עמוד הבית » כל הזמן ובחינם – החיוך

כל הזמן ובחינם – החיוך

יוסי עמנואל דר חיוך צילום אילן ברק
יוסי עמנואל עבר הרבה דברים בחיים. ילדות קשה, דיכאונות ועוד. אולם דווקא אז, מהתחתית, הצליח לא רק להוציא את עצמו משם אלא לפתח תורה חדשה שזיכתה אותו בשם "ד"ר חיוך".

עמנואל אומר כי תורת החיוך הפנימי מבוססת על הכלל: "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות", וכן על הכלל "Fake it until you make it".
לתפיסתו, כאשר הפער בין המצוי לרצוי בחיינו גדול מאוד, תופיע תחושת התסכול ובעקבותיו הפחד.

הפחד שמא חרב עלינו עולמנו מעתה ועד עולם. תפיסת הפער בין המצוי לרצוי סובייקטיבית, מושפעת ממצב הרוח וניתנת לשינוי, כאשר הנחת הבסיס היא שלא מדובר כאן בהדחקה או בריחה מהמציאות האמתית.

עמנואל גם מבקש להשריש את "יום החיוך" בישראל. יום החיוך העולמי הוא מועד בינלאומי המצוין כל שנה ביום שישי הראשון באוקטובר, להעלאת המודעות לחיוך. היום הוכרז על ידי הארווי בל מווסטר, יוצרו של הסמיילי ב-1963. היום צוין לראשונה בשנת 1999, ומאז מצוין מדי שנה, לזכרו של הארווי בל ולמען המטרה: "לשפר את העולם, חיוך אחד בכל פעם". במהלך היום נערכים מפגשים וכנסים לחינוך ולמודעות בנושא החיוך והפצת מעשים טובים בעולם.

בשיטתו של יוסי משולבים תרגילי האנרגיה של הצ'י קונג הרפואי, מדיטציה רפואית של פסל החיוך, תרגילי עיסוי תאילנדי בעמידה, חיוך פנימי וחיצוני, תרגילי צחוק, אמירות תודה, ברכה, סליחה עצמית והצבת יעדים שבועיים מדידים. הכלי המרכזי הוא חיוך עצמי, אשר אינו תלוי בנסיבות חיצונית. חיוך הוא הכלי הזמין ונוח ליישום בכל מקום. בכוחו של החיוך לבדו ליצור מהפך בתפיסת המציאות שלנו תוך דקות ספורות בלבד.

יוסי, "ד"ר חיוך" נותן מספר טיפים לאלו שנתקפים דיכאון או תחושת חוסר מסוגלות מעת לעת:
תרגיל 1: פוטותרפיה בחיוך- זהו תרגיל בסיסי במישור המניעה למתחילים אשר סובלים ממחשבות מדכאות ומעיקות, שבסופו של דבר ישליטו פחד על  מחשבתנו, שמה חרב עלינו העולם. בתרגיל זה עלינו לחשוף בין 10-12 שיניים בלסתנו העליונה ולצלם את פנינו בתמונת סלפי אישית לחלוטין מהנייד. בכל יום נצלם 10 תמונות כאלה בכל שעה עגולה ונוודא שבאמת חשפנו בתמונות 10-12 שיניים בלסת העליונה או לחלופין נחשוף לפחות 20 שניים בלסת העליונה והתחתונה יחדיו. בסוף כל יום נמחק את התמונות בזמן שאנחנו מחייכים לעצמנו

ישנם תריסר מחקרים המוכיחים שחיוך,  גם מאולץ מחולל פלאים תוך 5 דק' במדדים הפיזיולוגים וכן גם בתפיסת המציאות במוחנו.

תרגיל 2:  גם הוא עוסק במניעה, למתקדמים. בתרגיל הזה נצלם את עצמנו בוידאו סלפי בחיוך חושף שיניים כמו בתרגיל 1, למשך 10 דק' במצטבר ביום. התרגיל לא מתבצע ברציפות אלא בהתאם לזמן הפנוי, מס' פעמים עד שמגיעים ל10 דק' יומיות.

2 התרגילים האלה, במישור המניעה, נקראים תרפיה בצילום 10/10 (כלומר 10 תמונות+ 10 דק' צילום וידאו).

