עמוד הבית » טיפול בדיכאון דרך CBT

טיפול בדיכאון דרך CBT

צילום: unsplash
בתקופה הנוכחית על רקע המלחמה, המיתון הגובר, תחושה כללית של מצוקה ואי וודאות - צפים החרדות, המתח גואה ויותר ויותר אנשים מדווחים על תסמינים שמאפיינים דיכאון.

תחושת דיכאון עשויה להשתנות מאחד לאחר, כאשר כל אחד יכול לחוות אותה בדרך שונה מתחושה מתמשכת של עצב, ריקנות וחוסר תקווה ועד קשיי שינה, עייפות, מחשבות אובדניות, שינויים בתיאבון, קושי בריכוז, בכי תכוף, כעס, חרדה ועוד.
תופעה מורכבת ומאתגרת זו משפיעה על אנשים בהיבטים רבים – פיזית, רגשית וחברתית. בעבודה, במערכות יחסים, בהורות ועוד. מדובר בתחושה מתמשכת שעשויה גם להחמיר אם אינה מטופלת.

אם אתם חשים דיכאון – אינכם צריכים להסכים לקבל את המצב ואתם בהחלט יכולים לחפש את האור בתוך החושך.
דיכאון הוא מצב שניתן לטפל בו וכיום ישנן אפשרויות טיפול מגוונות ויעילות. לרוב נהוג לטפל בדיכאון באמצעות תרופות נוגדות דיכאון שיכולות לעזור בוויסות כימיקלים במוח או באמצעות שינויים באורח החיים – הפסקה של אלכוהול, עישון, תזונה נכונה, טיפולים פסיכולוגיים, קבוצות תמיכה. כמו כן, מיינדפולנס או פעילויות להרפיה, פעילות גופנית, שינה ועוד יכולים להפחית ולהקל על סימפטומים שנקשרים בתופעה רגשית מורכבת זו.

CBT ככלי רב עוצמה
טיפול בדיכאון יכול להיות טיפול קוגניטיבי התנהגותי – CBT המתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגויות שליליות. מדובר בסוג של פסיכותרפיה המבוססת על ההנחה שמחשבות, רגשות והתנהגויות קשורים זה בזה ועל ידי שינויים ניתן בעצם להשפיע על התחושות.

CBT מסייע במגוון דרכים. ראשית, בזיהוי דפוסי חשיבה מעוותים שעשויים להוביל לדיכאון כמו למשל, כאשר אדם מתמקד רק בנקודת מבט שלילית או ההתנהגות שלו נתפסת רעילה או הרסנית וסינון המחשבות ושינוי דרכי ההתנהגות והתפיסה על מנת לפעול אחרת ולחשוב מחשבות חיוביות שיכולים לסייע ביציאה ממצב של דיכאון.

במסגרת טיפול מסוג CBT ניתן גם לפתח כישורי התמודדות אחרות עם מצבי לחץ וחרדה, ללמוד כיצד לנהל רגשות שליליים בשילוב טכניקות שונות וגישה חיובית להתמודדות עם בעיות.
כך למשל, היא מאפשרת למטופלים שרואים דברים בצורה קיצונית וחווים כישלון בעקבות כך או מסיקים מסקנה רחבה על פי אירוע בודד לשנות גישה ולהתמקד במה שחיובי ולהימנע מהתמקדות בהיבטים השליליים. זיהוי הנרטיב והתייחסות אליו בדרך אחרת מאפשרת לבנות ארגז כלים חיובי כולל שילוב של טכניקות הרפיה ומיומנויות תקשורת טובות יותר להפחתת קונפליקטים ומצבים שעשויים להוביל לתחושות קשות.

השיטה משלבת ברמה האסטרטגית מגוון משימות לשינוי ההתנהגות. למשל, אם יש נסיגה או הימנעות היא תסייע ליצור מעורבות כמו גם היא תסייע בפיתוח מיומנויות מעשיות להתמודדות, לשיפור היחסים הבין אישיים ואפילו מגדירה עבור המטופלים יעדים הניתנים להשגה לשינוי הרגשות וההתנהגות. במסגרת הטיפול בונים מיומנויות מעשיות לניהול מתח, וויסות רגשות, פתרון בעיות כולל יישום של טכניקות במצבים אמיתיים מהחיים על מנת לחזק את ההתנסות, הלמידה והיישום בפועל. מחקרים שונים מצביעים על כך שטיפול זה יכול להיות יעיל מאוד ולצייד את המטופל בצידה להמשך הדרך.

בבואכם לחפש טיפול CBT להתמודדות עם מצבי דיכאון – חשוב מאוד להגיע למקום הנכון ולמטפל הטוב עבורכם. ניתן לחפש על פי חוות דעת והמלצות, מטפלים מוסמכים.
כדאי לבחון את הניסיון שהם מביאים עמם ואפשר לשוחח בטלפון על מנת לבחון כימיה ולבצע שיחה מקדימה לתיאום ציפיות לצורך התאמה טיפולית.
יש להגיע מראש לטיפול בידיעה שלא מדובר בגלולת פלא אלא בתהליך שמחייב גם מוכנות ונכונות של המטופל לשנות את דפוסי החשיבה השליליים ולשנות הרגלים ולפעול אחרת בדרך לעתיד חיובי וטוב יותר מהבחינה הנפשית והרגשית תוך התמודדות עם אתגרי החיים.