עמוד הבית » ניקיטה בן עמי – אמנית שהמציאה עצמה מחדש

ניקיטה בן עמי – אמנית שהמציאה עצמה מחדש

ניקיטה בן עמי צילום: באדיבות נקיטה בן עמי
בעיצומה של 'שנת הקורונה' (שבימים אלו מתגלה כאחת שלא מתכוונת לעזוב) ביקרתי בסטודיו המיוחד של התכשיטנית והפסלת ניקיטה בן עמי. בזמן המשבר, סגירת בתי העסק והיעלמות הלקוחות, עברה מעיצוב וייצור תכשיטים לציור בטכניקה מעורבת על בדים, בעיקר אבסטרקט. המעבר המהיר והטבעי מעורר השראה והערצה.

ניקיטה גדלה באווירה של אמנות, מוקפת באנשים יצירתיים. הדרך לעולם האמנות, הקולנוע והמוסיקה היתה סלולה עבורה מגיל צעיר. לאחר שהיא הגיעה לישראל לראשונה בסיבוב הופעות כזמרת, ניקיטה חשה מיד ש'חזרה לביתה'. תחושה שהיא מתקשה להסביר בראיון. קול פנימי שאמר לה – זהו מקומך!

לימודים

בשנת 1999 סיימה את לימודיה באקדמיה לאומנויות ותכשיטים. ניקיטה ידועה בטכניקה הייחודית שלה, בסגנון הייחודי שלה, כמו גם ביכולת לשמוע ולהקשיב לכל לקוח, לצלם את דמותו, לצלול לתוך סיפורו, לרכז את רצונותיו ולבחור שילובים ייחודיים לחלוטין של חומרים וצורות עבורו. כל תכשיט שלה הוא פסל קטן וייחודי, שבא לעולם לראשונה. היצירות של ניקיטה נמצאות כעת באוספים פרטיים ברחבי העולם. חלקן צולמו לסרטי קולנוע וטלוויזיה ברחבי העולם. עבודותיה מוצגות בתערוכות ובבתי מכירות פומביות באירופה.

בשנת 2016 הרחיבה את תחום האמנות שלה לפיסול, ויצרה יצירות בהתאמה אישית – יצירות חדורות רגש, אמונה באנשים וחלומות על ההרמוניה של העולם. בשנים האחרונות, בנוסף לתכשיטים ופסלים, ניקיטה החלה לצייר בטכניקה מעורבת וייחודית. ציוריה מביעים תשוקה רבה, ונראה שמה שלא מצא ביטוי בתכשיטים או פסלים מצא את מקומו בציור: דימויים לא שגרתיים, מסתוריים ומוכרים, ערים פנטסטיות, אשליות של דמיון ומרחב, חופש ואהבה. ציוריה מהפנטים ומרפאים, מייפים ומלאי נוכחות.

האומנות בתחילתה

“בהתחלה נהגתי לקחת את המכחולים והמברשות, וכמעט מיד הנחתי אותן בצד, ולקחתי את הצבע בידי. ציירתי עם הידיים והאצבעות. סביר להניח שהדואט התפתח בנפרד מהתודעה שלי, מספר ניקיטה. לעתים קרובות אני אפילו לא זוכרת את תהליך הציור. עם הזמן הבנתי, איך הכי נכון מבחינתי להתבונן על היצרות. מצאתי כי לא מומלץ להתרכז בהן ואולי אפילו לא לחפש סמלים מוכרים, אלא לאפשר לתודעה להיכנס אליהם. ואז, התודעה מתחילה לראות משהו שאינו קיים במבט ראשון.

צילום: באדיבות נקיטה בן עמי

כלומר, סביר להניח שהם כוללים במוח שלנו בהקשרים אחרים של תפיסה שלא נוצלו עד כאן. לראות ולהתבונן בתהליך יצירת ציוריה של ניקיטה זה תהליך משל עצמו, כזה הנותן הצצה וחושף את שיטותיה. הצופה נוכח ביצירה. לכל אחד מציוריה יש תכונה ייחודית – היא משתנה עם הצופה בה, בכל פעם רואים זווית או נקודת מבט חדשה.

צילום: באדיבות נקיטה בן עמי

ניקיטה מספרת: "אני שואבת השראה מהיופי הטבעי של העולם, מעכביש שקפא לפני מאה שנה, ממטאור שנפל בסיביר, משלג נוצץ, ממפל זורם … אני מנסה לגלם את כל היופי הזה ביצירות שלי. תכשיטים הם לעתים קרובות בהשראת ההיסטוריה של האנשים עבורם היא נוצרה. מקור האושר וההשראה הגדול ביותר שלי הוא אהבה. הציורים מצוירים בלהט ובמסירות מלאה".

כל מה שמייחד את ניקיטה ביצירת פסלים ותכשיטים מתבטא בציוריה השונים. תמונות יוצאות דופן, מסתוריות ומוכרות, ערים פנטסטיות, תעתועים, סוס שועט במרחב, דם ובשר, רוח החופש וכמובן אהבה. הציורים של ניקיטה מרתקים ומרפאים, מקשטים וצבעים כל פנים ויכולים להפוך למתנה שלא תסולא בפז לאהובים ולחברים.

צילום:באדיבות נקיטה בן עמי

תערוכות בהן הציגה:

ישראל: "שחור ולבן" (רעננה) | "סגנון ייחודי" (תל אביב) | "בוסתן" (בהרצליה)

”נשים בעיר הגדולה“ (ראשון לציון)

תערוכת אמנות בלוקסמבורג, 2019 (זכייה בפרס)

"גולד טיים טאלנט" (בריטניה) – מקום 2 בגמר הגדול.

צילום: נקיטה בן עמי

ניקיטה פועלת ומציגה בגלריית האמנות שלה "מקום שמח" הממוקמת במושב קדימה בישראל.