עמוד הבית » ההצגה "אויבים", סיפור אהבה מאת יצחק בשביס זינגר

ההצגה "אויבים", סיפור אהבה מאת יצחק בשביס זינגר

אויבים צילום דוד קפלן
עיבוד חדשני לרומן הקלאסי מאת יצחק בשביס זינגר, העוקב אחר חייו של הרמן ברודר, יהודי ניצול שואה המהגר לניו יורק בתום מלחמת העולם השנייה.

הרמן שאיבד את משפחתו ואמונתו באירופה, מתחתן לאחר המלחמה עם המשרתת הפולניה שהסתירה אותו בזמן המלחמה, אך מנהל חיים כפולים עם יהודייה סוערת ניצולת המחנות. העלילה מסתבכת כאשר גם אשתו הראשונה אותה חשב למתה, שבה מן המתים ומגיעה לניו יורק.

ההצגה מלווה במוסיקה חיה בביצועם של רביעיית נגנים (3 כלי מיתר וקלרינט) , המבצעים יצירה מקורית בהלחנתו של יונתן הררי. המוסיקה משחקת תפקיד מרכזי בעלילה, ומהווה קונטרפונקט לשחקנים המבצעים סצנות מתוך הרומן. כל תימה מוסיקאלית מייצגת את אחת מ-3 הנשים, והסך הכול הוא ניסיון עיקש ובלתי אפשרי לייצר הרמוניה בין שלושת הנשים/המנגינות.

אויבים צילום דוד קפלן

המפגש בין הדרמה למוסיקה מייצר מתח, ניגודים, עצב והתרוממות הרוח, המשקפים את המתחולל בנפשו של הרמן, המנסה להיאחז בחיים ולמצוא גאולה באהובותיו, במקביל לשקיעתו בסבך שקרים של חיים כפולים ומשולשים, המביא אותו למבוי סתום.

יצחק בשביס זינגר, חתן פרס נובל לספרות לשנת 1978, פירסם לראשונה את "שונאים סיפור אהבה" כסיפור בהמשכים בעיתון היידיש "פארווערטס" שבניו יורק, בשנת 1966. הרומן מתאר את קורותיהם של יהודים ניצולי שואה בניו יורק, זמן קצר אחר מלחמת העולם השנייה, מהגרים רדופי עבר הנאחזים זה בזה בגוף ובנפש. דמותו של הרמן ברודר מבוססת במידה מסוימת על זינגר עצמו, עליו מסופר שניהל מערכות יחסים עם נשים שונות במקביל, בכל רובע של העיר ניו יורק.

אויבים צילום דוד קפלן

"אמרתי בליבי: מאמין אני באלוהים, מפחד מפניו, אך לא אוכל לאהוב אותו, על כול פנים, לא בכול לבבי ובכול נפשי כמצוות התורה…כל אשר אוכל לעשות הוא לטפל במיטב יכולתי באנשים ובבעלי חיים, בדרך שתראה נכונה לפני. אפשר לומר שיצרתי לי בסיס מוסר משלי: לא מוסר חברתי ולא דתי, אלא מוסר של מחאה."  מתוך פרקי אוטוביוגרפיה "מוארשה עד ניו-יורק" מאת יצחק בשביס זינגר.

עיבוד ובימוי: שרון שטרק // מוסיקה: יונתן הררי // תלבושות: ורוניקה שור // תפאורה: רוסלו שמריה // ע. במאית וניהול הצגה: צח אלבז // בהשתתפות: אלון פרידמן, הדר ברנשטיין, לנה פרייפלד, אפרת ארנון //  צ'לו- שולמית לורין, ויולה- אודי ברנר, כינור-דניאל תנחלסון, קלרינט- קובי סלומון

תאטרון תמונע תל אביב:

יום ה' 8.4.21 בשעה 19:30

יום שישי 9.4.21 בשעה 19:30

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה