עמוד הבית » הנגשה רב-תרבותית של החברה החרדית לציבור – אלי אדלר

הנגשה רב-תרבותית של החברה החרדית לציבור – אלי אדלר

צילום:באדיבות אלי אדלר
אלי, מי אתה? נולדתי וגדלתי בעולם בו הציבור החרדי חי בצוותא, במשך שנים רבות, עם שאר אוכלוסיית המדינה, החילונים והציונים-דתיים. הן מבחינת מקומות המגורים המשותפים והן מבחינת שיתוף הפעולה בתחומים רבים (צבא, עבודה ועוד)

לאט לאט, מסיבות עליהן אני מדבר בהרצאות שלי, התרחש תהליך של היפרדות האוכלוסיות. לא רק היפרדות רעיונית אלא גם היפרדות אידאולוגית, ערכית וטריטוריאלית, > מה שגרם לניכור, > שגרם לחשש, > שגרם לפחד, > שגרם לכעס, > שגרם לשנאה, > וכך הגענו למצב של עוינות ופירוד קשה, שבעיני הוא הרסני לשתי האוכלוסיות.

מצב זה הציק לי מאד זמן רב וכאשר התחלתי בפעילות חברתית, דבר זה גרם לי להתחיל גם בפעילות לגישור ולקישור בין האוכלוסיות, כשחלק ניכר מפעילות זו – הן ההרצאות שאני נותן.

מה בילדותך הוביל לבניה ותנופה של אישיות יזמית?

משהו נון-קונפורמיסטי באישיות, תכונה של העמקה ובריחה משטחיות, והחינוך שקיבלתי בבית ש"אנחנו לא כולם", גרמו לי מאז ומעולם להיות עצמאי במעשי ובדעותיי ולא לתת ל"זרם" או ל"כולם" לסחוף אותי + רצון להשפיע ולשנות דברים לטובה.

מה משך אותך למקצוע?

היכרות מעמיקה הן עם העולם החרדי והן עם העולם הישראלי וידיעת שתי השפות, ה"חרדית" וה"ישראלית" + היכולת הוורבלית הטובה שניחנתי בה + הידע הרחב שיש לי בתחום + כישורי הסברה טובים + כישורי גישור + היכולת להשפיע על המשתתפים "לחשב מסלול מחדש" לאור העובדות אותן אני חושף.

צילום: באדיבות אלי אדלר

איך יוצרים רלוונטיות ויצירתיות?

כשאתה מאמין במה שאתה עושה, כאשר אתה משקיע בכך מאמצים וכאשר אתה דובר אמת, האנשים שמולך קולטים זאת היטב והם מוכנים ונכונים להקשיב לך ולא רק לשמוע אותך. להיפתח להבנת עולמו של האחר-השונה, גם אם לא בהכרח להסכים אתו.

מה הייתה נקודת המפנה שלך?

בחודש מאי בשנת 2012, לאחר שנים רבות בהן "חרקתי שיניים" אך שתקתי אל מול תופעות שונות בחברה החרדית שראיתי אותן בצורה שלילית, תופעות שצמחו והתפתחו בגלל השינויים שעברה החברה החרדית במהלך השנים, אירוע מסוים גרם לי להפסיק לשתוק, לצאת מהאנונימיות ה"מבורכת" ולהתחיל להגיב ולפעול לשינוי שראיתי אותו כחיוני.

הצעד הראשון היה כתיבת מאמרים פובליציסטיים והפצתם דרך האינטרנט, מה שגרם לפרסום שבגללו התחלתי להיות מוזמן לאירועים ולכנסים, לקבל בקשות לראיונות ברדיו ולכתיבת מאמרים נוספים וכדומה, מה שגרם להרחבת תחומי הפעילות שלי, לא רק בחברה החרדית פנימה, אלא גם לפעילות חברתית שפונה "החוצה". דבר הוליך לדבר וכך קרה שהוזמנתי יותר ויותר להרצות על החברה החרדית ולהוביל סיורים לימודיים עליה.

מהיכן התעוזה והאומץ?

כשהבנתי שאם לא אקום ואזעק מראש הגג ש"המלך עירום" אף אחד לא יעשה זאת במקומי, ושכנראה כולם מפחדים ומחכים ל"נחשון" שיקפוץ ל"מים הקרים", החלטתי לנקוט בצעד מנהיגותי ולהתחיל להוביל מהלכים לגינוי הקלוקל ולתיקון המקולקל. לשמחתי הרבה הצטרפו לקריאה זו אנשים נוספים והתחלנו להפעיל לחצים אדירים "מלמטה" ע"י ליצור את השינוי המיוחל.

הפחדים שבדרך?

לא היו. לקחתי מראש בחשבון שתהיינה התנכלויות, הטרדות, הכפשות ואולי גם הפגנות נגדי. ואכן היו גם היו. מכל הסוגים ומכיוונים שונים. כצפוי, כשראו שזה לא מועיל ואני ממשיך בדרכי, ההטרדות וההתנכלויות פחתו יותר ויותר עד שנעלמו כליל.

כיצד משלבים קריירה ומשפחה?

כשאתה משתף את בני המשפחה בכל מה שאתה עושה ובכל מה שעובר עליך.

צילום: באדיבות אלי אדלר

מה מעשיך בימים אלה של קורונה?

הקורונה פגעה קשה בכל הפעילויות שלי, ונאלצתי להסתפק במתן הרצאות ZOOM . עכשיו מסתמנת התאוששות וחזרה הדרגתית לשגרה.

מה העצה הכי טובה שקיבלת?

"הֶיֵה אַתָּה". תמיד!

מה הדבר הגורם לך הנאה במקצוע?

  • כשאני רואה שהמשתתפים נהנים מההרצאה או מהסיור.
  • כשההרצאה או הסיור הביאו אותם לשינוי בחשיבה ובגישה.

מה השיא שלך בקריירה מבחינתך?

עוד לא הגעתי לשיא.

מה מרגש אותך?

אשתי והילדים שלי.

מה סוד ההצלחה שלך?

השיחה עם אנשים וקבוצות בדיבור ב"גובה העיניים", מתוך כבוד ומתוך הבנה עמוקה למה שמפריע להם ולשאלות שמציקות להם.

מה לא תסכים לעשות במסגרת העבודה?

לעשות משהו המתנגש עם הערכים שלי: שמירת הדת, קיום מצוות, וערכים נוספים.

עד כמה העבודה משפיעה על חיי החברה שלך?

מעשירה אותם מאד. כתוצאה מהמפגשים עם אנשים רבים מחוגים שונים ובעלי דעות והשקפות עולם שונות, נוצרים קשרים וידידויות חדשות ומעשירות.

מה החזון שלך לעשור הקרוב?

אני מקווה ומאמין  שהניכור והעויינות בין האוכלוסיות יקטנו ושהלבבות יתקרבו. כי אנשים אחים אנחנו.

מה היית רוצה שאנשים אחרים ידעו עליך?

שידעו מי אני, מה הרקורד שלי ומהן המטרות שלי.

טיפ למתחילים?

אם יש לך מה לומר ולספר, אל תהסס. בנה את זה בצורה שמכבדת את קהל המשתתפים וצא לדרך. אולי בהתחלה זה יהיה קשה, "פחד במה" ו"חרדת קהל", אבל מהרצאה להרצאה תרכוש בטחון ו"תשתפשף". מה שחשוב זה לקבל הערות, להפיק לקחים, ולשפר כל הזמן.

אלי אדלר מיוצגת בסוכנות המרצים:www.spylegends.co.il

תגיות