עמוד הבית » כשמחשבה מייצרת מציאות

כשמחשבה מייצרת מציאות

היצירה חוזרים הביתה של יעל ורבר
20 אומנים ואומניות מציגים את תמונת הניצחון שלהם בתערוכה "תמונת הניצחון שלי" (אוצר: עו"ד אבי ברנע), שתיפתח ביום חמישי 25.1 ביוזמת בגלריית אמרגד בפתח תקוה.

ביום חמישי 25.1 בשעה 19:30 תיפתח התערוכה "תמונת הניצחון שלי" בגלריית "בית אמרגד" בפתח תקוה, ש-50% ממכירת יצירות האומנות המוצגות בה תיתרם לטובת המשפחות שפונו מעוטף עזה ו-50% יועברו לאומניות ולאומנים בתערוכה.

מדובר בתערוכה ייחודית, חברתית ומלאת תקווה, שנוצרה מתוך החושך של מלחמת "חרבות ברזל" ומקבוצת אומניות ואומנים מכל רחבי הארץ. זאת במטרה להציג את תמונת הניצחון שלהם ולהביע צד אופטימי באמצעות האומנות, כך שמתוך המלחמה קמו התקווה והאמונה לעולם טוב יותר.

בין האומניות והאומנים המשתתפים בתערוכה: אבי ברנע, שריתא (שרית אגאין), רונלי ריכטר-צופיוף, גלי דוב, סנדרה גרוס, נעמה בר-יוסף, יפית סרנגה, ימית כספי, דניאל מויאל, דפנה בן ארי, גלי עומר, ענת דור, עידית שגיא, עידית מתן, יעל ורבר, רגוזין אלנה, אמילי מלי אביקסיס, יהורם גלילי, סטפן קינן, יגאל ברקוביץ ועידו עילם. "אנחנו מאמינים שמחשבה מייצרת את המציאות ושאומנות מציירת את הדמיון. אז בתוך התהום, הקושי והכאב – חושבים על המציאות שהיינו רוצים ליצור כאן", נכתב בדף התערוכה, שאותה יזמה שריתא (שרית אגאין) היוצרת חיים מאבנים.

היצירה אדום וכחול של עידו עילם

"לעולם האומנות הגעתי מעולם החקירות. אני אוטודידקט וכחוקר פרטי אני מצלם הרבה ועוסק במגוון רחב של חקירות. באחת הפעמים פנו אליי לקוחות וביקשו שאבצע חקירה הקשורה למלחמת העולם השנייה. כמי, שמטייל רבות בעולם ובעיקר באירופה ואוהב מאוד ארכיטקטורה, התחלתי לבצע חקירה והצלחתי להגיע ליותר מ-10,000 מסמכים הקשורים לחקירה המתעדים יצירות אומנות, כולל רישומי יצירות שנלקחו על ידי הנאצים ועל חלקם התנוססה חותמת של נשר עם צלב קרס. זה סיקרן אותי מאוד, וכך התחלתי ללמוד על יצירות האומנות. האומנות נכנסה לי לנפש, התחלתי ללמוד את תולדות האומנות והסתובבתי במוזיאונים ובתערוכות ברחבי העולם. בהמשך השתתפתי כצלם בתערוכות קבוצתיות. עם השנים התחלתי לאצור תערוכות עבור אומנים אחרים. מדי יום אני מגלה עולם חדש שנפתח בפניי עם הכתיבה, השירה, המוזיקה הקלאסית והאופרה. בזמן שאני יוצר אני מקבל עוצמות רבות".

אוצר התערוכה הוא עו"ד אבי ברנע, שסיפור חייו – הפך מילד אשפתות לאיש עסקים מצליח – מתועד בספר "חתול רחוב" המלמד כיצד עוברים מתודעת עוני לתודעת שפע. ברנע, בן 54, נשוי ואב לשלושה ילדים, פרץ בחייו כמעט כל גבול אפשרי והוא מביא את תודעת השפע, הנתינה, הפתיחות, קבלת האחר והאהבה לתהליך בחירת האומנים והיצירות בגלריית בית אמרגד בליבו של מרכז עסקים ובילוי הומה אדם.

