עמוד הבית » יוקנעם- החזון המנצח

יוקנעם- החזון המנצח

יוקנעם צילום: אבינערי הפקות
יקנעם מעצמת הייטק צפוניתבעמק הסיליקון של אזור הצפון, והתעסוקה, כאשר החינוך ואיכות החיים עומדים בראש סדר העדיפויות שלהעיר חכמה, יצירתית המתבססת על הייטק, כפי שביטא זאת היטב שמעון פרס, ז"ל. סימון אלפסי ראש העיר, הוביל את העיר למה שהיא היום, תוך התמקדות בארבעה נושאים עיקריים: חינוך, תעסוקה, בנייה איכותית ואיכות חיים גבוהה. כיום, 30 שנה אחרי כניסתו לתפקיד, נחשבת יקנעם למובילה בתחומים האלה ובתחומים רבים אחרים.

לפני 35-40 שנה, בשיא המשבר בו היה היישוב שרוי עקב סגירת מפעל סולתם, שהעסיק את מרבית התושבים, נעשו מחקרים בארץ ובחו"ל ומהם יצאה מסקנה אחת ברורה: ליקנעם אין זכות קיום ויש לצרפה לעיר אחרת. חזונו של אלפסי יחד עם עבודה קשה, התמדה, נחישות ואמונה – הוכיחו שכשמובילים את כל אלו ניתן לשנות גם מחקרים. מ-240 יחידות דיור, תוך שנתיים־שלוש, בעזרת עולים מרוסיה ואתיופיה, הגיעה יקנעם לתשעת אלפים תושבים.

שיר הספרי צילום: פרטי

ב־1994 יזם אלפסי את הקמת פארק ההייטק. מאז הוא פועל להרחבת הפארק ולצירופן של עוד חברות מובילות. בד בבד הוא פועל לחזק את פארק "מבוא כרמל" המשותף ליקנעם, מגידו, עוספיה ודליית אל כרמל ולהרחיב את שטח שיפוטו מ־500 דונם ל־1,000 דונמים – מה שיבטיח תעסוקה לתושבי העיר והאזור. הפארק מהווה סמל לדו קיום מלא ואיכותי ומהווה מודל לחיקוי. כיום  יש שלושה פארקים, שניים מהם של הייטק, ובהם מאה ארבעים חברות וקרוב לשמונת אלפים עובדים.

צילום: אבינערי הפקות

מעצמת ההייטק של הצפון:

כיום נחשבת יקנעם למעצמת הייטק. פארק ההייטק היישובי כולל כ־140 חברות ומחזור שנתי של כשבעה מיליארד דולר. כ־50% מהחברות הן רפואיות. יקנעם היא רק 0.2% ממדינת ישראל, אבל היא מייצאת כ־5% מהייצוא הכללי של ישראל. פארק ההייטק נחשב למרכז חדשנות רפואית ול־Medical Devices. כפועל יוצא למעמדה של יקנעם בתחום, נחתם ב־2016 הסכם לשיתוף פעולה עם מרכז החדשנות סקולקובו במעמד ראשי ממשלת ישראל ורוסיה.

חינוך למצוינות:

מערכת החינוך ביקנעם חרטה על דגלה ערכים לצד מצוינות. יקנעם קיבלה לפני מספר חודשים את פרס החינוך היישובי בפעם השלישית. ממוצע הזכאות לבגרות בתיכון היישובי היחיד "אורט אלון" עומד על כ־91%. העיר גם מתגאה באפס אחוז נשירה. יותר מ־90% מבנות ובני העיר מתגייסים לצה"ל ולשירות איכותי וקצונה. מצבה הסוציו־אקונומי של הרשות הוא 7-8, וכמי שהחלה כעיירת פיתוח היא היחידה עם סוציו־אקונומי כה גבוה. אלפסי מוביל רצף חינוכי ביקנעם שמתקיים הלכה למעשה, מגיל הגן ועד לכיתות י"ג־י"ד. הוא ממשיך להוביל את תוכניתו הייחודית "תיכון אוניברסיטאי", ובמסגרתה ניתן יהיה לסיים את התיכון אחרי כיתה י"א ואז להמשיך לתואר ראשון וגיוס לצה"ל עם תואר ראשון. לפני כשנתיים נפתחה בחטיבה בעיר כיתת מחוננים אזורית.

צילום: יוסי גמזו לטובה

 איכות חיים גבוהה:

ביקנעם פארק אקסטרים, מוסדות חינוך לרבות קריית חינוך, בתי ספר וגני ילדים, מעונות יום, ובניית סניפים לתנועות הנוער. תשומת לב גדולה מוענקת לפיתוח שטחים ציבוריים, שדרוג השכונות הוותיקות, שדרוג ושיפוץ בריכת השחייה היישובית, סלילת כבישים, סלילת יציאה נוספת מפארק ההייטק לכביש 6, הרחבת כביש 672 לארבעה נתיבים וסלילת כניסה ויציאה נוספת משכונת הגגות הירוקים. בנוסף נחנך מרכז מבקרים ארכיאולוגי מפואר בתל יקנעם, נבנה אולם ספורט ושודרגו האולמות הקיימים, וכן מוסדות הדת. בעיר קאנטרי קלאב מפואר. כמו כן מקודם פרויקט הקמת מרכז תרבות, ספורט ומוזיקה.

לאורכה ולרוחבה של העיר נסללו שבילי הליכה ורכיבה על אופניים, ותושבי העיר יכולים להגיע דרכם לכל מקום בעיר. בימים אלו עובדים על שביל רכיבה מיקנעם ועד לתחנת הרכבת יקנעם־כפר יהושע. בעיר תיאטרון אזורי מוביל. לטובת בני הגיל השלישי מקודמת תוכנית להקמת כפר גמלאים ברמה הגבוהה ביותר עם דיור מוגן וחיי חברה פעילים.

עיר טבע  ותיירות:

ממצאי סקר טבע עירוני מצאו בה משאבי טבע נדירים לרבות 549 מיני צמחים, 226 מיני בעלי חיים, מאות ממצאים בוטניים ועוד.מאות משפחות שעוסקות בהייטק עברו לגור ביקנעם! מנהרות כביש 6 מנגישות את העיר הן למרכז וגוש דן והן לצפון. יקנעם כבר אינה עיירת פיתוח, ומספר התושבים בה מגיע ל־26,500, ותוך שנה, להערכתי, תגיע אף ל־28 אלף. לפני הקורונה היו בעיר שניים וחצי אחוזי אבטלה. היום מדובר בעיר מבוססת עם אוכלוסייה איכותית השומרת על צביון קהילתי- כפרי.

צילום: דוברות עיריית יוקנעם

הבטחה לדור ההמשך:

חזון הרשות, להוביל רצף חינוכי ממעון יום ועד לסיום תואר ראשון לפני הצבא – הולך ומתגשם עם הקמת קריית חינוך מהגיל הרך ועד לסיום י"ג־י"ד כיתות. גם תחום התעסוקה לא פוסק והכוונה להרחיב את הפארק לקליטת עוד חברות, והקמת פארקים נוספים.

יקנעם תמוצב כעיר תיירות וטיילות מובילה. קרבתה של יקנעם, גם למרכז וגם לכל אזור הגליל, והיותה עיר היסטורית עם תל יקנעם המפואר מבטיחים הנאה מושלמת לכל תייר וטייל.

ביקנעם מקודמת בנייה איכותית וייחודית שמשתלבת עם הטבע.

 

מאת: עו"ד שיר הספרי הינה ממתגת ערים וחברות נדל"ן "שיר בעיר"

הוספת תגובה

הוספת תגובה