עמוד הבית » המדריך המלא לצום יום הכיפורים

המדריך המלא לצום יום הכיפורים

צילום:pexels
בפוסט הקרוב אסביר מה הסיבה שכדאי לצום, איך כדאי להתכונן אליו ואיך לצאת ממנו בצורה נכונה. מבטיח שזה סופר מעניין אז יאללה, בואו נתחיל!

ישנם מספר רב של צומות שניתן לבצע שיהיו בריאים וטובים עבורנו הנה חלק:

16/8 שבו נאכל בחלון של 8 שעות.

20/4 שבו חלון האכילה מצטמצם ל4 שעות.

24/24 שבו נאכל יום כן יום לא

ישנם גם צומות יותר ארוכים וה"נורמה" היא עד 72 שעות של צום. חלק מיתרונותיהם הוא ירידה במשקל ואנטי אייג'ינג.

סיכום קצר על מה קורה בשלבים שונים נמצא במאמר הזה: https://aviadulman.co.il/ צום-לסירוגין. מעל כולם מרחף הצום ה"יבש", או הצום שאנחנו מבצעים ביום הכיפורים. בעוצמה שלו וביתרונות הבריאותיים הוא שווה ערך ל 72 שעות של צום ללא מזון בלבד (עם שתייה של מים).

צום יום הכיפורים, הוא צום מאתגר אבל שווה כל שניה, באמת!

למעשה, הצום היבש יכול להתחלק לצום יבש "קל" או לצום יבש "קשה" כשההבדל ביניהם הוא פשוט. בצום "קל" נצחצח שיניים, נתקלח, נשטוף ידיים ובקיצור נהיה חשופים למגע פיזי של מים. צום "קשה" הוא ללא מגע מים בכלל מהסיבה שהגוף יכול לספוג מים לתוכו דרך העור.

צילום:pexels

אז מה היתרונות?

1) ניקוי רעלים וחיזוק המערכת החיסונית: בצום יבש הגוף יתחיל להשתמש בכל דבר אפשרי לא רק בשביל לייצר אנרגיה בצורה של מזון אלא אנרגיה בצורה של מים. ברגע שאנחנו נכנסים למצב קל של ייבוש הגוף נכנס למצב "פאניקה", או לחץ, ומתחיל להפריש הורמונים כמו אנדרנלין ואפינפרין שמכניסים את הגוף לעוד יותר לחץ. הדבר הזה גורם לגוף למחזר כל תא שאולי חסר חשיבות או לא יעיל וככה נוצרים תאים חדשים. רק התאים החזקים ישרדו. ממש כמו בג'ונגל שבו החזק שורד, רק בתוך הגוף שלנו. לתהליך הזה קוראים אוטופגיה (autophagy) וזהו תהליך האנטי אייג'ינג העוצמתי ביותר.

2) פירוק שומן ויצירת מים חדשים לגוף: כולנו יודעים שמים הם H2O. אלו 2 אטומים של מימן ואטום אחד של חמצן. רוב השומן שנאגר בגוף שלנו הוא שומן רווי. אבל במה הוא רווי? במימן! כשהגוף במצב של יובש הוא ישחרר את המימן ממולקולת השומן, ובעזרת החמצן שאנחנו נושמים הגוף מייצר מים. אלו המים הכי טבעיים והכי בריאים שיש כי הם באמת ובתמים, H2O טהור ומושלם עבורנו כי אנחנו יצרנו אותו. למים מהברז מוסיפים המון דברים חוץ ממימן וחמצן. בגלל זה אנחנו הולכים לשירותים גם כשאנחנו בצום, הגוף מייצר מים חדשים ומנקה את עצמו. התהליך הזה הוא הסיבה שנשרוף בצום הזה יותר שומן מבכל סוג של צום אחר.

