עמוד הבית » התערוכה "שובר.ת שוויון GAME CHANGER"

התערוכה "שובר.ת שוויון GAME CHANGER"

שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון צילום: אלעד שריג
תערוכה רחבה וראשונה מסוגה הבוחנת את תפקיד העיצוב ביצירת תודעה מגדרית, ומבקשת להעלאות את המודעות לדרכים החמקמקות של העיצוב לשנות את תודעתנו כצרכנים וצרכניות, מעצבות ומעצבים. מה שאנו נעצב – יעצב את תודעתנו.

בתערוכה יוצגו מעל ל-120 פרויקטים עכשוויים מהארץ ומהעולם, החל ממוצרי מדף מוכרים ופיתוחים טכנולוגיים רפואיים ועד לעבודות עיצוב ביקורתי ופוליטי, לצד מייצבים אינטראקטיביים ודוגמאות אייקוניות מהתרבות הפופולרית, המעניקים מבט רחב על נושאי המגדר מזווית עולם העיצוב, מעולמנו הפרטי של כל אחד המרכיבים את זהותנו ואל מול החברה, ועד למגדר ובמרחב הציבורי.

התערוכה מתעמתת עם שאלות על זהות וחברה, ומעלה את המודעות לאופן בו אובייקטים מעצבים את התפיסות החברתיות שלנו, ומנגד כיצד סטראוטיפים מגדריים משפיעים על עיצוב. בנוסף, התערוכה מציגה את כוחו של העיצוב להוביל לשינוי ולחתור לשוויון ולפעול לפירוק של תבניות חשיבה מקובעות, דרך ראייה מחודשת על כלל האמצעים המעצבים את הזהות המגדרית שלנו.

צילום: אלעד שריג

על תערוכה: 

דרך פעולת העיצוב, מתעצבים גם תודעה, הרגלים ותפיסות חברתיות. עיצוב עלול לקבע פערים או חוסר נוחות, ובמקרים קיצוניים אף להביא לפגיעה באינדיבידואלים או בקהילות שונות; יחד עם זאת, בכוחו גם להוביל לשינוי – לחתור לשוויון ולפעול לפירוק של תבניות חשיבה מקובעות. הנראטיב של שובר(ת) שוויון מתעמת עם שאלות על זהות וחברה, ומעלה את המודעות לדרכים החמקמקות בהן אובייקטים מעצבים את התפיסות שלנו הן כפרטים והן כקהילות.

צילום: אלעד שריג

הביקור בתערוכה יתחיל מן המרחב המצומצם של הגוף הפרטי שיעסוק בבריאות ומיניות ובפערים בין המין הביולוגי לבין המגדר, יתרחב לנושאים כמו מערכות יחסים, חינוך, שיווק, ייצוג ואידיאל גוף ומרחב ציבורי, וימשיך עד למרחבים וירטואליים, מתעתעים ונזילים, בהם השליטה והכוח עוברים אל הבינה המלאכותית והלא-אנושי. הם מתבססים על מאגרי מידע רחבים שנושאים את ההטיות שייצרנו, מחזקים אותן ומשחזרים אותן.  התערוכה מספרת סיפור חדש, על יכולתנו להבנות סדר חברתי אחר, כזה שמציע אפשרויות בחירה רבות ופחות סתירות ביניהן, וכך לתרום לעיצובה של חברה טובה ומכלילה יותר – שמייצגת ורואה את כלל המגדרים, מקבלת שונות ומעודדת שוויון.

לאור אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה הנוכחית,  עברה התערוכה שינויים ונכנסו עבודות עיצוב ואמנות חדשות  המתייחסות ספציפית לנושאי המגדר בהקשר של תקופה זו, הנוגעת בכאב רב בכל אחד מאתנו.

עבודה של ניב תשבי, צילום: ניב תשבי

עבודות בולטות בתערוכה:

שירותים! מתבקש שתערוכה העוסקת במגדר תבחן את נושא השירותים, לא רק בחללי הגלריות אלא גם בחדר הנוחיות עצמו. שאלת עיצובו של האינטימי בתוך הפומבי מפגישה את המבקר והמבקרת בשירותים הציבוריים עם שלל סטריאוטיפים והבניות חזותיות.

השירותים יובל סער אסף דיי שאול כהן צילום: אלעד שריג

תמרורות | מיכל סהר, שלישיית תמרורים בגדול 1:1 שהם עיצוב מחדש לתמרורים קיימים  

תמרורים מלווים אותנו במרחב הציבורי. בבחינה של השפה הגרפית שלהם, ניכר חוסר ייצוג מגדרי: ברוב התמרורים מופיעה דמות גבר, ורק באחד מהם מופיעה צללית ילדה, המזוהה באמצעות שמלה מתנפנפת וצמה קלועה. עיצוב הדמויות והביגוד שלהן משייך אותן לקטגוריות מגדריות בינאריות, באופן שמקבע את התפיסה הפטריארכלית במרחב.

צילום: אלעד שריג

EZbra | אפרת רומן – חזייה חד פעמית לנשים לאחר ניתוח כריתה/שחזור שד

"איזי-ברה" היא החזייה היחידה המיועדת לשימוש סטרילי חד פעמי בימים שלאחר ניתוח כריתת שד, והיא פותחה על ידי אפרת רומן, שורדת סרטן השד, שהתמודדה עם החלמה של ניתוח כריתה. בכל שנה נערכים ברחבי העולם מיליוני ניתוחים באזור החזה ללא מענה מתאים לתקופת ההחלמה, שמלווה בקושי רגשי לא פחות מפיסי. "איזי-ברה" מציעה תמיכה לחזה באופן סטרילי על מנת להקטין את הסיכון לזיהום לאחר הניתוח.

