עמוד הבית » חתונה ממבט ראשון – אפקט סופ"ש הזוגות – חלק ראשון

חתונה ממבט ראשון – אפקט סופ"ש הזוגות – חלק ראשון

צילום:pexels
במהלך סופ"ש הזוגות מעיין מגלה שהזוגיות שלה עם עמרי לא נמצאת כפי שחשבה, במקום טוב באמצע, כי אם בתחתית. היא גילתה שהם זוג אחד לפני האחרון, כשהאחרון הוא זוג שמצהיר שאין בניהם בכלל זוגיות.

במהלך כל הסופ"ש רואים את המבטים הבוחנים שלה על המתרחש, וברור שמאחורי המבטים הללו מתרוצצות מחשבות. אחרי שהסופ"ש נגמר, המידע מתעכל, התובנות מחלחלות, והתוצאה לא מאחרת לבוא.היא מקבלת אישור אחרון מהחברות שלה, ואז מכנסת את עמרי לשיחה אחרונה. בשיחה היא בעיקר באה כלפיו בטענות שהיא מרגישה שהוא לא נלחם, לא רוצה ולא עושה שום דבר.מצד אחד היא צודקת, מצד שני היא טועה.

היא צודקת בכך שהוא לא השקיע עד הסוף, שהוא לא לגמרי רצה, אבל היא טועה בכך שהיא מתלוננת בפניו שהוא לא ניסה. מי שלא מנסה לא קונה צעיף מתנה, לא מזמין הביתה ארוחת שף, ולא יוזם נסיעה רומנטית לראות את הזריחה במדבר.

היא צודקת בכך שהוא לא יציב. מצד אחד מציע לנסוע לראות זריחה, מצד שני הולך לחבר עד מאוחר ומתעורר עקום למחרת. מצד אחד מציע לראות סרט יחד, מצד שני נכנס למיטה לישון אחרי דקה בלי להודיע כלום. מצד אחד לוקח אותה לבחור ספה, מצד שני קונה ספה אחרת. מצד אחד מצהיר בקליניקה שישמח שהיא תבוא איתו לחברים, מצד שני הולך לבד. בהחלט קשה מאוד להרגיש שגבר כזה רוצה או מעוניין בך, כשאת כל הזמן מקבלת ריקושטים בפרצוף.

צילום: pexels

מצד שני היא טועה. בזוגיות צריכה להיות הדדיות, וחוץ מזה שהיא הצהירה שהיא, בניגוד לעמרי, נשארה גם אחרי שהמצלמות כבו (ומתעלמת מהפעם ההיא שהיא ברחה מהבית באישון לילה), היא גם לא הראתה שהיא באמת רוצה או מנסה. מה היא עשתה במהלך ה-35 ימים שלהם יחד? למעט טיול הטרקטורונים ליום ההולדת של עמרי (שגם אז היא כתבה לו ברכה והתאכזבה כשהוא לא הגיב בדיוק כפי שרצתה), לא היתה מצידה שום יוזמה. היא בעיקר ישבה בבית, ניתחה את התגובות של עמרי ניתוח יתר, היתה חסרת שביעות רצון ממה שהניתוח העלה, ונכנסה לסרטים. היא לא באמת עשתה כדי להצליח בזוגיות הזו.

אבל הבעיה העיקרית של מעיין היתה הציפיה לגרום לעמרי לעבור ממצב של רווק שרגיל לחיות לבד בחו"ל במשך שנים ולצאת עם לא רציניות, למצב של זוגיות מחייבת תוך רגע. כל זאת, כשאין לו עדיין ניצוץ, או כשהוא מקבל ממנה משוב לא חיובי בחלק ניכר מהפעמים.ואולי זה קשור למה שהיא אמרה כבר בתחילת התכנית, שהיא לא יודעת מה זו זוגיות, שלא היתה לה דוגמה בבית כי אבא שלה עזב כשהיתה קטנה, ולאמא שלה מעולם לא היתה זוגיות שהיא יכלה ללמוד ממנה.