צילום:pexels

3) הפחתה משמעותית בדלקתיות:

בשביל לתחזק את עצמן דלקות זקוקות למים. כשאין מים, אין דלקות. אנחנו נהיה פחות נפוחים והגוף יצליח לטפל בפציעות בצורה יעילה הרבה יותר. ההפחתה המשמעותית בדלקות יכולה גם למנוע ולטפל בתסמינים של מחלות ובעיות שונות כמו אלצהיימר, סרטן, סכרת, כשל לב ומחלות מעיים שונות.

4) היתרונות של צום רגיל מקבלים בוסט משמעותי: לצום לסירוגין יש הרבה יתרונות, מי שפספס את הסרטון שלי מוזמן להתעדכן בכל היתרונות ממש בלינק הזה:https://www.youtube.com/watch?v=Br5ep0TrDLM…כל היתרונות שבסרטון מקבלים "בוסט" משמעותי בצום יבש.

אז מה כדאי לאכול לפני הצום?

לכו על ארוחה עשירה בחלבונים ושומנים ואפילו תוסיפו מלח. לכו על מאכלים עשירים באומגה 3 כמו סלמון ואבוקדו, המזונות האלו מתפרקים לאט ויגרמו לכם להיות רעבים פחות. במהלך הצום הגוף מנצל את כל מה שהוא יכול, כולל את הוויטמינים והמינרלים העומדים לרשותו. תוסיפו בין כפית אחת לשתיים של מלח. המלח "יחזיק" את הוויטמינים והמינרלים במשך יותר זמן. פחמימות יתעכלו מהר יותר ותרגישו "ריקים" מהר יותר ולכן כדאי להימנע מהן.

צילום:pexels

אז איך שוברים צום?

השלב הראשון הוא שתייה של מים. כמה מים? חצי ליטר מים ותשתו אותו לאט.אחרי שעה אפשר עוד חצי ליטר של מים ואחרי שעה כבר אפשר לשתות כמה שרוצים. ישנן 3 סיבות עיקריות להדרגתיות הזאת והן להימנע מלחץ מיותר על מערכת העצבים (שגם ככה בלחץ אדיר בגלל הצום), לשמור על מאזן מלחים תקין ומלהימנע מצבירת נוזלים בגוף.

מבחינת מאכלים לכו על מאכלים פשוטים שלגוף קל לפרק וכאלו שימנעו עליה קיצונית באינסולין, לכן כדאי להימנע מפחמימות ולהיצמד לחלבון שהגוף יכול לפרק בקלות כמו חזה עוף או אולי טונה. חשוב לזכור שהגוף מאבד הרבה מלחים בצום שכזה והוא יעשה הכל בשביל לאגור מלח חזרה, לכן כדאי להימנע ממאכלים עתירי מלח. כן, זה משעמם ולא מרגש אבל זה ימנע מכם לצאת מאיזון מלחים ולצבור נוזלים מיותר חיצוניים, שבגדול, יכולים לגרום לכם לאבד את המים הנפלאים שיצרתם.אחרי כמה שעות אתם יכולים להחזיר גם פחמימות לגוף, רק לא מהר מידי.

באופן אישי אני הולך להתנתק מכל אמצעי הדיגיטל השנה ולבצע צום נוסף, צום של דופמין. דופמין הוא אותו הורמון שגורם לנו לסיפוק מידי, אבל גם להתמכרויות. כל אותם השעות שאנחנו מבלים בפייסבוק, אוכלים שטויות, מעשנים, שותים ומבצעים דברים שנראה שאין לנו שליטה עליהם מתרחשים בגלל הדופמין ומערכת הפרסים במוח שלנו.יש לנו הזדמנות מדהימה לאפס את מערכת הפרסים ע"י הימנעות למשך 24 שעות מדברים שגורמים לנו סיפוק רגעי, כמו טלוויזיה, מחשב וטלפון.

צילום:pexels

ואחרי שקראתם את כל זה, נשאר רק לאחל לכם צום קל, מהנה ומועיל.

מאת אביעד אולמן מאמן להתפתחות אישית, תזונה וכושר.

הוספת תגובה

הוספת תגובה