עמוד הבית » הרגעת תופעות בעור שאנו במתח

הרגעת תופעות בעור שאנו במתח

קרם פנים מחדש המכיל חומצות אלפא ובתא המסירות ומחדשות את תאי העור של דר להבית אקרמן צילום יורם ויינברג
המונח "פסיכו-דרמטולוגיה"? מסביר שעור הפנים שלנו הוא הראשון להיפגע ממצבי המתח הרבים בהם אנו שרויים במהלך החיים. יש דרך קוסמטית אפקטיבית להרגיע את תופעות העור אבל איך עושים את זה שהקוסמטיקאיות מנועות מלסייע? המדריך השלם לעור פנים רגוע בימי קורונה.

הסטרס הוא תגובה קדמונית אינסטינקטיבית של הגוף, המסייעת להישרדות. הוא היה בן לוויה קבוע של האדם הקדמון, אשר נתקל בסכנות יומיומיות לחייו ההיישרדותיים בדמות חיות טרף ואסונות טבע, והבחירה שעמדה בפניו הייתה fight or flight ("לברוח או להילחם").

כבר לפני מאות שנים השכילו בתרבות המזרח להבין שהגוף והנפש-אחד הם, ועם הזמן למדנו גם אנחנו המתגוררים בחלקו המערבי של כדור הארץ להאמין ברזי התפיסה ההגיונית הזאת. הרפואה הסינית מתייחסת לגוף ולנפש כיחידה בלתי ניתנת להפרדה, כאשר המצב הנפשי משפיע על המצב הפיזי ולהיפך.

תחום בריאות העור הוא למעשה אחד התחומים הבולטים ברפואה בהם ניתן לראות קשר נפשי הדוק למהלך התופעה העורית ולאופן הופעתה. מחלות ותופעות עור רבות פורצות או מחריפות בזמן מתח ולחץ נפשי ומהוות מעין ביטוי חיצוני של הגוף ואיתות לחוסר האיזון הנפשי בו שרוי האדם. כך למשל ידוע כי תופעה כמו אקנה, שהסיבה הרשמית להיווצרותו היא חוסר איזון הורמונאלי, מתחזקת כאשר האדם שרוי במתח או כאשר הוא עובר שינויים קיצוניים במצבי הרוח. תופעות קוסמטיות אחרות, כמו סבוריאה ופסוריאזיס, גם הן תוצאה של שילוב "מנצח" בין תופעות חיצוניות כמו שינויים במזג האוויר, ותופעות פנימיות כמו מתח, לחץ וחרדה.

בשנים האחרונות חלה הבנה של תופעות עוריות הקשורות  לגורמים נפשיים. גם פרויד בעבודת  קליניות זיהה קשר ברור בין הגוף והנפש,  גם האמירות העממיות כגון: "לבן כמו סיד", "אדום כמו עגבנייה", "עור ברוז", הבליטו את הקשר למצבי דחק. העור בהיותו מעטפת הגוף הגדולה ביותר, נחשב כאיבר אימונו גני רגיש במיוחד,עשיר בקולטנים לכאב  לנגיעה קלה, לרגישות, לעונג, לצריבה וגרד. לכל עומק העור הבנוי ממספר שכבות אפידרמיס, דרמיס, תת-עור  כל שכבה מכילה קולטנים שונים בדרגות שונות של קליטה. גרד – עשוי להיות תוצאה ישירה של מתח רב ובעיות נפשיות, בערה בשפתיים, לשון, "כאב של הקרקפת " שריפה ברגלים, גרד באשכים קשה  הם ביטוי למתח רב ודיכאון" קובעת הדרמטולוגית ד"ר מוניקה אלמן.

"מצבים כמו דיכאון, עצב או לחץ שנגרמים מסיבות שליליות רבים יחשו מתח שלילי שבא לידי ביטוי כמעט מיד בתגובות של עור הפנים והגוף" אומרת סיניה לזרוביץ – המדריכה בחברת שיק תמרוקים. "מתח שלילי יתבטא במרקם העור, בטונוס נפול, בכתמים נראים לעין וכיוצא בזה".

פסיכו-דרמטולוגיה, מהי?

