עמוד הבית » יהדות מוצל ועזרא לניאדו ז"ל – השקה מחודשת של ספריו

יהדות מוצל ועזרא לניאדו ז"ל – השקה מחודשת של ספריו

צילום: אברהם אבנר
מוצל, העיר השנייה בגודלה בעיראק היא חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה והמורשת המשפחתית שלי. אמי ואבי ז"ל נולדו שם, הוברחו ארצה בשנת 1950 במבצע 'עזרא ונחמיה' הישר למעברה, וכל השאר ההיסטוריה.

לא היו ספרים רבים בבית בו גדלתי, אך היה אחד, עב כרס, שעמד על 'המזנון' בסלון. היה זה ספרו של עזרא לניאדו ז"ל – דמות מופת בקרב יהודי מוצל, שחקר, חיבר וכתב את ספרו 'יהודי מוצל' – הנחשב עד היום ל-'תנ"ך' של הקהילה. הספר אוצר בתוכו סקירה היסטורית ואישית על העיר, הקהילה היהודית, דמויות מפתח, בעלי מקצוע, שגרת חיים לצד אירועים מכוננים ועוד. בסוף הספר מפה של שכונת היהודים, ובה מסומנים בתיהם של המשפחות.

הספר שיצא לאור לפני עשרות שנים, אזל מזמן מן המדפים. ביוזמה של משפחת לניאדו, הוחלט להוציא לאור את הספר במהדורה חדשה ורעננה, נאמנה למקור אך כוללת ריענון גרפי, הגדלת האותיות, ריענון הכריכה ועוד. לצד זה יצא לאור מחדש גם ספרו 'בעיר שני האביבים' במהדורה מורחבת הכוללת סיפורים נוספים שנמצאו בעיזבונו של המנוח.

מוטי לניאדו ואבנר אברהם, צילום: אבנר אברהם

מי שהוביל את הפעילות הוא אל"מ (מיל.) מוטי לניאדו, עימו נפלה לי הזכות לעבוד, לסייע בהפקת האירוע ואף להנחותו. שלמי תודה לבין הקהילה אמנון ברזני, לשעבר סגן ראש עירית רמת השרון ויקיר עירו, שחיבר ביננו. חיבור שהוליד חברות והרחבה של המעגלים המשפחתיים שלנו, כי יהודי מוצל הם קהילה אחת גדולה, משפחה רחבה.

עזרא לניאדו בתחנות חייו הרבות היה איש חינוך מהמעלה הראשונה. בטירת כרמל שימש מנהלו השני במספר של בית הספר התיכון שיפמן. וכך, נבחרו בית הספר והאודיטוריום שלו לשמש אכסניה לאירוע השקת שני הספרים בהוצאתם המחודשת. בני משפחה, חברים, מכרים ובני עדת יהודי מוצל הגיעו לאירוע המרגש שכלל קבלת פנים וכיבוד, ואירוע באולם המרכזי. האירוע שהונצח בצילום וידאו וסטילס כלל:

  • דברי ברכה מפי מנהלת בית הספר, שושי חדש.
  • הקרנת סרטון שערך והפיק בית הספר על עזרא לניאדו ז"ל.
  • אל"מ (מיל.) מוטי לניאדו – נשא דברים בשם המשפחה והציג את הספרים.
  • דר' אהרון בר עוז (ברזני) יליד מוצל שכתב הקדמה מלומדת לשני הספרים, נתן סקירה היסטורית על מוצל ועל חייו ופועלו של עזרא לניאדו ז"ל.
  • המחזה 'מרד הקבצנים' מתוך הספר 'בעיר שני האביבים' הוצג על ידי תלמידי בית הספר.
  • רוני אליהו, יו"ר עמותת בית הכנסת ישורון וראש המועצה הדתית בעיר נשא דברים.
  • בוגר בית הספר שפתח את האירוע בשיר 'איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש' חתם את האירוע בשיר 'אנשים טובים'.

בני משפחת לניאדו בחרו לתרום את הספרים לטובת הקמתו המחודשת של בית הכנסת ישורון – בטירת כרמל. המעוניינים בצמד הספרים מוזמנים לפנות לרוני אליהו (טלפון 050-5639047) ותרומתם להקמת בית הכנסת החדש תזכה אותם בספרים כולל משלוח לבית התורמ/ת.

עזרא לניאדו, צילום: באדיבות אבנר אברהם

זו ההזדמנות להודות לכל מי שנטל חלק בתכנון, בהפקה ובביצוע של ערב ההשקה המרגש. ממנהלת בית הספר שושי ועד מלי אברוני וצוות ההנהלה. לתלמידי בית הספר. לצוות הקייטרינג והצילום, לשומרים, לדוברים, ולבסוף לאורחים שבאו מכל קצוות הארץ למפגש נוסטלגי מרגש ומשפחתי.

למעוניינים לקבל פרטים נוספים על הספרים, ולתרום לבית הכנסת 'ישורון' המוקם מחדש בטירת כרמל, מוזמנים לשלוח מייל: avner@aavner.com