עמוד הבית » הסרט "משחק המלכים"

הסרט "משחק המלכים"

צילום: באדיבות הפצת סרטי נחשון
אמר הסופר סטפן צוויג" קשה עד בלתי אפשרי לשבור את רוח האדם" המשפט הזה נאמר בסיומו של הסרט המיוחד והכבד שצפינו בו אתמול בסינמט

זהו סרט חזק מאוד שבמרכזו יהודי עשיר נוטריון מוינה אוסטריה שמבלה עם אשתו בנשף של החברה הגבוהה בוינה של שנת 1938.לפתע אומר לו חברו שהנאצים מתכוננים לפלוש לוינה בקרוב ושעליו להימלט יחד עם רעייתו למקום בטוח. הוא ואשתו צוחקים לשמע הבשורה ממשיכים לרקוד לצלילי הוואלסים הנהדרים של יוהן שטראוס ואומרים : כל עוד יישמעו הוואלסים של שטראוס בוינה העולם לא יגיע אל קיצו".יהודים עשירים רבים באירופה לא קלטו בשנים הללו את הסכנה הנוראית המצפה להם עם השתלטות הנאצים על מדינות אירופה. וכשכבר היה מאוחר מדי לא היה מה לעשות. כבר בדרכם הביתה מהנשף נתקלו בתהלוכת ניאו נאצים אשר נסו להתנפל על הרכב שלהם. ועדיין לא קלטו את הסכנה בה הם נתונים. בהגיעם הביתה הגיע אותו חבר והזהירם שוב שגרמניה כבר פולשת לאוסטריה לא מחר לא מוחרותיים אלא היום!!. ואז הוא החליט ללכת למשרד ולשרוף את כל המסמכים החשובים שהוכיחו שכל עשירי וינה הפקידו את כספם בידיו ורק הוא יודע את הקודים של חשבונות הבנקים. כמובן שהנאצים היעילים תפסו אותו בשעת מעשה.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

הנאצים לא יכלו להרוג אותו מכיוון שאז לא היו יודעים את הקודים ואת מקום הימצאם של החשבונות שהיו כמובן מחוץ לגבולות אוסטריה. הם בחרו בשיטה מתוחכמת ואכזרית לשבור את רוחו.
העבירו אותו למלון המפואר ביותר בוינה ( שהם כמובן הפקיעו אותו מהיהודים).ושם הוא היה בבדידות מוחלטת למעט המזון שהכניסו לו הסוהרים. לאט לאט עשתה הבדידות את שלה הוא נכנס להזיות קשות….על אשתו (שכנראה נעלמה), על הריקודים, על חייו לפני הפלישה. והרגיש שרוחו נשברת לאט לאט, הקצין הנאצי היה נכנס אליו בחיוך מלאכותי ומבקש בנימוס את הקודים וכשסרב עזבו שוב בבדידות.
הוא נזכר שהוא יודע לשחק במשחק המלכים -שח והכין לעצמו את המשחק במאמצים רבים מנייר טואלט ודברים שמצא בחדר , דיבר אל עצמו דיבר אל אנשים בעברו אבל נשאר בבדידותו. כאשר גילה הנאצי את המחק דרס אותו באכזריות ברגליו. ושוב נכנס להזיות קשות יותר ויותר, הוא המשיך ל"שחק" שח בדמיונו ובאביזרים אחרים שמצא בחדר. והמשחק הזה הציל אותו ממות ומציפורני הנאצים.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

לא אספר את סוף הסרט ברשותכם, אבל אציין שיש תקווה לרוח האדם. וכמו שאמר גם פרנקל בספרו הידוע על השואה, האדם המוצא משמעות לחייו הוא זה שישרוד גם את התופת. ממליצה ללכת לצפות בסרט אבל לקחת בחשבון שהוא אורך שעתיים תמימות, והוא כבד אך מלא משמעות.

במאי, שותף לכתיבת התסריט ומפיק בפועל: פיליפ שטולצל

גרמניה, אוסטריה 2021, 111 דקות,  גרמנית, תרגום לעברית ואנגלית.

החל מ- 28 לאפריל בסינמטק תל אביב ובכל רחבי הארץ

הפצה בישראל סרטי נחשון

מאת: ציפי שמיר

הוספת תגובה

הוספת תגובה