גלריית בית אמרגד מאמצת אומניות ואומנים, שפורצים את מגבלות האומנות המוכרת ומביאים רוח חדשה ורעננה, לעולם האומנות ולחיים עצמם. התערוכה "תמונת הניצחון שלי" נפתחה ביום חמישי השבוע בצל המלחמה, בשעה שהתותחים רועמים וכולם שרויים בחוסר וודאות. האומנים והאומניות המשתתפים בתערוכה מביאים את הפרשנות האישית שלהם לניצחון החיים על המוות, האנושיות על הרוע, האחדות על הפילוג והתקווה על הייאוש.

היצירה הנשר הגדול של סטפן קינן

שריתא (שרית אגאין), יוצרת חיים מאבנים מפתח תקוה, יוצרת בדרכה הייחודית תמונות מעוצבות מאבן של דמויות בסיטואציות מהחיים. "אני בין האומניות היחידות בארץ ובעולם העוסקות בתחום זה במומחיות גבוהה. כבר שנים שאני אוספת אבנים. מלקטת אותן מתבוננת בהן ומחפשת את הפוטנציאל שבהן. מחברת אותן יחד לצורה חדשה ויוצרת סיפורי חיים בהזמנה אישית", היא אומרת.

רונלי ריכטר-צופיוף מפתח תקוה, בעלת סטודיו למיתוג ועיצוב גרפי, עוסקת בעיצוב ויצירה כבר מעל 25 שנה מתוך תשוקה ואהבה ליופי ואסתטיקה, מלווה עסקים בתהליכי מיתוג, תכנון ועיצוב אריזות, חומרים שיווקיים, קטלוגים ועוד. גלי דוב מפתח תקוה היא אומנית מיוחדת המשלבת בין עולמות שונים. היא מתמחה בעולם הטכנולוגיה, אך האהבה העזה והעצומה שלה לאומנות וליצירה מובילה אותה לחקור גבולות חדשים של יצירתיות בציור ובעבודות אסמבלאז, שבהן היא משתמשת באמצעים ויזואליים, תלת ממדיים. סנדרה גרוס מפתח תקוה היא אומנית בעלת גיוון רחב – ציורים על גבי לוחות פרספקס וקנווס, יצירת מוצרי יודאיקה ופריטים דקורטיבים בעלי אופי אמנתי לעיצוב הבית.
נעמה בר-יוסף מחופית היא ציירת, פסלת ובעלת סטודיו לקעקועים. עבור דניאל מויאל מפתח תקוה החיים מורכבים משלל צבעים וגוונים, שאותם היא מנציחה בשחור ולבן, האלמותי והנצחי, ובכך מאפשרת מגוון אפשרויות לצופה להוסיף את רגשותיו לתוך הציור. אמילי מלי אביקסיס מפתח תקוה מציירת כל חייה את הדמיון שלה באינטואיטיביות, שמחה ואופטימיות. היא עולה בקלילות ספירלית אל העליונה שהיא מאירה אותה כל יום לריפוי שלה ושל סביבתה. עידית שגיא מאורנית היא אומנית רב-תחומית היוצרת במגוון מדיות באומנות הפלסטית, כותבת, מלחינה ומבצעת את שיריה.

עבודותיה של דפנה בן ארי מירושלים עוסקות בחוויות שעברה, והאומנות שלה אוספת ומשלבת את המסעות בחייה ומסעותיהם של אחרים. היא משתמשת באקריליק על טקסטיל ממוחזר. יעל ורבר מפתח תקוה, אמא לשישה ילדים, התחילה לצייר בגיל צעיר מאוד וכיום מציירת בעיקר ציורים אינטואיטיביים וגם ריאליסטיים. "בעיקר לימדתי את עצמי לצייר. עבורי צבע וציור היו הליכה למקום בטוח ושקט. בגיל 22 עברתי לידה שקטה והרגשתי שהצבע הוא כלי ריפוי וחזרתי לצבעים", היא אומרת.

ימית כספי מעתלית עושה חיים וחיבורים בחפצים שעברו כברת דרך. היא אומנית ויוצרת, תרפיסטית ומנחת סדנאות וממזגת בין התחומים. אלנה רגוזין מיקנעם היא ד"ר במדעי כימיה, אמא ואומנית בנפש. "האומנות היא הכלי הכי עוצמתי שיש לי לביטוי היצירתיות ועולמי הפנימי. כיום אני מציירת ציורים אינטואיטיביים בשתי טכניקות משולבות: הפורינג והניורוגרפיקה, ומעבירה סדנאות ותהליכי ביטוי עצמי דרך יצירה", היא מספרת.

יהורם גלילי ממודיעין, המציג צילומים עם שירים המודפסים על קנבס, הוא משורר, סופר, צלם, עורך ספרותי ולשוני, מו"ל ואיש תקשורת. צילומים אומנותיים שצילם וגם איורים של האומניות גבי קזן ומיטרה אריאלי מודפסים על קנבס בשילוב שירים שנכתבו בסגנונו הייחודי ופורטים על נימי הנפש, והוצגו בגלריות רבות, כולל  ברוצ'סטר שבמדינת ניו-יורק. סטפן קינן מבית אריה הוא אומן, שמצייר במגוון סגנונות ומשלב ריאליזם עם אפסטראקט ופופ ארט בצורה יוצאת דופן בעל ניסיון עשיר ורצון להכניס גוון חדש לאומנות המודרנית של ימינו בשילוב חומרים כמו פלסטיק, עץ וקנבס.

ענת דור ממודיעין, M.A  בחינוך מהאוניברסיטה העברית, NLP TRAINER, מרצה ומנחת סדנאות, היא
מחברת הספר "חוכמת השבוע" כלים של NLP למנהיגות פנימית מתוך פרשות השבוע. עידית מתן מפתח תקוה היא אומנית רב-תחומית העוסקת בעבודותיה בחיבורים ובאיחודים שבאים לידי ביטוי בטכניקות השונות ובחומרים השונים שבהן היא משתמשת יוצרת: אקריליק, עץ, מתכת, דיו, עפרונות, פסטל ועוד בטכניקה מעורבת עם שימוש במכחולים, שפכטלים, ספוגים, מריחות צבע עם הידיים ועוד.

עידו עילם מתל אביב אובחן בגיל 13 על הרצף האוטיסטי. את ראיית עולמו הייחודית הוא מציג באמצעות שילוב של צילום וכתיבה ומביא זווית ראייה מקורית של העולם סביבנו, המגוון האנושי והייחודיות שבכל אדם. עבודותיו זוכות להערכה הולכת וגוברת של אוצרים ומבקרי אומנות. יגאל ברקוביץ ממושב רמות מאיר הוא עובד אדמה, קורא וגם כותב, מפסל בעץ ומצייר – בשמן, באקריל ובצבעי מים, עצים וכלי עבודה, טרקטורים ובעלי חיים מההווי הכפרי ותמונות מטיולים בארץ ובעולם. גלי עומר, ציירת נפש מתל אביב, מציגה ציורים פיגורטיביים – דמויות נשיות בסגנון חופשי ומשוחרר, אמיץ צבעוני ועוצמתי. הניגוד בין הצבעים הקרים והחמים, יוצר קונטרסט וקונפליקט שגורם לצופה לתהות מה הוא בעצם מרגיש כעת.

יפית סרנגה מרעננה היא יוצרת בפילוסופיה ובאומנות, מחברת ספר העיון "וחך, אוכל יטעם לו" העוסק במוסר ובתעשיית בעלי החיים בעידן המודרני. תחומי העניין שבהם היא עוסקת הם פילוסופיה, אומנות ושיווק. "אני משתמשת בכל הכלים שברשותי וביכולותיי להנכיח את השקפת עולמי בניסיון לעורר שינוי מהותי בעולם. אני ציירת ריאליסטית המחזיקה בגישה אמוטיבית באומנות, המדגישה את יכולתה של יצירה לעורר רגשות בצופה. כפעילה לשחרור בעלי חיים, בכל ציור שאני מציירת יש מסר שאני רוצה להעביר", היא מסכמת.

עורך הדין אבי ברנע, אוצר התערוכה תמונת הניצחון שלי, צילום: פרטי

מאת יהורם גלילי