מחקרים שונים מצביעים שכ-20 אחוז מאוכלוסיית העולם המערבי, ובכללה ישראל, סובלת מחרדות. החרדה היא למעשה תגובה פיסיולוגית ופסיכולוגית גם יחד, שנועדה להכין את האדם להתגוננות מפני מצב חירום או סכנה בדרך של בריחה או לחימה. אלא שבהפרעת חרדה, המנגנון מופעל גם בהעדר סכנה או איום ממשי על החיים. במישור הקוגניטיבי והנפשי תיתכנה מחשבות המתרוצצות ללא הרף ואינן נותנות מנוח, לצד אי שקט, תחושת קיפאון וחשש המופיעים כשמקור הפחד ברור וידוע. ישנם מצבים בהם רכיבים רבים (מקום, זמן וכד') של אי וודאות במצב או במקור מפתחים גם הם חרדה. במישור הגופני, במקריי חרדה יתכנו הזעות קרות, דפיקות לב מואצות, קוצר נשימה, יובש בפה, בחילות ועוד.

ממש כמו המערכת החיסונית של הגוף, גם לעור הפנים והגוף ישנה מערכת חיסונית המושפעת מהסביבה בה אנו חיים ומגנה עלינו מפני נזקי הסביבה. ממש כפי שמזג האוויר משפיע על מרקם העור, גם שינויים במצב הרוח ומתחים נפשיים משפיעים עליו, דווקא מבפנים, ועשויים לגרור תגובה משמעותית בעור. בימים לחוצים ועם הופעת תופעות לוואי רצוי לפנות לטיפול קוסמטי מרגיע (במידת האפשר) אצל קוסמטיקאיות מורשות ובמקביל רצוי לאמץ גישה חיובית ורגועה לחיים, לצרוך תזונה טובה ולהתעמל.

מתח מצטבר משפיע על מהלך חיי היומיום ועל האיזון הרגשי. נתון זה גורם להתשת מנגנוני ההגנה ולהחלשת המערכת החיסונית שעובדת בהילוך גובה בכדי להתמודד טוב יותר עם בעיות הסטרס. "למעשה", קובע גל אלטמן –  המדריך הראשי במותג חלאבין "האסכולה של בחינת העור מההיבט הפסיכולוגי נקראת "פסיכו-דרמטולוגיה". מדובר בתחום מחקר טיפוח שהולך ומתפתח בשנים האחרונות הנובע מתוך ההבנה העמוקה לרפואת המזרח הגורסת שיש השפעה ישירה וברורה בין שני הפקטורים (מתח/ תגובה עורית).

"בימים אלו במציאות משבר הקורונה רוב האוכלוסייה נקלעת למצב של מתח וחרדה גם מבלי שנרצה ונתכוון לכך.

העור הוא אחד האיברים שדרכו ניתן לגלות מה עובר על גופנו מבפנים. על אחת כמה וכמה בתקופות של לחץ וחרדה כמו משבר הקורונה, תסמינים כאלו ואחרים יופיעו על פני העור.  אחת ממחלות העור הדלקתיות הכרוניות שמתפרצות בזמנים אלו היא הסבוריאה. כ-15% מהאוכלוסייה סובלים מתופעה שכיחה זו", קובעת ד"ר להבית אקרמן מומחית ברפואת עור.

אז במה מאופיינת מחלת עור דלקתית הנובעת מסטרס – הסבוריאה?  אקרמן: "סבוריאה היא מחלת עור דלקתית כרונית המאופיינת ביצירה והפרשה מוגברת של חומר שומני מבלוטות החלב של העור. תפקידן של בלוטות החלב במצב רגיל הוא לייצר חומר בשם סבום, שהוא בעצם קרם לחות טבעי, המגן על העור מגורמים חיצוניים.  בלוטות החלב אצל אנשים הסובלים מסבוריאה מייצרות סבום עם רמה גבוהה של חלבון הגורם לאדמומיות וקילופים של העור, גרד בצידי האף, עודף שומניות בעור, קשקשת יבשה. ישנן כידוע הרבה מאוד סיבות להתפרצות מחלת הסבוריאה, המאופיינת בהפרשה לא תקינה של הסבום. הפרשת הסבום תלויה במצבים שונים כגון: לחץ נפשי, מתח, חרדה, שינויי מזג האוויר (בעיקר בעונות המעבר), מחסור בשינה ותזונה לא נכונה".

"העור שלנו מאוד מושפע ממצב הרוח שלנו. בתקופה זו של סטרס, כל הגוף סובל מלחץ, וכך גם ההגנה על עור הפנים שלנו נחלשת. כשאנחנו לחוצות, אנחנו גורמות לעור להיות בלחץ חמצוני, oxidative stress העור שלנו עמום, לא נושם, הוא אפרפר, חסר צבע וחיוניות", קובעת ננסי ירחי מנהלת קשרים רפואיים במותגי הדרמו קוסמטיקה וישי, סרווה ו-לה רוש פוזה.

