבית של קריולן, חברת האיפור המקצועי הגדולה בעולם. בשנת 2010 הוזמן על ידי איגוד האופנה והטקסטיל הישראלי להעביר הרצאה בנושא ״דימוי הגוף הנשי״. הוא מלמד את אמנות הציור והאיירברש קרוב ל-22 שנה, והכשיר למעלה מ-3,000 אומנים בתחומי אמנות שונים, כולל ציורי קירות ואיירברש.

כבוגר שנקר וכמעצב גרפי, מוטי שמש, מקים המרכז הישראלי לאיירברש – סטודיו פעיל ומרכז להכשרה מקצועית באמנות פלסטית בכלל ובציורי קירות ואיירברש בפרט, רואה חשיבות רבה במתן מענה ללקוחות עסקיים, תוך שימת דגש על מיתוג, התאמה מדוייקת של המסר לפי קהלי יעד והצבת מטרות ממשיות לכל יצירה ויצירה. הסטודיו מעניק את שירותיו למגזר העסקי, הציבורי והפרטי. בעזרת צוות האומנים שמפעיל הסטודיו יש ביכולתו לבצע פרוייקטים בכל סדר גודל: החל משלב פיתוח הקונספט, יצירה בפועל והפעלת או הצבת המיצג בזמן אמת במקום הנדרש, בכל מיקום בארץ ואף בחו"ל.

היצירה היא חלק בלתי נפרד ממוטי שמש מאז שהוא זוכר את עצמו. "עוד בגן זכור לי היטב שאהבתי בכל הזדמנות לשבת ולצייר, ואף שלחו אותי למבחנים לילדים מחוננים. כילד אהבתי מאוד סדרות וסרטים מצוירים מלאי דמיון. הייתי יושב מול הטלוויזיה, לוחץ פאוז בווידאו ומעתיק פריימים מושלמים מסדרות ובמיוחד מסרטי דיסני. כשהייתי בן 11 נולדה האחיינית הראשונה שלי, ואחותי ביקשה שאצייר לה ציור קיר בחדר. לא היה לי מושג אז בנוגע לציורי קירות ולעבודה עם מכחולים וצבעים. הלכתי עם אבא שלי לחנות וקנינו מכחולים וקופסאות צבע. דודה תומכת אפילו נתנה לי במתנה כובע צרפתי של ציירים. כך עמדתי לראשונה מול קיר וציירתי את הדמויות האהובות עליי מדיסני. הגודל הפעים אותי, פרשתי את הדמויות מרצפה עד תקרה והן נראו לי מלאות חיות מאי פעם. גננת, שהייתה חברה של אחותי, ראתה את הציורים והזמינה אותי לצייר על קירות הגן שלה. קיבלתי 250 שקל על העבודה, מה שהיה נראה לי הון רב וחישבתי כמה צבעים אני יכול לקנות בזה. לאחר מכן הורים שהגיעו לגן אהבו את הציורים והתחילו להזמין אותי לצייר בחדרי הילדים אצלם בבית. כך מצאתי את עצמי בגיל 11 וחצי מסתובב בין בתים עם קופסת עץ, צנצנות גרבר ממולאות בצבעים וכמה מכחולים כשאני מצייר את חלומותיהם של אנשים ואת חלומותיי. בתיכון, כשחברים התחילו לעבוד בעבודות מזדמנות, לי כבר היו כמה עשרות ציורי קירות בבתים של אנשים. מאז אני יוצר מאהבה ובתשוקה רבה".

שמש מעוניין להשפיע ולשנות את חזות החוצות בישראל, להכניס יותר צבע ושמחה למרחב הציבורי ולחייהם של אנשים, להפוך את בתי הספר והגנים למרחבים של הנאה ומשחק עם ציורי ענק, ציורי רצפה וגם להכניס משחקיות והרפתקאה למרחבים הלימודיים עצמם. "לפני כמה שנים יצרנו תערוכה מסחרית שבה ביקרו לא פחות מ-70,000 איש. זו הייתה תערוכת ציורי תלת ממד ותעתועי ראייה. זו מטרה נכספת לחזור על תערוכה כזו שתנדוד ברחבי העולם. אני גם מציב לעצמי כיעד להגדיל את תיירות החוץ בישראל ב-100,000 תיירים נוספים בשנה, כדי שיבואו לחוות אומנות חוצות ישראלית. זו הזדמנות נהדרת לשיתופי פעולה בין אומנים, יזמים, גורמים ממשלתיים וחברות תיירות. במיוחד אחרי השפל התיירותי בקורונה, ישראל בהחלט זקוקה לזה".

לדבריו, ציורי הקיר מסייעים להתחדשות העירונית. "ניתן לראות בבירור כמה תהליכים במקומות שונים בעולם ואפילו בישראל, שמוכיחים מעבר לכל ספק כי אומנות במרחב הציבורי מובילה להתפתחות עירונית. כך אזורים שהיו ישנים, אפורים ונרקבים הופכים לפתע לצבעוניים ונעימים, וזה מדרבן אנשים להישאר במקום. במקביל, האומנות במרחב הציבורי יצרה התפתחות עירונית מואצת. בכמה מקומות בולטים בעולם האומנות, שהתבצעה לאורך זמן ועל פני שטחים גדולים, הפך האזור לנקודה תיירותית ואנשים התחילו להגיע אליו רק כדי לצפות ביצירות ולחוות את אופי השכונה. בחלק מהמקומות יש סיורים עם אוטובוסים ואף נערכים אירועים ופסטיבלים. מעבר לכך יש סיבה לפתוח עסקים ומקומות בילוי, בתי קפה ומסעדות, חנויות ואפילו בתי מלון, קניון ועוד. התיירים שמגיעים לאזור כזה נהנים ממגוון האפשרות שמסביבם וזה מתבטא בסכומים יפים המושקעים באזור שבעבר היה מיושן ונחשל".

לאתר של המרכז הישראלי לאיירברש: https://www.moti-art.com/

מאת: יהורם גלילי