כיסים בבגדי נשים חשובים פחות | The Pudding

הכיסים הקדמיים במכנסי נשים קטנים ב-48% וצרים ב-6.5% בהשוואה לכיסים קדמיים במכנסי גברים. הפער הזה כלל לא חדש – נשים סובלות ממנו מאז המאה ה-17, אז התקבע השוני בין גזרות גברים ונשים. גודל הכיס מסמל שוויון וחופש: הצמצום שלו משפיע על היכולת של נשים לנוע באופן עצמאי ומאלצת אותן להיות תלויות בתיק או באביזרים אחרים.

מסיבת חשיפת מין הילוד   – מקבץ סרטוני יוטיוב 

מקבץ סרטונים המציג מסיבות חשיפת מין הילוד ((Gender Reveal – אירוע פופולרי המתקיים במהלך ההיריון ובו מגלים בני המשפחה את מין העובר, כאשר הצבע הוורוד משויך לבת ואילו הצבע הכחול משויך לבן. כך עוד לפני שמגיחים התינוק או התינוקת לאוויר העולם הם כבר מסומנים באמצעים סטריאוטיפים תחת תבניות חשיבה ממוגדרות ומגבילות, שעשויים גם הם להצטרף להסללה המגדרית שבדרך.

אנה בלנקי אלדין ויסמין באולטרסאונד צילום: Anna Belenkiy

חזיית אם | קאסי ארנולד – סדרה של חמישה אובייקטים סרוגים

סדרת החזיות הסרוגות של ארנולד מבטאת דחייה של דימוי הגוף הלא מציאותי שעדיין רווח במדיות הפופולריות ומהווה מודל לא אפשרי לחיקוי על ידי נערות ונשים רבות. הסדרה מבקשת לחגוג את האיכויות האינדיבידואליות של צורות הגוף השונות של נשים, ללא טשטוש או הסתרה של גודל, צורה, צבע, סימני הזמן או המצב הבריאותי.

חזיית אם קאסי ארנולד צילום: קאסי ארנולד

 

בין המעצבים והמעצבות שיציגו בתערוכה: ג'סיקה וולש, ספוטניקו, אני לו, לנקה קלייטון, אדם נתנאל פורמן, להב הלוי, מיכל סהר, רועי דרהי, קאסי ארנולד, אהרון גניש, אור יוגב, אוהד חדד, נעה ריץ', שחר קדם, גיא שרייבר, נעמה אגסי, אנה בלנקי, יובל סער ואסף דיי, שאול כהן, שקד בשן, ניב תשבי, מאי סהר, להב הלוי, נועה אגסי, קרן שפילשר ואמנון זילבר ועוד..

אוצרות התערוכה: מיה דבש אוצרת ראשית של מוזיאון העיצוב, עדי המר יעקבי

מבט המערכת: תערוכה חדשה וראשונה מסוגה בישראל התערוכה נפתחה אתמול  במוזיאון העיצוב בחולון ומהווה אירוע חשוב ומרגש בשיח המקומי על תפקיד העיצוב בעיצוב הזהות והתודעה המגדרית. התערוכה מציגה מגוון רחב של עבודות עיצוב מקוריות שנוצרו על ידי מעצבים ומעצבות מרביתם ישראליים, העוסקים בהשפעת העיצוב על תפיסת המגדר והזהות האישית שלנו.

הפריטים המוצגים כוללים בין היתר בגדים, אביזרי אופנה, ריהוט, כלי בית, ועוד. כל פריט בתערוכה בוחן היבט אחר באופן שבו העיצוב משפיע ומעצב את תפיסתנו החברתית והאישית של המגדר. המטרה לעורר שיח ומחשבה על האופן שבו כל פריט ועיצוב מרכיב את הזהות שלנו מגיל צעיר. העיצוב מובנה בו הטיות וסטריאוטיפים מגדריים, התערוכה מאפשרת למבקרים לחשוב בצורה ביקורתית יותר על השפעת העיצוב על החברה שאנו חיים בה ומהווה הזדמנות חשובה לחשיפה ליוצרים מקומיים ולשיח חברתי ותרבותי עכשווי ורלוונטי לאור המלחמה. מומלץ מאוד.

דמי כניסה לתערוכה:

מבוגרים 45 ₪, נוער (17-11) – 35 ₪, ילדים (10-5) – 25 ₪, חיילים בשירות חובה/נכי צה"ל/שירות לאומי – 30 ₪, סטודנטים/נכים – 30 ₪, אזרחים ותיקים תושבי ישראל – 50%, תושבי חולון – 32₪, ידידי מוזיאון העיצוב חולון – חינם וחברי אקו"ם – חינם. ילדים עד גיל 5 – חינם.

שעות פתיחת התערוכה:

ראשון: סגור

שני:     10:00–17:00

שלישי:  10:00–20:00

רביעי:  10:00–17:00

חמישי: 10:00–18:00

שישי:  10:00–14:00

שבת:  10:00–20:00