עמוד הבית » האם יש קשר בין חוסר שינה לאלצהיימר? או מה עוד שינה רצופה מעניקה לחיינו?

האם יש קשר בין חוסר שינה לאלצהיימר? או מה עוד שינה רצופה מעניקה לחיינו?

צילום:pixabay
מהו אלצהיימר? מחקרים מראים כי משקעים מיקרוסקופיים של מקטעי החלבון עמילואיד בטא – מצטברים על הנוירונים עד שבסופו של דבר הם "חונקים אותם למוות". אותם נוירונים שהפסיקו לתפקד גם לא יכולים להתחדש ובפעולה איטית ומזדחלת משתקים איזורים נרחבים במוח. אותם משקעים יכולים להיות בכל מקום במוח – חלקם באיזור הקורטקס – ופוגעים בתפקודים כגון זיכרון ולמידה וחלקם יכולים להיות באיזורים האחראיים על תפקודים חיוניים כמו האיברים הפנימיים ואפילו הלב – ולפגוע קשות בתפקודם עד למוות מיידי או איטי בייסורי גוף ונפש.

איך זה קשור לחוסר שינה?

נמצא באותם מחקרים, אותם מציין חוקר השינה – ד"ר מתיו ווקר, בספרו "למה אנחנו ישנים" – כי במהלך השינה אחת הפעולות המדהימות שמתרחשות בשינה העמוקה, היא פעולת שטיפה יסודית של הנוירונים, על ידי נוזל השדרה. מאחר ובמשך שעות הערות המוח נדרש לשרת את הפעולות היומיומיות, – זמן הניקיון, התחזוקה, ההתחדשות והטעינה קורה בלילה – בשינה העמוקה בעיקר.

איך זה בדיוק קורה?

זה קסם צרוף בפני עצמו! תאי הגליה – שהם התאים הלבנים במוח – תפקידם לטפל ולהזין ולטפח את הנוירונים  – שהם התאים האפורים – שלצידם הם נמצאים. בשינה העמוקה בלבד קורה משהו שלא יכול לקרות בשום שלב – לפי הממצאים ושימו לב לזה! תאי הגליה מצטמצמים ב 60%! ויוצרים כעין תעלות מיקרוסקופיות בינם לבין הנוירונים. נוזל השדרה שוטף את כל הנוירונים מכל המשקעים המיותרים, כמו עמילואיד בטא – שהם שאריות ההזנה של הנוירונים, שמתרחשת במשך הפעילות של שעות הערות.

צילום: pixabay

כאשר אין מספיק שעות שינה עמוקה בגלי דלתא – הניקוי איננו יסודי ואיננו מספיק להסיר את המשקעים והם מצטברים לילה אחרי לילה ובמשך היום ויש להם נטיה למשוך אליהם עוד משקעים עד למצב שבו השינה כבר לא יכולה לטפל בהם – והאסון "הרב נפגעים" הזה, מתפשט ללא כל מעצורים. קוראים לזה אלצהיימר!

טוב אבל אין לזה מרפא – אולי רק האטה של התהליך, נכון?

בהתאם לממצאים הרפואיים – זה נכון.

צילום:pixabay

מה יש עוד ממצאים?

לא. אך יש הגיון בכל התהליך. מה שצריך לוודא מגיל צעיר ממש, אפילו בשנות ה – 20 הפעילות של חייינו, אלה כמות שעות שינה רצופה ועמוקה מספקות. המרכיב השני בתהליך הוא נוזל השדרה שהוא כעין פלסמה שהמרכיב המרכזי בה הוא מים. מחסור בשתיית מים מביא לפגיעה בכל מערכות הגוף ולבסוף גם בנוזל השדרה. למעשה מתרחשת התייבשות פנימית עדינה אך קטלנית בטווח הארוך. קפה אינו יכול להוסיף נוזלים לפלסמה – רק מים. קפה פוגע ישירות בשינה העמוקה. ולכן גם אלה שאומרים שהם שותים קפה והולכים לישון – וישנים נהדר – פוגעים בתפקוד המאד עדין הזה – במו ידיהם. מבלי דעת. התוצאה היא הרת אסון באורח מזדחל ולכן לא כולם אפילו מייחסים חשיבות לשינה רצופה, עמוקה ומלאה כלומר לפחות 7 שעות שינה רצופה – כל לילה, כל הלילה.

אז מה ההמלצה שלך?

לישון שינה רצופה ומחלימה. זה דורש זמן לחדש ולתחזק כמאה מיליארד נוירונים. הם זקוקים לשינה ומקלחת פנימית מוחית – ברמה היומיומית.

ומה עוד?

לשתות מים בכמות מספקת ובדרך הנכונה. לאט לאט. בנחת. זהו רק חלק מתהליך מרתק אותו אני מלמדת בסדנאות ובקורסים באופן פרונטלי ודיגיטלי. אפשר למצוא פרטים על כך בדף של שינה רצופה – בפייסבוק http://bit.ly/3437Uz1  וממש בימים אלו נפתחות סדנאות בראש פינה, בחריש וברמת גן. מוזמנים ומוזמנות ליצור קשר ולהרשם: https://secure.cardcom.solutions/e/xC3G

ויש עוד?

כן. כל מה שכתוב לעיל הוא רק חלק פצפון – ומאד משמעותי וחיוני – בתהליך השינה האדיר – שאותו אני מלמדת. כל מי שאומר לי שזה פשוט מציל חיים – כמו רבים מהפונים אלי – צודק. זו תכנית אלוהית מופלאה. אני רק מלמדת כיצד לקרוא ב"ספר הוראות השימוש של הגוף" – שאינו כתוב במילים – אלא בפעולות קסומות. חלקן הנסתר יותר, של פעולות אלה, מתרחש בשינה רצופה, לטובת חיים בריאים וחיוניים ללא תלות בגיל. כל מי שבריאותו חשובה לו מספיק, יותר מכל דבר אחר – בואו.