עמוד הבית » כל יולדת צריכה דולה?

כל יולדת צריכה דולה?

צילום pixabay
מקצוע הדולה, או תומכת הלידה, הוא אחד המקצועות העתיקים שעודם בעלי חשיבות ושכיחות גבוהה גם בעולמנו המודרני. מדובר באשת מקצוע שתפקידה לתמוך בתהליך הלידה מכל בחינה שאינה רפואית – תמיכה נפשית, פיזית, הדרכתית וכללית לאם העומדת ללדת בפרט, ולזוג ההורים העתידיים גם יחד. נשאלת השאלה – האם כל יולדת צריכה דולה? מה היתרונות של לידה עם דולה לעומת לידה בלי? ננסה לענות לכם ולעשות סדר.

קצת על מקצוע הדולה באופן כללי

תפקיד הדולה, כפי שניתן להבין מהשם שמגיע מיוונית עתיקה, הוא תפקיד שמילאו נשים רבות עוד בימים פרה-היסטוריים של ממש. בעבר, הדולה הייתה אישה שמשרתת את הקהילה שלה ואת המשפחה שלה, ותומכת בלידות של נשים רבות בסביבתה, עוד לפני המקצועות המודרניים של רופאים, אחיות ומיילדות. גם כיום, הדולה היא מקצוע חשוב ומשמעותי עבור נשים וזוגות רבים. חשוב לציין, בשלב זה, שדולה לא נחשבת אשת צוות רפואי, והתפקיד שלה הוא פרה-רפואי במהותו – תמיכה ביולדת ובזוג ההורים העתידיים לפני, במהלך ואחרי תהליך הלידה מבחינה פיזית ורגשית. עם זאת, על אף שלא מדובר במקצוע רפואי, יולדות רבות מאוד יספרו לכן שמדובר במקצוע חשוב מאין כמותו, ובהבדל בין לידה נעימה ונוחה ובין חוויה קשה. ננסה להסביר בדיוק למה.

 מהם היתרונות של לידה עם דולה, ומדוע זוגות רבים בוחרים בשירות זה?

בתור התחלה, חשוב לציין שהיתרונות של לידה עם דולה, כאשר מדובר בלידה שמתבצעת באופן אחראי בחדר יולדות ולא בלידת בית או בתנאים אחרים שלא נחשבים אחראיים או בטוחים – הם יתרונות מחקריים. מבחינה מחקרית, הוכח כבר כי תומכת לידה מפחיתה את הצורך בהתערבויות רפואיות בלידה, מפחיתה אשפוזי יילודים, מפחיתה צורך בניתוח קיסרי ובלידות מכשירניות. גם אחרי הלידה יש עדויות על אחוז נמוך יותר של דיכאון אחרי לידה, אחוזי הצלחה גבוהים יותר של הנקה ושביעות רצון גבוהה יותר בקרב נשים שנעזרו בתומכת לידה. מעבר לכך, נראה גם שהיעילות של שימוש בדולה גבוהה מהיעילות של כל ליווי טרום-לידתי אחר, כולל קורסי הכנה ללידה.

חשוב להגיד שגם מעבר ליתרונות המחקריים, לדולה יש יתרונות רגשיים ומעשיים משמעותיים. הדולה היא בהגדרה אשת מקצוע עם ניסיון רב בתחום הלידות, ועל אף שהיא לא מעורבת באופן ישיר בתהליך הלידה היא בהחלט יכולה ללוות מבחינה רגשית והתנהגותית את הלידה, להמליץ על תנוחות נכונות יותר ולתת כלים איכותיים עוד לפני הלידה כהכנה לה. גם בלי כל יתרון מחקרי אחר – בתהליך מלחיץ כמו לידה בהחלט יתכן שזה יתרון משמעותי מספיק בפני עצמו.

 אז מי צריכה דולה, והאם גם לך זה כדאי?

לא כל אם ולא כל לידה צריכות בהכרח תומכת לידה. זוהי החלטה אישית שצריכה להתקבל על ידי האישה והזוג, וגם דולות מנוסות ומומלצות מאוד לא בהכרח תתאמנה לכל אישה ולכל זוג. משום כך, כדאי להבין האם נחוצים לך התמיכה והליווי שהדולה מציעה, ובמידה וכן כדאי גם לוודא שאת נרשמת ללידה בבית חולים שמאפשר כניסה עם דולה לחדר הלידה. חשוב גם לציין שבתי חולים רבים מעסיקים דולות כחלק ממערך הלידה שלהם, ובהחלט יתכן שאם תבררו תמצאו שהפתרון המתאים ביותר עבורכן יכול להיות מסופק ע"י בית החולים.

 בין אם בוחרים ללדת עם דולה ובין אם בלי – חשוב שתתפרו לעצמכם את תהליך הלידה הנכון ביותר והרגוע ביותר עבורכן. למרות שמדובר בתהליך ספונטני במרבית המקרים, אתן בהחלט יכולות לתכנן לא מעט פרטים ולוודא שהלידה מתבצעת בצורה שמתאימה לכן – מרמת בית החולים ועד רמת הדולה.