קרם פנים מחדש המכיל חומצות אלפא ובתא המסירות ומחדשות את תאי העור של דר להבית אקרמן
צילום יורם ויינברג

 

עוד הוסיפה לזרוביץ וציינה בעניין זה כי מצבי המתח הם הגורמים לעור להפוך לרגיש יותר בעקבות הפגיעה בסלקטיביות של תאי העור וביכולתם להתמודד עם כל השינויים הסביבתיים כמו חום, קור, יובש ואבק וכמובן נזקי הרדיקלים החופשיים. בנוסף, היא מבקשת להדגיש כי אצל  אנשים השרויים במתח נפשי ממושך, מצבי לחץ, דחק, אי-שקט, מתח, חרדה, ודיכאון החוסן הבריאותי נחלש וזה משפיע לדבריה באופן ישיר גם על מראה העור.

"במצבים שכאלה מתרחשים תהליכים הגורמים לחדירות מוגברת של התאים לאלרגנים, גורמי צריבה וגורמי דלקת, שעשויים לגרום נזקים ארוכי טווח לעור. לחץ, מתח, דיכאון וחרדה מקשים על פעילות מערכת העיכול, ומובילים לא פעם לפיתוח הרגלי תזונה לקויים שפוגעים גם באספקה תקינה של ויטמינים ומינרלים לתאי העור. כמו כן, קיימת קורלציה בין מתח נפשי גבוה לנטייה להזניח ואף "להזיק" לעור הפנים והגוף. למשל, חוסר במוטיבציה ובאנרגיות ירודות מקשה על הדבקות בשגרת הרגלי התזונה, הטיפוח ושימור העור, שחיוניים וחשובים לשמירה על מצבו התקין.

תופעות שכיחות נוספות המזוהות עם מתח נפשי הן דפוסים מגונים ומיותרים של גירוד, משיכה או שפשוף רב, המותירים את אותותיהם על העור. העניין הוא שלפסיכו-דרמטולוגיה יש מעין אפקט מעגלי: כלומר, בשל היותו של העור גלוי לעיני כל, פגמי עור שכבר הופיעו עליו – מעוררים אי נוחות, מצוקה חברתית עקב פגם אסתטי וזה רק מגביר את הקושי הנפשי והמתח בקרב הסובלים מהם".

ג'ל אלוורה מרגיע של שיק
צילום יחצ

"המתח גורם להפרשת כימיקלים הגורמים לעור להיות רגיש יותר וכן מעכבים ריפוי של בעיות עור, קובע ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור -מכבי מאוחדת פרטי רפואה אסתטית ויועץ למותג לקטופיל ומבאר: "באקנה לדוגמא הקורטיזול  המופרש במצבי לחץ מעלה את השומניות בעור – ויש עלייה בפצעים. גם שומניות המוגברת בעור עקב הפרשת חלב וכן המתח עצמו גורמים להתפרצות של סבוריאה בעיקר באזור ה-T- קו הגבות וצידי האף. מהסיבה הפשוטה שבמצבי לחץ אנו נוטים להזניח את שגרת הטיפוח היומי וכך שוב פוגעים בעור. גם  רוזציאה- מצב של אדמומית בלחיים עשויה להחריף במצבי לחץ".

אז מה עושים?

וכעת, לאחר שהצלחנו להבין מהי הבעיה וממה היא נובעת, נכנס לתמונה הפתרון. חשוב להפסיק את מעגל הקסמים לאזן את העור, לשפר את יכולת ההגנה שלו ולשקם אותו. זאת ניתן להשיג באמצעות שילוב ייחודי של מרכיבים מודרניים וקלאסיים שעובדים בסינרגיה כדי למנוע, לווסת, לנטרל ולטפל בנזקים שכבר נגרמו. מילת המפתח היא איזון. ראשית ישנם הרגלים שכדאי לאמץ הנחשבים כמאזני מתח כמו שינה טובה, פעילות ספורטיבית שמשחררת אנדורפינים, עיסויים וטכניקות אלטרנטיביות נוספות להרפיית הנפש ואפילו יציאה לסיבוב מחוץ לבית.

