עמוד הבית » המשיכה אל מוזיקת הפלמנקו בלאדי אולייר

המשיכה אל מוזיקת הפלמנקו בלאדי אולייר

צלם: ברק אולייר
רב אמן עולמי גיטריסט ומלחין ומרצה בתחום הפלמנקו "המודעות לפלמנקו בארץ שאפה לאפס. עם השנים המודעות הלכה וגדלה בעקבות ההתמדה שלי"

ספר קצת על עצמך איזה בית ותרבות נולדת?

נולדתי ברומניה, גדלתי על מוזיקה צוענית- מזרח אירופאית. בגיל 10 נחשפתי למוזיקה הצוענית מהקצה השני של אירופה – הפלמנקו.כשעליתי לארץ נחשפתי לסוגי מוזיקה נוספים אבל האהבה והמשיכה הבלתי מוסברת לפלמנקו קבעה את עיקר הדרך שלי האמנותית לאורך השנים.

 מה מרגש אותך בגיטרה?

הגיטרה היא כלי הרמוני וגם מלודי. כלומר: ניתן לנגן אקורדים ומקצב באופן יעיל, בנוסף, ניתן לנגן גם מנגינות (מלודיות). אפשר בעצם ליצור בנגינת הגיטרה מעין תזמורת קטנה. זה מה שקסם לי בילדותי, בנוסף גוון הצליל היחודי של הגיטרה יחד עם הפריטות של מיקצבי הפלמנקו גרמו לי להתרגשות גדולה.

 אך נחשפת לפלמנקו ?

לפלמנקו נחשפתי באופן די מקרי. כמנהגי כילד הרביתי לשבת עם הגיטרה מול הרדיו להקליט  את השירים שמצאו חן בעיניי ולנסות לנגן יחד עם השירים. יום אחד השמיעו ברדיו קטע גיטרה פלמנקו שהכניס אותי לשוק. כמובן, שהקלטתי אותו ולא יכולתי להפסיק לשמוע אותו ולנסות ללמוד לנגן את מה שאני שומע שם.

אחר כך המשכתי להתעמק במוזיקה הזאת וכל השאר … הסטוריה.

צלם: ברק אולייר.

איזו תכונה צריך נגן ?

תכונות רבות צריך נגן, גם תלוי איזה נגן. נגן הקלטות, הפקות, סולן קונצרטים… יש תכונה אחת שהיא רלוונטית לכל סוגי הנגנים והיא: היכולת להיות קשוב למתרחש סביבו.

 אך היית מגדיר את הסגנון הנגינה שלך ?

אני בעיקר גיטריסט פלמנקו. אבל ביצירה שלי ישנן השפעות נוספות שעליהן גדלתי כמו המוזיקה הצוענית – בלקנית, ים תיכונית, קצת השפעות לטיניות, ג׳אז לטיני.

מה הסוד להישאר על המפה ?

הסוד לדעת מדי פעם להיעלם מהמפה ולחזור עם אמירה חדשה בכל פעם מחדש. אף אחד לא נשאר כל הזמן באופן אינטנסיבי במודעות, תמיד בחיים יש עליות וירידות.

מה היה רגע השיא שלך בקריירה?

היו מספר רגעי שיא בקריירה שלי, יהיה מאד צפוי שאומר: אולימפיה, פריז או מופעים גדולים בספרד, ארץ הגיטרה והפלמנקו, או בהופעותיי הרבות בחו״ל כשייצגתי את ישראל בארצות רבות והקהל עמד על הרגליים בתשואות, וזכיתי לביקורות נלהבות .אבל, כשאני פוגש אנשים וזה קורה לי די הרבה שאומרים לי למשל: ״ אני זוכר את המופע שלך כשהייתי ילד והופעת אצלנו בבית הספר, זה השפיע עליי כל כך שאני זוכר את זה עד היום״, זה מביא אותי לתובנה שמופעים גדולים כקטנים יכולים להיות רגעי שיא.

כיצד פלמנקו ומוזיקה צוענית נתפסים בעיני הקהל השראלי ?

בתחילת דרכי האמנותית די נלחמתי ב"טחנות רוח" היות שהמודעות לפלמנקו בארץ שאפה לאפס. עם השנים המודעות הלכה וגדלה בעקבות ההתמדה שלי ושל עוד מספר אמני פלמנקו ישראליים והפלמנקו באופן כללי הפך להיות יותר פופולרי בעולם כולו וכך גם בישראל.

צילום: יחצ

מה יש במוזיקת פלמנקו ?

הפלמנקו זאת מוזיקה שנוצרה בדרום ספרד. הצוענים שהגיעו כמעט לכל ארצות אירופה הוסיפו את הצביון שלהם לתרבות המקומית. באנדלוסיה, דרום ספרד, היתה תרבות מעורבת של הספרדים, הערבים ששלטו והיהודים. כשכל זה התערבב עם הצוענים שהגיעו, נוצר המיקס הזה שמאוחר יותר קראו לו פלמנקן. מרכיבי הפלמנקו העיקריים הם: שירה, גיטרה וריקוד, השירה היא המרכיב העתיק מבין השלושה, הגיטרה והריקוד התגבשו בשלבים מאוחרים יותר.

מה היית רוצה שאנשים ידעו עליך ועד היום לא יודעים ?

יש צד אחד בעשייה שלי שהוא פחות נחשף והוא: הלחנה תזמורתית. ועשייה זאת מרתקת אותי מאד .אולי זה מסביר את הבחירה שלי בגיטרה שמצאתי בה מעין תזמורת קטנה.

צלם: ברק אולייר

מה החלום שלך ?

להמשיך בעשייה האמנותית שלי ושתמיד תהיה לי השראה לכתוב יצירה חדשה.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה