עמוד הבית » כללי המפתח לעיצוב הבית

כללי המפתח לעיצוב הבית

נטוצי-בדיזיין-פלוס צילום יחצ
עקב ל שהייה מרובה בבית ,יצר בעיני האנשים משמעות חדשהלבית , והרצון להשקיע בו עולה. יחד עם זאת, שיפוץ וחידוש הבית כרוך בהוצאות גדולות, וחשוב לעשותן בחכמה. לקראת פתיחת עונת השיפוצים ,כמה כללי מפתח .

אנשי מקצוע בתחום עיצוב הפנים מגדירים זאת כך: אם הוצאה על פנאי מסתכמת לרוב במאות שקלים, והוצאות על רכב באלפי שקלים – להוצאות על שיפוץ הבית, ככלל אצבע, יש להוסיף לפחות עוד אפס, ולהבין שמדובר על עשרות אלפי שקלים.

הדבר אומר שהוצאות על שיפוץ הבית מתנהלות, ברוב המוחלט של המקרים, בטווחי מחירים שגם מנהלי משק בית מיומנים לא מורגלים אליהם, ושכל טעות קטנה בחישובי זמנים, כוח עבודה או חומר גלם, עלולה מהר מאוד להביא להוצאות לא מתוכננות של סכומים  גדולים.

ובכל זאת, לצד האתגר הכלכלי והנפשי שהוא טומן בחובו, שיפוץ וחידוש הבית יכול להיות חוויה מרוממת של התחדשות ובניה, גם בתוך תקציב מוגבל. אז לקראת עונת העיצוב החמה של השנה  כמה כללי מפתח עיצוביים שדווקא עתידים לחסוך לכם לא מעט כסף:

רשת ביתילי
צילום לינוי לנדאו

 

הגדירו סיבובי התרשמות, וסיבובי קנייה

שלא כמו סיבוב ספונטני בקניון ובחירת חולצה, בחירות אריחים, כלים  סניטריים, ריהוט וצבעי קיר לבית אינן קניות שכדאי לעשותן מתוך גחמה. את התכנון של שיפוץ הבית כדאי להתחיל טרם השיפוץ בפועל בסיבובי "שטיפת עיניים" בחנויות העיצוב, צילום של דגמים, צבעים, וסגנונות אהובים, והתרשמות כללית. רק לאחר שבחנתם את הבחירות מול החלל בפועל ובדקתם כיצד ישתלבו האלמנטים השונים שנבחרו יחד, צאו לסיבוב קניה ממוקד.

כלל 10 השנים

עיצוב בית שיחסוך כסף לאורך זמן הוא יישום כלל עשר השנים ולפיו – הבית צריך להיות מעוצב באופן שיתאים לאורח חייכם גם בעוד 10 שנים מהיום. על פניו, הכלל נשמע כעקרון נוגד עיצוב- שכן מגמות וטרנדים משתנים כל הזמן, אך הכוונה היא לבחירות ולהשקעה מותאמות לאורח חיים משתנה. לדוגמה: השקעה בשטחי אחסון שיאפשרו לכם לאחסן לא רק את סך כל החפצים שלכם כיום, אלא עוד 20-30% יותר, ממוצע צבירה לאורך 10 שנים. העדפת רהיטים או תאורה ניטרלית לחדר הילדים – כזאת שלא תיארה ילדותית בעוד שלוש שנים ותצריך מכם הוצאה כפולה, בחירת מקרר שמתאים למשפחה גם אם כרגע אתם זוג צעיר, וכן הלאה. גם אם כלל 10 השנים מחייב הוצאה גדולה יותר בזמן השיפוץ, החשיבה קדימה מאפשרת חסכון ארוך שנים.

אורבן-בדיזיין-פלוס
צילום יחצ

חומרים יקרים למשטחים ולחללים קטנים

התאהבתם באריחים מרוקאים, בחיפוי קיר עשוי משי טהור או בספת מעצבים מעור עגל רך? גם בתוך תקציב מוגבל לא תמיד נכון לוותר עליהם. רעיון ההשקעה הגדולה בפרטים הקטנים אומר שלפעמים נכון להשקיע באופן לא פרופורציונאלי באלמנט אחד יוקרתי מאוד, אך לעשות זאת על גבי משטח מוגבל, בחלל קטן, או כרהיט יחיד. חיפוי קיר מושקע יכול לקשט דווקא את חדרון שירותי האורחים הקטן, ספת המעצבים יכולה להשתלב בסלון אקלקטי שכולו יד שניה, ואריחים מרוקאים יקרים יכולים להוות מסגרת דקורטיבית לריצוף אבן סטנדרטי.

חשיבה על תחזוקה והתיישנות

לפני שאתם משקיעים בספת בד לבנה, או לחילופין מתפשרים על מיטת ילדים זולה, כדאי שתשאלו את עצמכם כיצד הרהיטים הללו יתוחזקו, ובאיזו תדירות הם צפויים להתיישן ולהתבלות? הספה הלבנה לא תישאר לבנה לאורך זמן ברוב הבתים, וחשוב מאוד להבין במעמד הרכישה כיצד ניתן לנקות אותה, ולוודא שתוכלו לעמוד בעלויות התחזוקה (אם כיסוי הספה דורש ניקוי יבש בכל פעם לדוגמה, הספה תעלה בפועל עוד אלפי שקלים לאורך השנים).

