עמוד הבית » זמן לטייל, מסלולי טבע בגולן המתכסים בפריחה סתווית

זמן לטייל, מסלולי טבע בגולן המתכסים בפריחה סתווית

שלכת במטעי צפון הגולן צילום נוראל זאבי
הסתיו כבר כאן, וזה הזמן לצאת ולטייל באוויר הפתוח. צפון הגולן נצבע באדום וכתום של שלכת, על רכס בשנית פורחת בצהוב החלמונית ההדורה , מזג האוויר מתקרר ואין כמו לעלות למרחבים של הגולן, להתאוורר וליהנות. בתיירות הגולן מציעים כמה מסלולים יפים במיוחד בעונה זו של השנה

סיור רכוב בצבעי שלכת

בחודשי הסתיו נצבע צפון הגולן בצבעי  שלכת. רגע לפני בוא החורף, נצבעים כרמי היין ומטעי התפוח והדובדבן בגוונים של כתום, אדום וצהוב. מומלץ לנסוע בין הכרמים והמטעים בצפון הגולן וליהנות מצבעי השלכת המיוחדים. נתחיל את הטיול בתצפית ממצפה רונן לעבר המטעים של עמק קונייטרה. נמשיך בנסיעה אל תוך לוע הר הגעש אביטל ובו כרמי יין העומדים בשלכת ואל צומת וואסט . אתם מוזמנים להציץ אל המטעים שבצדי הכביש ואף לעצור בזהירות להצטלם ולהתפעל מחגיגת השלכת הגולנית. משם נמשיך לקיבוץ מרום גולן המתהדר במגוון רחב של עצים שיחד יוצרים מראה מרהיב. מקיבוץ מרום גולן ניתן לצאת בשער הממוקם על גדר המערכת לתצפית נוף מרהיבה על מאגר מרום גולן .

פריחת החלמונית, מלכת הסתיו

נעפיל להר חזקה ברכס בשנית, שם נפגוש את המלכה הבלתי מעורערת של הסתיו, הלוא היא החלמונית הפורחת בצהוב עז ולצידה סיתוונית התשבץ הפורחת בצבע סגול לילך. במקום תמצאו גם תצפית נהדרת לכיוון סוריה ,מרחבי צפון הגולן, תילים געשיים, מאגרי מים וטורבינות רוח. (נוסעים על כביש 98 וכ-2 ק"מ צפונית לאלוני הבשן נכנסים לשטח, מזרחה. סעו מזרחה לפי הסימון הירוק עם כביש משובש במעלה הגבעה. מחנים את הרכב מתחת למוצב הצבאי ויורדים לשטח לחפש פרחים). ניתן להמשיך בטיול קליל של כ-2 קילומטרים לכיוון מעיין הג'ואיזה. המסלול עובר בחורש אלונים יפה ובו שלושה מיני אלון: אלון מצוי, אלון תולע ,אלון תבור ואפילו כמה אלות אטלנטיות. השביל יביא אתכם עד לחורבות הכפר צ'רקסי ג'ואיזה ובו מעיין נחמד וכמה עצי צפצפה. (הטיול מסתיים כקילומטר מדרום לאלוני הבשן. הוא אינו מעגלי ומצריך הקפצת רכבים).

חלמוניות ברכס בשנית בגולן-צילום יהודה וינברג

טיול ברום הרי הגעש, יער אלונים וסתווניות לקינוח

נצא לטיול במקטע מתוך שביל הגולן. שביל בן 120 ק"מ החוצה את הגולן מצפון לדרום. נתחיל את הטיול בבאב אל הווה (שער הרוחות) שעל שפת מאגר מרום גולן הסמוך לקיבוץ מרום גולן. זהו אחד ממאגרי המים של הגולן המשמשים להשקיה חקלאית. באזור נבנות בימים אלו טורבינות רוח הבולטות על רקע נופי צפון הגולן והחרמון. נעפיל להר הגעש בנטל ונלך ברום ההר. לעינינו מתפרשים נופי צפון הגולן: הרי געש, כרמים ,מטעים ובאופק- סוריה. נרד אל לוע הר הגעש אביטל ונבקר בפסל נדיה שהינו חלק משביל אלי כהן שהוקם לזכרו של האיש שלנו בדמשק. נמשיך ברום הר הגעש אביטל ונרד אל יער אלונים ובו הפתעה- סתוונית התשבץ הפורחת בעונה זו בצבע סגול לילך. נסיים את המסלול בחניון עין זיוון (אורך המסלול- 8 ק"מ. דרגת קושי- בינונית. המסלול אינו מעגלי. שביל הגולן מסומן בצבעים ירוק-כחול-לבן).

סתוונית ברכס בשנית בגולן-צילום אוהד עומסי

אלונים בשלכת בנחל מיצר

נצא לטיול בנחל מיצר שבדרום הגולן. הנחל נקרא כך כי נמצא במותניים הצרות של הגולן בין הירמוך לירדן. המסלול מציג בפני המטייל נוף אחר ומיוחד- מדרונות הנחל מכוסים יער אלוני תבור הניכרים בעליהם הגדולים והמפורצים העומדים בעונה זו בשלכת. בדרכנו ניתקל בעץ אלון ענק וזהו מקום מצוין לעצור לפיקניק. באזור זה התנהל הקרב בין אחאב מלך ישראל ובן הדד הארמי. קרב שהסתיים בניצחון ישראלי ומוזכר בספר מלכים.

*מתחילים מאמפי גולן: כביש 98 דרומית לקיבוץ אפיק, סמוך לצומת הכביש לסוסיתא בין סימני ק"מ 22-21 . המסלול אינו מעגלי ולכן יש להשאיר רכב בסוף המסלול.

*הגעה לנקודת הסיום: כ-50 מטר דרומית לקיבוץ מבוא חמה נפנה מזרחה למשטח חקלאות תפעולי, נסע על כביש משובש המסומן בצבעי שביל הגולן – כחול ירוק לבן, עד למפגש עם דרך ג'יפים הפונה ימינה אל המפל, שם נחנה את הרכב המאסף.  שימו לב! הדרך אל נקודת הסיום הינה על כביש משובש בעל עבירות לא קלה לרכבים פרטיים, ניתן גם להשאיר את הרכב באזור החקלאי שממזרח לקיבוץ מבוא חמה ולהגיע אליהם בהליכה רגלית שמוסיפה 40 דקות לטיול ( 3 קילומטרים על סימון שביל גולן).

שלכת -צילום יהודה וינברג

*לחלופין אפשר לעשות את מקטע מספר 14 של שביל הגולן מאמפי גולן למבוא חמה -אורך המסלול כ-9 ק"מ. דרגת קושי – בינונית. המסלול אינו מעגלי. סיום המסלול כרוך בעליה ארוכה וניתן לוותר עליה: נוסעים עד מצפה מבוא חמה ופונים שמאלה לכיוון המטעים עד שמתחברים עם דרך המערכת שיורדת לתצפית המפל וסוף המסלול. כאן משאירים את הרכב.