עמוד הבית » כל מה שאת צריכה לדעת על המחזור החודשי שלך

כל מה שאת צריכה לדעת על המחזור החודשי שלך

צילום: pexels
המחזור החודשי הנשי משחק תפקיד מאוד חשוב בחיינו מלבד המטרה העיקרית שלו - להתרבות. במאמר הזה תגלי כיצד ההורמונים שמופרשים לכל אורך המחזור החודשי משפיעים על ההתנהגות שלך ועל התיאבון שלך, ותלמדי איך כדאי לך להתנהל בכל שלב.

שלב הווסת – מהיום הראשון עד ליום הרביעי בממוצע.

מה קורה לגוף בשלב הזה? רירית הרחם שנבנתה במחזור הקודם נושרת, רמת ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון יורדת לאחר שההיריון לא התממש.

מה את מרגישה? ייתכנו התכווצויות של שרירי הרחם שעלולות להיות כואבות. את מרגישה עייפה יותר וחסרת אנרגיה. זה הזמן להוריד הילוך, להתכנס פנימה ולהקשיב לגוף. מומלץ לעשות מדיטציה, פעילות גופנית מתונה, ולבדוק על אילו פעולות את יכולה לוותר בתקופה הזו של החודש.

מה מומלץ לך לאכול? מזונות עשירים בברזל – שנמצאים בבשר, עוף, סלק ועלים ירוקים. ירקות שורש – בטטה, גזר, בצל, סלק, לפת, וארטישוק ירושלמי. מזונות עשירים במגנזיום – דגנים מלאים, בננות, ירקות ירוקים ואגוזים.

צילום: pexels

השלב הפוליקולרי – ימים 5-13

מה קורה לגוף בשלב הזה? רמת האסטרוגן וההורמון LH עולים. מה שגורם להבשלת הביצית שנמצאת בשחלה, ולעיבוי ושגשוג רירית הרחם לקראת הריון חדש. (או דימום וסתי לאחר שלא הופרתה ביצית, ברוב המקרים).

מה את מרגישה? את בשיא שלך! החשק המיני עולה, את מרגישה סקסית ופורייה ואפילו האורגזמות הן הכי טובות. העור שלך מבריק, את אופטימית ומלאת אנרגיה. את מרגישה יצירתית, מפוקסת וממוקדת – זה זמן טוב לקבוע מפגשים חברתיים, לתכנן פגישות וראיונות עבודה, וליזום התחלות חדשות.

מה מומלץ לך לאכול? פחמימות מורכבות שמכילות סיבים תזונתיים – אורז מלא, שבולת שועל ולחמים מקמחים מלאים. שומנים בלתי רווים – אבוקדו, שמן זית, טחינה, אגוזים וזרעים. קטניות – אפונה, חומוס, שעועית, פול ועדשים.

שלב הביוץ – ימים 14-15

מה קורה לגוף בשלב הזה? חום הגוף עולה, הפרוגסטרון וההורמון LH בעלייה. הביצית בוקעת מהזקיק שבשחלה, ונוצר חלון הזדמנויות להפריה.

מה את מרגישה?

את מרגישה אנרגטית, והחשק המיני בעלייה. מומלץ לעשות אימוני כח ואימונים אירובים להגברת סיבולת לב ריאה.

בגלל רמות ההורמונים הגבוהות, עלולים להופיע פצעים בפנים, תיתכן עלייה במשקל, שינויים במצב הרוח, רגישות בשדיים, אגירת נוזלים וכאבי ראש.

מה מומלץ לך לאכול? ויטמינים מקבוצת B- דגנים מלאים, בשר, דגים, ביצים, קטניות ועלים ירוקים. חומצות שומן חיוניות אבוקדו, שמן זית, אגוזי מלך, טחינה ודגים.

צילום: pexels

השלב הלוטאלי (סקרטורי) – ימים 16-28

מה קורה לגוף בשלב הזה? ירידה של אסטרוגן ועלייה הדרגתית של פרוגסטרון שמופרש מהזקיק (שנהפך לגופיף צהוב לאחר הביוץ). תפקידו של הפרוגסטרון הוא לעבות את רירית הרחם ולהכין אותה להשתרשות של ביצית מופרית. במידה ואין הפריה, רמות האסטרוגן והפרוגסטרון יורדות בצורה חדה, מה שגורם לרירית הרחם לנשור ולדמם, ולהתחיל את מחזוריות הוסת מחדש.

מה את מרגישה?

חום הגוף עולה והדעיכה ההורמונלית מביאה עמה חשק מיני מופחת ונטייה לאקנה. לעתים עולה תחושת עייפות, מצב הרוח ירוד ויש אפילו דכדוך.    זה בסדר שאת מרגישה עייפה, וקצת חלשה. אין עננה שחורה שמרחפת מעלייך, והתחושות שאת מרגישה ייעלמו ברגע שרמת ההורמונים תתחיל לעלות שוב. חשוב לקבל את השינוי ההורמונלי ולהבין שזו תקופה שבה הגוף שלך מבקש לנוח, להשתבלל ולישון טוב יותר כדי לאגור אנרגיה לקראת המחזור הבא, באופן טבעי.

לכן, מומלץ להימנע מפרויקטים מאתגרים בימים אלה, ולשמור לשלב הזה את המשימות שדורשות פחות מאמץ, או לבצע עבודות בית פשוטות כמו קיפול כביסה או סדר בארונות. השלב הזה מתאפיין גם בדחף עז (Craving) לאנרגיה זמינה מהמזון בצורת פחמימות פשוטות, מאפים והרבה הרבה שוקולד. אם רצית להתחיל דיאטה – זה  זמן פחות מתאים.

צילום:pexels

אצל חלק מהנשים, הפער בין רמות הפרוגסטרון לאסטרוגן משפיע על רמות הסרוטונין במוח, ועלול להגביר תופעות עצביות של תסמונת קדם וסתית (PMS) כמו חרדה ודכדוך, שינויי מצב רוח, חשקים למזון ואגירת נוזלים. מומלץ להימנע מאכילת מזון מלוח שגורם לאגירת נוזלים ונפיחות. להפחית כמויות סוכר שעלול להגביר את הסימפטומים, ולבצע פעילות גופנית מתונה שעוזרת לרומם את מצב הרוח.                                           במידה ואת מרגישה שהסימפטומים משפיעים מאוד על איכות החיים שלך, מומלץ ללכת לבדיקת רופא או לקבל טיפולים אצל מומחים ברפואה משלימה.

מה מומלץ לך לאכול?

הגוף צריך אנרגיה, ואת רוצה פחמימות, כאן ועכשיו. אז נכון, תשוקה למתוק יכולה לאתגר, ותמיד אפשר להסתפק בקוביית שוקולד מריר עם מוצקי קקאו גבוהים. אבל כרגע הגוף שלך זקוק לאוכל מזין יותר. מומלץ לאכול מזונות שעשירים בסידן – מוצרי חלב, סרדינים, טחינה, שעועית ירוקה ומוצרי סויה. מזונות עשירים במגנזיום – מצוי בבננות, ירקות ירוקים, דגנים מלאים ובמי השתייה שלנו.

ומזונות עשירים בוויטמין 6B –  מצוי בדגנים מלאים, קטניות, עוף, בקר, ביצים, דגים, בננה, מלון ושזיף.

זהו, המחזור הסתיים.

צילום: pexels

מוכנה להתחיל את כל הסבב מחדש?

מעקב אחרי שלבי המחזור החודשי שלך יעזור לך להבין מה הגוף שלך צריך. כך תוכלי להתנהל בצורה יעילה יותר, לתכנן את הפעולות שלך מראש ואפילו ליהנות מיום חופש לעצמך כשהגוף מודיע לך כשהוא צריך קצת מנוחה.

מאת: סנדי יצחק – רפלקסולוגיה ונטורופתיה, ג'ונו360

הוספת תגובה

הוספת תגובה