מיטת ילדים שתתעקם או תישבר לאחר שהילדה תקפץ עליה עם חברה, תעלה בסופו של יום כפול ממחירה, כאשר תצטרכו לקנות מיטה חדשה. בדומה לכך, גם בבחירת אריחים כדאי לחשוב על קלות הניקיון, מידת הנראות של לכלוך עליהם, ותחזוקתם לאורך זמן, בבחירת שולחן אוכל חשוב לוודא (לצד יציבות, שחשובה בכל רהיט), כיצד מגיב סוג החיפוי למגע ישיר עם משטחים חמים או למגע עם כוס מים קרים – כי יש יותר מסיכוי סביר מישהו, מתישהו, ישכח לשים תחתית.

יתרונות האיסוף לאורך זמן

חלומות ה"מייקאובר" הניזונים מן התקשורת – במהלכן בני הבית יוצאים מביתם הישן בתחילתו של תהליך ונכנסים לבית מחודש בסופו, יצרו תרבות אינסטנט של עיצוב. תחושה שכאשר עוברים לבית חדש כדאי לחדש הכל, ושה"מייקאובר" חייב להיות מושלם, ומהר. בפועל, מבחינה תקציבית (וגם לא מעט לבריאות נפשית), רצוי מאוד שלא לעשות את סך כל הבחירות לבית בטווח זמן קצר, אלא לבנות את הבית המושלם בתהליך ארוך טווח של חודשים ואף שנים. נכון שיש בחירות רבות שעלינו לעשות בשעת שיפוץ מתוך הכרח: ריצוף, חיפויי קיר, כלים סניטריים, ברזים ועוד.

החלטה על צבעי קיר, ריהוט, והלבשת הבית איננה חייבת להתרחש בסמוך למעמד השיפוץ או מעבר הדירה, ממש להפך. במידה והתקציב לא מאפשר לכם לקנות את ריהוט החלומות כבר עכשיו, קחו את זמן. הכנסו לבית החדש – גם עם המיטה הישנה, ועם פינת האוכל המתפרקת, חיו בו מעט, הרגישו את האווירה בו. חסכו כסף, צאו לסיבובי התרשמות, וכעבור תקופה  השקיעו ברהיט הבא, בצביעת קירות חדר השינה, או בוילונות לסלון וכך הלאה עד להשגת בית החלומות.

עבודה עם מעצב פנים או אדריכל

הם אנשי מקצוע מיומנים, ושירותיהם אכן עולים כסף. על כן, פעמים רבות דווקא המבקשים לשפץ את ביתם בתקציב מוגבל מוותרים על מעצב הפנים או האדריכל – כאשר דווקא בשבילם הוא החשוב ביותר. תחום עיצוב הבית דורש ידע טכני רב, פתרונות טכנולוגיים לצד הבנה בחומרים, התמודדות עם קבלנים, ספקים ואנשי מקצוע מגוונים.

טעות בכל אחת מן הקטגוריות משמעותה כסף רב, ועל כן חשוב מאוד להיעזר במורה נבוכים, איש מקצוע שיסייע לצלוח את השיפוץ בלי עוגמת נפש וללא חריגות תקציב. בבחירת מעצב פנים חשוב להסתכל על עבודות קודמות – ולא רק בתמונות, אלא בשטח, להקשיב להמלצות ממקורות שונים, ולוודא כימיה אישית כמובן. רוב מעצבי הפנים מוציאים, לאחר פגישת היכרות, "כתב כמויות"- ובו פירוט על סך כל עלויות השיפוץ בפועל בחלוקה לקטגוריות: משבירת קירות והריסת מבנה קיים, ליציקות, אינסטלציה, מפרט נגרות ועד לרמת עלויות הגינון והלבשת הבית. ככל שכתב הכמויות יהיה מפורט יותר, כך תבינו מראש כמה אתם הולכים להשקיע בשיפוץ ותתקלו בפחות הפתעות לא מתוכננות לאורך הדרך.

בשל החשיבות של ליווי מקצועי לאורך תהליך השיפוץ, הוקם בדזיין פלוס טרקלין מעצבים ואדריכלים. זהו חלל מפגש ועבודה משותף לאנשי מקצוע עם לקוחות, בו ניתן לקיים סיעור מוחות בתוך מתחם העיצוב כאשר הרשמים ממצאי החומרים, הסגנונות ופתרונות העיצוב נמצאים ממש לידכם.

טרקלין-אדריכלים-ומעצבים-
צילום גדעון לוין

החלל המקצועי מציע גם ספריית חומרים, וספרי עיצוב להשראה ופתוח גם למבקרים שמעוניינים לרכז רשמים מהביקור במתחם, ללא עלות ובהזמנה מראש.

במקום  נערכות הרצאות וימי עיון המיועדים לקהל המקצועי, ולחברי הטרקלין בלבד. להרשמה, הזמנת ביקור פרטים והצטרפות לטרקלין האדריכלים: 08-6659347.

מומחי העיצוב של דיזיין פלוס, מרכז העיצוב הגדול בבאר שבע

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה