עמוד הבית » יין שצמח על קומפוסט קפה ממוחזר

יין שצמח על קומפוסט קפה ממוחזר

סוביניון בלאן 2018 יקב הרי גליל צילום חגית גורן
פרי שיתוף פעולה סביבתי של חברת נספרסו ויקב הרי גליל

שיתוף הפעולה הסביבתי של חברת נספרסו ויקב הרי גליל, שיצא לדרך בסוף 2017, מניב תוצאה ראשונה  ומרגשת בדמות יין סוביניון בלאן מכרם משגב עם שגפניו גדלו על קומפוסט קפה ממוחזר. במסגרת שיתוף הפעולה מעבירה חברת נספרסו ליקב הרי גליל, ללא עלות, את כל הקפה המתקבל מתהליך המיחזור של הקפסולות בישראל. הקפה הממוחזר מגיע לחברת  גרין-קומפוסט והיא מעבדת אותו לקומפוסט ייחודי.

נספרסו העולמית משקיעה למעלה מ 25 שנים בתכניות סביבתיות החל משלב גידול הקפה ועד למחזור הקפסולות. בישראל כל לקוח המעוניין בכך מקבל שקית אטומה לאיסוף הקפסולות, אותה הוא יכול למסור בבוטיקים, או לשליח שמגיע אליו הביתה.  הקפסולות העשויות אלומיניום, חומר הניתן למיחזור אינסופי, נגרסות במערך המיחזור של החברה במודיעין, האלומיניום מועבר לתעשייה, מותך ומשמש לייצור מוצרים חדשים, ושאריות הקפה מועברות ליקב הרי גליל, יקב בר קיימא הראשון בישראל, לטובת דישון אקולוגי.

קפה הוא חומר בעל תכונות המסייעות לשיפור מבנה הקרקע והעשרתה במינרלים. ניתוח של הקפה הממוחזר של נספרסו, שנערך במעבדה ע"י פרופ' מיכה רביב, הצביע על ערכי דישון גבוהים, ותכולת חנקן גבוהה במיוחד. מומחי הכרמים של היקב מסבירים כי קומפוסט המכיל רכיבים טבעיים בלבד, עשיר במינרלים, תורם לחיוניות הגפנים ולגידול ענבי יין איכותיים. תוצאות המיזם בדמות בקבוק יין ראשון, ותוצר הענבים, הוביל את שתי החברות להחלטה להמשיך את שיתוף הפעולה ולהרחיב אותו לכרמים נוספים.

בקבוק היין הראשון שמושק משיתוף הפעולה הינו סוביניון בלאן 2018 מכרם משגב עם- יין לבן יבש של הרי גליל, מענבי סוביניון בלאן שגדלו על מצע של קומפוסט מקפה ממוחזר. ליין צבע בהיר טיפוסי, ארומות בולטות של פירות טרופיים כגון אפרסק לבן, פיג'ויה ופירות הדר. ביין מורגשת היטב תחושה של מינרליות יחד עם חומציות מאוזנת, אשר מוסיפים לו מורכבות ומרקם של סוביניון בלאן טעים ומרענן.

משה מרי, מנכ"ל נספרסו ישראל: "אנחנו מתרגשים לקצור את הפירות של שיתוף הפעולה הייחודי הזה. ערך הקיימות הינו ערך ליבה בכל הפעילות של נספרסו. חיפשנו דרך לתת ביטוי לתפיסה זו גם בחקלאות בישראל, באמצעות שימוש בקפה מתוכנית המחזור שלנו. קפה נפלא, כך אנחנו מאמינים, הוא רק התחלה, ובשיתוף פעולה של לקוחותינו, אנו מבטיחים המשכיות- פולי קפה, שגודלו וטופלו בסביבה אופטימלית– חוזרים עתה אל הקרקע, בדמות דשן המאפשר להפיק יין איכותי".

 

יאיר שפירא, מנכ"ל יקב הרי גליל: "יקב הרי גליל מחויב להטמעת תרבות ברת קיימא בכרמים, ביקב ובמפגש עם הצרכן, למען הערך המוסף וההנאה של הדורות הבאים, תוך שימור הסביבה הטבעית והייחודית של הגליל העליון. חזון הבר קיימא של Nespresso ושל יקב הרי גליל משתלב לשיתוף פעולה טבעי לארגונים שמתפרנסים מאוצרות הטבע ולכן עושים את המקסימום כדי לשמור עליו חי, בריא, וחיוני לאורך זמן. אנו נמשיך לפעול כפי שאנו עושים בשנים האחרונות, לצמצם  את כמות המים להשקיה, להימנע משימוש בחומרי הדברה בכרם , התקנת מערכת מתקדמת לטיפול והשבחה של מי שפכים וקידום של פרויקטים ברי קיימא נוספים כגון : יין מהחבית, שהינו חדשני בטכנולוגיית שמירת הטריות והאיכות של היין וחוסך טונות רבות של זכוכית בשנה . כיקב הבר קיימא הראשון בישראל,  אנחנו שמים דגש על פעילויות שמייצרות חיבור בין איכות לסביבה  ומטרתנו לייצר חוויה יום יומית של איכות והנאה  לכלל לקוחותינו".

שף שחף שבתאי: "עולם המסעדנות חייב להתחבר לנושא הקיימות, מעצם היותו ענף הנשען ברובו על גידולים חקלאיים ושואף לאיכות מקסימלית. אני מחובר מאוד לאדמה, עוד מימיי בקיבוץ בגליל, ושיתוף הפעולה בין נספרסו להרי גליל נתן לי השראה רבה ביצירת ארוחת טעימות המשלבת מנות אסיאתיות עם חומרי גלם מהגליל, ובהתייחסות לעולמות הקפה והיין. במסעדה אנחנו מובילים כעת תהליכים להחלפת כלל חומרי האריזה לחומרים טבעיים ומתכלים, ומאמין שלאחר סדרת הארוחות נבחן אפשרויות נוספות לפעולות שייצרו מבחינתו אפקט חיובי"