הרבה אנשים לא יודעים איך ליצור זוגיות. אף אחד לא מלמד אותנו איך יוצרים זוגיות. הציפיה היא שנדע לעשות זאת לבד. אבל זוגיות צריך ללמוד. בדיוק כפי שלומדים שפה, כמו שלומדים מקצוע או נהיגה. לפעמים מספיק לנו לראות איך אחרים עושים זאת ולחקות אותם, ולפעמים אנחנו צריכים קצת יותר מזה. למעין, כפי שהיא עצמה אמרה, לא היה ממי ללמוד.

אחד היתרונות של פורמט התוכנית הוא סינון רעשי הרקע. הוא גורם לשני הצדדים להתחייב לתהליך מבלי להתפתות לסיים את התהליך מהר מידי ולהמשיך אל הבאה בתור. הוא מחייב את הצדדים לתת צ'אנס אמיתי, אחרי שמכירים טוב יותר ולא מקבלים החלטות על בסיס היכרות שטחית בלבד.

צילום: pexels

אחד החסרונות העיקריים של הפורמט הוא הזמן הקצר העומד לרשות הצדדים. בשל הזמן הקצר התהליך הופך להיות אינטנסיבי מידי ולעיתים קשה לעיכול (לא סתם כולם טוענים שעברו חוויה מטורפת), ובנוסף, בזמן הקצר הנתון לרשות המשתתפים קשה מאוד לשנות הרגלים של רווק.ה לזוגי.ת. בטח כשאין ניצוץ התחלתי, בטח כשהמחוייבות מגיעה מעצם ההשתתפות ולא כמשהו שנובע מרצון פנימי.

וזו היתה הסיבה העיקרית לכשלון הקשר בין עמרי למעין. זה נכון שהמצב כך הוא בקרב הרבה מאוד מהזוגות, אבל אצל מעיין ועמרי חיברו בין שני אנשים שלא היו בזוגיות רצינית ומשמעותית תקופה ארוכה קודם לכן, כך שהם היו שקועים לעומק בהרגליהם כרווקים שחיים לבד.זה לא שעמרי לא השקיע ולא היה "אול אין" בתהליך. הוא לגמרי היה מבחינתו, אלא שמה שהוא הביא וכמה שהוא היה מחוייב –לא היה מספיק. הוא לא יודע איך מתנהגים כשנמצאים בקשר רציני. לא סתם הוא אמר שהיא למד הרבה בחודש וחצי האלה. לא פלא שהוא מספר שהיו רגעים שהוא נלחץ מהסיטואציה. זה מלחיץ להיכנס לזוגיות, להתאהב, לפתח רגש. בטח ובטח כשמאיצים בך בזמן קצר. כן, צריך זמן לעכל תהליכים, ואת זה אין להם בתוכנית.

אמנם נכון שגם מנו הוא רווק מושבע, אבל ניצן, אולי בשל היותה עובדת סוציאלית, מאוד קשובה לצרכים שלו, לרגשות שלו, ולמה שהוא אומר לה. היא לא עושה סרט מכל דבר, וגם כשהם לא מסכימים היא יודעת לגשת לנושא בעדינות. לראיה, בעבר אמר לה חד משמעית שלא יהיה מצב שלא יעשנו בתוך הבית, ולפני שני פרקים למדנו שהם כבר לא מעשנים בתוך הבית עם החברים אלא רק במרפסת. ניצן מבינה ששינוי הוא תהליך שלוקח זמן.

ואם כבר ניצן ומנו, אז אין ספק שהם הזוג האהוב של העונה.

אחת הסיבות להצלחת הקשר ביניהם היא היכולת שלהם להיות אמפטיים אחד כלפי השני. לראות, להבין, לקלוט את הצד השני ולהגיב בצורה אכפתית. למנו יש אינטיליגנציה רגשית מאוד גבוהה ויכולת אבחנה שהיא די נדירה אצל גברים, וניצן היא עובדת סוציאלית במקצועה. היא למדה לקלוט ולהגיב לאנשים (מעבר לכך שככל הנראה היה לה את זה כבר בבסיס שלה). מסיבות אלה, כשמתרחשת ביניהם אי הבנה, הם פותחים את זה די מהר, מדברים על זה ויודעים לפייס אחד את השנייה.

אנחנו עדים להדדיות ביניהם: פעם מנו מפייס את ניצן ופעם ניצן מפייסת את מנו, והתחושה היא שבאמת נבנית ביניהם זוגיות אמיתית. כיף לראות אותם. אני רק מקווה שבאמת יש בניהם זוגיות ולא רק חברות נפש.

צילום: pexels

עינת ולירון – הלאבי דאבי של העונה.

לירון ועינת מעידים בקליניקה שסופ"ש הזוגות חיזק אותם, אבל בשנייה שאחרי זה לירון מודה שהיה לו קצת לא נעים שאצלם הכל טוב, ואצל אחרים לא.עינת מדברת על העלבון שלה מכך שלא הגישו לה את הסליל במשחק, ובאוטו, כשלירון שואל אותה שאלות על התחושות שלה כדחויה, היא לא עונה לו. הוא שואל שוב והיא שותקת כאילו לא נזקה עכשיו לאוויר שאלה שממתינה לתשובה ממנה.

לירון נשאר בלי מענה והוא מחליט לשחרר, אבל בבית הוא מרגיש שהיא חסרת אנרגיות והוא מחליט לברר את הנושא. השאלות שלו מאוד במקום. הוא לא אומר שזה לא מתאים לו, הוא לא בא בטענות, הוא רק רוצה לבדוק מה הסיפור. הוא עדיין לא מכיר את עינת מספיק כדי להבין את ההתנהגות שלה. הוא דואג לה והוא רוצה לקבל עוד מידע, אז הוא שואל.

אלא שעינת מתפרצת עליו שהיא מכלול והוא יצטרך לקבל גם את זה, ויוצאת עליו עם השוואה הלא מובנת שאולי בכל יום חמישי יש לה כאב ראש ולו בכל חמישי יש מפגש חברים. קצת קשה לחבר בין מצב בריאותי קלוקל לבין מפגש חווייתי. לירון שלא מבין מאיפה זה נחת עליו, מנסה לעשות מה שכמעט כל גבר היה עושה במצב כזה – לברוח מהסיטואציה ומציע לעזוב את זה ולדבר על זה בפעם אחרת, אבל עינת מתעקשת שעכשיו זה הזמן לדבר על זה. הוא לא יודע מה לעשות בשלב הזה, אז הוא בעיקר מקשיב ומחבק אותה. לא ברור מה גרם לעינת להרגיש כפי שהרגישה. אולי היא נבהלה שהזוגיות שלהם קלה מידי, טובה מידי, ואחרי הסופ"ש זוגות היא התחילה לחשוב שמשהו לא תקין אצלם כי הכל הולך אצלם חלק וקל לעומת האחרים, אז היא יצרה ריב.

צילום: pexels

מה שכן ברור הוא שהעונה הנוכחית היא העונה הכי פחות מוצלחת של חתונמי. עוד לא הגענו אל קו הסיום וכבר שני זוגות פרשו, זוג אחד כמעט נפרד, לזוג אחר אין בכלל זוגיות, זוג נוסף מחזיק זוגיות על כרעי תרנגולות וזוג אחרון נראה מקסים אבל לא ברור אם זו באמת זוגיות או רק חברות נפש עמוקה.

הכותבת הינה דפנה טלר, מחברת המדריך המעשי ליצירת זוגיות: "מכל מחזריי השכלתי" – כל הסודות שמעולם לא סיפרו לך ליצירת זוגיות.

למעקב: בפייסבוק – דפנה טלר – מכל מחזריי השכלתי באינסטגרם – @dafnatel