עמוד הבית » חליל הקסם – יומן מסע

חליל הקסם – יומן מסע

בנגמין פרגל בתפקיד טמינו חליל הקסם צילום באדיבות יחצ סטודיו אופרה לירית ירושלם
מערכה ראשונה: בוקר שישי נראה לעיתים כמו כל יום בשבוע, אך בוקר שישי האחרון היה מעט שונה. מלכת הלילה פינתה זה עתה את מקומה. אחת משלוש מלוותיה עדיין מתמהמהת מעט. בלב הגליל, אויר הבוקר הקריר מעט, נושא בכנפיו הבטחה בריח של סתיו. היא יוצאת למסע יומי ארוך, תרמיל קטן על גבה וכבר ברור שתחזור מאד מאוחר. שום דבר לא הכין אותה להתרחשויות הקסם העתידות להתגלות בקרוב. נוסעת נסיעה אחרונה ברכב הישן, סיום מערכה ארוכה של נדיבות, נתינה וקבלה.

שעה אחריה:

אחות רחוקה משכימה באותו בוקר ויוצאת למסע שלה ממקום שונה. גם בה הקסם מחולל שינוי, אך הצלילים כל כך עדינים וכמעט לא מורגשים. הן נפגשות לאחר שעה קלה ומתקבלות בברכה במקדשם של איסיס ואוזיריס מרמת חן, מציידים אותן בארוחת בוקר מלכותית ובשימת לב חמימה לקראת הבאות. הן יוצאות משם להמשיך במסע העלום.

במקביל:

מלכת היום מתכוננת, הפעם בשמלה עדינה … האחיות, כבר ביחד, יוצאות שוב למסע כדי לפגוש בה. הגיעו בעזרתו של שליח האלים, שומר הדרכים, המכונה ווייז.

הנה הן נכנסות לרכבה של מלכת היום ויוצאות למדבר. שם, נאמר להן, במשכן לאומנויות הבמה, בבירת הנגב, בדיוק בעת ביצוע משימתן המיוחדת, יתרחש הקסם.

מערכה שניה:

האופרה, חליל הקסם. המוזיקה מאת וולפגנג אמדאוס מוצרט. הליברטיסט – כותב הטקסט – הוא עמנואל שיקאנדר. השנה 1791. מקום ההתרחשות – מצרים העתיקה. סיפור אהבה רב מימדי. טקסט שנון המעלה את כל מרכיבי דרמת האהבה, החיים והמוות בדרך מפתיעה. כמו בחיים – לא כל מי  שצפוי שיתמוך, אכן תומך ולפעמים מכשיל ולפעמים מי שמפחיד ומאיים  – למעשה אוהב, סולח וחומל. אינטליגנציה עמוקה מים, מפעפעת חיים וחסד במוזיקה מופלאה וקולות מרוממים רוח.

באר שבע, 11 בבוקר, במשכן לאומנויות הבמה מתכנסים כמעט אלף איש כולם במסיכות ולאחר בדיקת תעודת זהות ותו המעיד על התחסנות. גם שלושת הגרציות שהגיעו מרחוק, עוברות את הבדיקה בשלום ומתיישבות בהתרגשות.

שיתוף פעולה בין הסינפונייטה הישראלי באר שבע, לבין ליריק אופרה פסטיבל, ירושלים. התזמורת, בניצוחו של ניר קברטי, יושבת על מחצית הבמה ובמחצית השניה מתרחשת האופרה. שילוב קולות של זמרים מחו"ל ומישראל – קולות מהשמים. כולם שרים וממלאים כל תפקיד במלואו ואת חלל המשכן בקסם צרוף. התפאורה מינימליסטית סמלית במשיכות מכחול בצבע זהב, באמצעות וידאו ארט של ארבין אונפו מאסטוניה.

קשה לתאר צלילים במילים…

פשוט לרוץ ולראות. חוויה רב חושית עוצמתית, מענגת וקסומה.

מריה קובלנקו סופרן בתפקיד פפגנה חליל הקסם צילום באדיבות סטודיו אופרה לירית

שעתיים וחצי עם הפסקה קצרה באמצע חולפות כהרף עין. משימה ראשונה במסע הושלמה בהצלחה. אך בירת הנגב טומנת בחובה עוד משימה לשלושת הגרציות, לפני שתוכלנה לחזור בשלום לביתן.

רמז: עליהן לגלות את היהלום המרוקני. הפרק הבא יסופר בנפרד.