תרגיל 3: וידאותרפיה בחיוך – תרגיל במישור הטיפולי. התרגיל נועד לתת מענה מיידי להשתלטות הפחד על  מחשבתנו, שמה חרב עלינו העולם לעולם ועד. בסופו של דבר, כמעט כל מחשבה או תחושה רגשית מעיקה נובעת מפחד שמא אין לנו מסוגלות עצמית לגשר על הפער בין המצוי לרצוי. ככל שהפחד נוגע בתחושת החשיבות שלנו בעיני עצמנו ובעיני אחרים, אז הפחד יקבל ביטוי אכזרי יותר של הרס עצמי.
95% מפחדים האלה הם אזעקות שווא ולא יותר מאשר מהומה על לא מאומה.

בתרגיל זה אנחנו ניצור סרטון  בווידאו סלפי בחיוך, בו נצלם את הפנים שלנו בלבד. בסרטון נדבר למצלמה תוך חשיפת השיניים שלנו לפי הכלל בתרגיל הפוטותרפיה בחיוך: נחשוף 10-12 שיניים בלסת העליונה שלנו או לחלופין נחשוף למצלמה 20 שיניים לפחות ב-2 הלסתות יחדיו. נשאל את עצמנו, "מה אני מרגיש/ה עכשיו?" נענה על שאלתנו לעצמנו בלא יותר מ-3 מילים. לאחר מכן נשאל את עצמנו "ממה אנחנו חוששים או מפחדים עכשיו?" ונענה בלא יותר מ 6 מילים. השאלה השלישית שנשאל את עצמנו היא, "מהו המהלך שאנחנו הולכים לעשות עכשיו בכדי לנסות לפתור את הבעיה שלנו?" וגם כאן נענה בלא יותר מ-6 מילים.

תרגיל 4:  תרגיל קסם-  התרגיל הזה משחרר כעס ועצבנות ב-30 שניות. תרגיל זה, כשמו כן הוא, עובד כמו קסם. כאשר אנחנו מרגישים שאנחנו יוצאים מדעתנו מרוב כעס ועצבנות כדאי שנמצא לנו, למשך 30 שניות, מקום שבו איש לא ישמע או יראה אותנו. אז נתחיל לאגרף את הידיים וליצור בהם מתח ובאופן הדרגתי ניצור בהם מתח ונכווץ את כל הגוף, כולל ובמיוחד את שרירי החיוך והמצח. לאחר שכיווצנו את כל הגוף, נתחיל לצעוק אהההה למשך 30 שניות…אז התודעה תרגע, ויגיע הזמן לחשוב באובייקטיביות על איך פותרים את הבעיה שלנו, אם היא בכלל קיימת מלבד סערה בכוס מים.

תרגיל 5: דלקת קרום החשק-  כאשר אין לנו חשק ומוטיבציה לביצוע פעילויות כמו לסדר, לנקות את הבית, להתעמל, לעשות סידורים ועבודות סיזיפיות אנחנו מלקים את עצמנו על היותנו עצלנים. אנחנו מאוכזבים מעצמנו דבר שרק מרוקן אותנו עוד יותר מאנרגיה. מה נעשה?

נארגן לעצמנו טיימר ל  5 דק', נשים לעצמנו מוזיקה קצבית, ונעמיד פנים שאנחנו שחקנים למשך 5 דק' בפרסומת למשקה סודי שגורם לאנשים להיות פנתרים ונמרצים וממש להיות בהיי מהמטלה שאנחנו בורחים ממנה. החשוב ביותר הוא להיות באש חי"ה (חיוך+יציבה+הרפיית הגוף). לדבר בקול ולהגיד, "איזה כייף", למחוא כפיים, להרים ידיים באוויר ולהגיד "יש", לתופף על הגוף ולעשות כל פעולה שתסמל שאנחנו בשיא השמחה וההתלהבות שלנו. לאחר כ 5 דק' בערך ניווכח שהצלחנו לעשות תחבולה למוח שלנו, ובאמת נתחיל ליהנות לעשות את מה ששנאנו ורק לפני 5 דק' ברחנו ממנו כמו מאש. המוח מתחיל להאמין לנו ועלינו על דרך המלך.