אל כל אלו חשוב לאמץ כמובן גם תמציות פרחי באך שיכולות להתאים למצבים רגשיים שונים, אשר כולנו נתקלים בהם בחיי היום יום השוטפים.  "השימוש בתמציות פרחי באך הוא שיטה אלטרנטיבית, מקובלת בעולם כולו ונלמדת בבתי ספר לרפואה משלימה", אומרת חווי פילוסוף – המדריכה המקצועית בחברת פרמה גורי המייצגים מוצרי רסקיו לישראל. "רסקיו רמדי הינו מוצר אולטימטיבי מהטבע שעשוי לתרום לשלווה במצבים ותקופות שונות בחיים. רסקיו רמדי מורכב מחמש תמציות באך בהן: צ'רי פלאם, קלמטיס, אימפטיאנס, רוק רוז וסטאר אוף בית-לחם. תמציות אלה התגלו על ידי ד"ר באך כמתאימות למצבים לחוצים רגילים יומיומיים כמו לפני מבחן, טסט, חתונה, ראיון, טיסה,  וכדומה. בנוסף מציע המותג רסקיו גם קרם ייעודי להרגעת העור ולשיקומו! תכשיר זה משלב שש תמציות פרחי באך, ונועד למריחה על העור במצבים של עור מגורה, מחוספס, עור יבש או סדוק ופצעי לחץ".

rescuecream- קרם להרגעת עור מגורה ואדמומי
צילום יחצ

לצד הפתרונות השונים מהטבע שנועדו כאמור להוריד את רמת האי השקט מומלץ להסתייע בתכשירים קוסמטיים שבהם אפשר למצוא רכיבים שבכוחם לאזן את העור, להגן עליו מפני הרדיקלים החופשיים המזיקים ולסייע לו לתפעל את עצמו ולהבנות מחדש.

מסכת ליפטינג לשיקום עור הפנים מבית חלאבין צלם אלון גנון

"חשוב לחפש טיפוח עם מרכיבים שיחזקו את מחסום העורי, שיעניקו לחות גבוהה ואפילו הזנה. להחזיר לו את הוורוד הטבעי שלו, לגרום שהוא יהיה שוב עור יפה ועור קורן וחיוני. חשוב לעשות שימוש במוצרים עשירים בלחות, נוגדי חמצון יעילים, הם ילחמו נגד הרדיקלים חופשיים האחראים על עייפות העור. ויחזקו את מחסום העורי, שיעניקו לחות גבוהה ואפילו הזנה" מציינת ירחי.

"העצה הטובה ביותר היא ללמוד לקחת את החיים בפרופורציה, לשמור על רגיעה ולהשתדל להתנהל בצורה שפויה ופחות דרמטית עם כל מה שקורה סביבנו", אומרת דפנה קינקס – מנהלת ההדרכה, בקבוצת החברות אסתי לאודר. "להיות מעורבים – כן, בהחלט, אבל לא לאבד את העשתונות. זכרו כי אנו מהווים מודל לחיקוי לכל הסובבים אותנו. עצה נוספת שעוזרת לגוף לייצר אנדורפינים וסרוטונין אשר אחראים בין היתר על מצב רוחנו ותחושות האופטימיות שלנו היא לשמוע מוזיקה שאתם אוהבים. שימו שיר, ריקדו בחדר כאילו אתם במועדון, שירו בקול, שחררו את הגוף. אפילו שיר טוב אחד ירומם את מצב הרוח שלכם וישחרר אותם".

"מצבי דחק עשויים לגרום כאמור לבעיות עור רבות, על הרופא להיות מודע וער שמחלות עור פוגעת באופן ישיר במודעות וההערכה העצמית של האדם, ולעתים פתרון העור אינו פותר את הבעיה הרגשית ולכן חשוב לקבל גם טיפול נפשי. חשוב לערב את הסביבה הקרובה של החולה כחלק מתהליך של החלמה", מציינת ד"ר אלמן.

ד"ר אקרמן: "בנימה אישית, אני ממליצה להשתדל להוריד את מפלס החרדה. קל להגיד – מאוד לא פשוט ליישם במיוחד בימים האחרונים. עזרה הדדית, שיתוף, הבנה וסבלנות אלו מילות מפתח חשובות בימים בהם מפלס החרדה והלחץ שלנו בשיאו, מי יותר מי פחות. אומנם לא מומלץ לחבק אך לחייך עדיין כדאי כמה שיותר. הרי ידוע כי מחשבה יוצרת מציאות, אם נחייך יותר, מקסימום נדבק בחיוך".

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה