עמוד הבית » להנציח את הילדות

להנציח את הילדות

ציור של גליה שכטר, צילום: פרטי
ביום שלישי 9.5 תושק בגלריית אשכול פיס רמת גן תערוכה (אוצרת: גליה שכטר) העוסקת בעולם הילדות, ובה מציגים אומנים ואומניות יצירות העוצרות את הזמן ונוגעות בתום הפנימי של עולם הילדות

"הקונספט של התערוכה נוגע לכולנו וקשור לזיכרונות שהם חלק חשוב ונכבד בעולמנו אלה הם חלק מהחויות שמעצבות אותנו והן מתקיימות בנו ושומרות על איכות חיינו הפנימית. עולם הילדות הוא מקור לגעגוע, לשורשים שעיצבו את אישיותנו ולזיכרון והוא נחשב למאגר ולאוצר של רעיונות ודימויים. עולם הילדות הוא ארגז הכלים למחוזות מופלאים ולארמונות החול שנבנו, נהרסו ושוב נבנו, והוא מעין פנורמה למשהו ראשוני, לגן העדן ולתום החולף. בתערוכה זו מופיעים קסמי החלומות כמו בקרקס נודד: תמונות הילדות וארגז המשחקים, קסם הצבעים, הזמן החולף נטמע בזיכרון ומנציח תמונות של שברי זמן, מראות חולפים ותמונות ויזואליות שנוצרו אוגרות חיים וזמן ומשחקי הילדות מבטאים תרבות שנוצרה בילדות המוקדמת בחיק האם, במשפחה, בגן, בבית הספר, בספרות לילדים, בנופים ובזיכרונות הפנימיים והחיצוניים. תערוכה זו היא נוכחות שאוצרת לרגע את הזמן ומנגישה לצופה את יכולתה המופלאה של האומנות לעצור את הזמן ולהנציח את הילדות, רגעים של חלוף ושל אהבה ולשמר ולגעת בתום הפנימי ובילד החי והפועם, הבועט, הצוחק והדומע, כמו בילדות של כולנו".

כך אומרת האמנית והאוצרת גליה שכטר, שיזמה בגלריית אשכול פיס רמת גן את התערוכה הייחודית "משחקי ילדות", שבה משתתפים  ציירים, סופרים, מאיירים, משוררים וצלמים מהארץ. אירוע הפתיחה של התערוכה "משחקי ילדות", שנפתחה בשבוע שעבר (המעצב הגרפי יאיר בכר אחראי על עיצוב ההזמנה), יתקיים ביום שלישי 9.5 בשעה 19:00 באשכול פיס רמת גן, רחוב רוקח 118, רמת גן, וישתתפו בו אומנים ואומניות המציגים בתערוכה: רונית נוביק, ליאת אור סמל, לינוי אליאב, רקפת שחר-קרוס, מיכל שמש מוגילנר, ליבי לביא, רבקה לנדסמן, איריס כליף, יהורם גלילי, זהבה נטר נטע וגליה שכטר.

ציור של רבקה לנדסמן, צילום: פרטי

באירוע הפתיחה של התערוכה יישא דברים יו"ר איגוד הסופרות והסופרים העבריים עו"ד צביקה ניר, שידבר על האומנות המשלבת בין המדיות ועל החיבור בין הטקסט המתכתב עם הדימוי הוויזואלי, נושא שאותו חקרה גליה שכטר במשך שנים כיוצרת וכאוצרת. האומנית והמוזיקאית רונית נוביק תשיר שירים. יקריאו שירים באירוע: הסופר והמשורר יהורם גלילי ואיריס כליף האחראית על קשרי חוץ במגזין "בכיוון הרוח". התערוכה תוצג עד ל-14.6 וכל היצירות המוצגות בה מוצעות למכירה.

מעיר וחוצה את מחוזות החינוך /מאת גליה שכטר

משתוקקת לחזור ולהיות ילדה לבנות
ארמון בחול לספור כוכבים
תחת שמים תמימים,
ומולידי רחמים.

קערת היופי בשורשי הילדות עוגן
לבקוע את עין היופי.

השיר מופיע בספר "דבש, ים וזהב" מאת גליה שכטר שיצא לאור בהוצאת ספרא.

לדברי שכטר, התערוכה "משחקי ילדות" היא חלק ראשון של שתי תערוכות שיעסקו בנושא הזיכרון. חלק שני ייצא לפועל בחודש יוני בתערוכה עם יצירות בנושא זכרונות שתוצג גם באשכול הפיס למדעים אמנויות וטכנולוגיה ברמת גן. "הגעתי לרעיון זה כחלק מתפיסת עולם שלי. הזיכרון שלנו, רצף התודעה וחוויות אלו הן תמונות עולם שמעצבות את חיינו ואישיותינו, והם מהווים חומרי גלם ליצירה. חוט השני של התערוכה הוא הקונספט של השיר המשלב את הדימוי הוויזואלי, כשהטקסט המילולי מהווה חלון פנורמה נוף ליצירת הדימוי הוויזואלי עם קסם רב בטקסטים, חיפוש של תום, של יופי ושל אמת פנימית אצל כל משתתף בתערוכה מלאת הקסם", היא אומרת.

היא מדגישה כי הגעגוע לילדות הוא נושא שרווח אצל אומנים בכל המדיות. "במשך שנים רבות עסקתי בנושא זה כיוצרת והנושא חי בתוכי. ההגנה על הילד הפנימי חשובה מאוד לקיומנו, ולמעשה זה המקור למשחק, לספונטניות ולשמחת החיים במובן זה. למרות שכל הזמן עולה הגיל הכרונולוגי שלנו, עולמנו הפנימי ניזון מהחוויות וממאגר הזיכרונות של כל אחד, ניסיון חייו וחוויותיו. במובן הזה התערוכה עשירה מאוד".בתערוכה המגוונת משתתפים אומנים ואומניות מכל קצוות הקשת, היוצרות שיח מעניין ביותר. מדובר באומניות בוגרות יותר שהשתתפו בכמה תערוכות, חלקן בארץ וברחבי העולם כמו: גליה שכטר ורונית נוביק, לצד יוצרים ויוצרות בתחילת דרכן שיצירותיהן מתכתבות עם עבודות נוספות בתערוכה.

השיר כאן ושם מאת יהורם גלילי, איור מיטרה אריאלי, עיצוב לילך מנטש

בתערוכה מוצגות, בין היתר, עבודות של האומנית ליאת אור סמל העוסקות בקשר שבין אמא לבת וזיכרונות מבית הספר – נושא חשוב המקבל מקום נכבד בספרות הילדים ובשירה גם עבודה המוקרנת מתוך סיפור ילדים תוקרן בתערוכה, ועבודות מרתקות של האומנית רבקה לנדסמן בצבעי מים צבעי אקוורל שבהן צעצועי ילדות כמו: ליצן, קסילופן ודובי המקבלים תחת מכחולה משמעות אחרת של זיכרון, עצב, געגוע, תחושה של סוף הילדות ואף אבל על כך.כמו כן תוצג בתערוכה סדרת ציורים של גליה שכטר מתוך ספר ילדים "בור המים" מאת גריים בייס, שאותו הקריאה לבנה בילדותו עם ואריאציות על טבע פרא ותחילתם וסופם של דברים. הציורים של האומנית רונית נוביק המוצגים בתערוכה צבעוניים מאוד: דמות הליצן, רישומי זיכרון וחזרתיות הנראים כמו עקבות שהזמן הותיר בחול, באבן ובטבע. הציורים של האומנית זהבה נטר נטע עוסקים בקשר שבין אמא לילד ובדמות הילדה השותקת וילדה עם מסכה על הפה – חיבור של פחד, תמימות ואולי גם געגוע לילדות.

המשורר יהורם גלילי יציג שירים שמילותיהם מספרות על חוויות ילדות נשכחות: שירים שהקריא כילד מול הכיתה, שעון האורלוגין הישן בבית הוריו, משחקי תופסת ומחבואים ששיחק עם חבריו לשכונה וגם נזכר ביפי ילדותו המסתתר בין דפים חומים. המשוררת איריס כליף משרטטת בעדינות את עולם התום בשפה ובחלום ומשלבת דיוקן של עצמה כאשה בוגרת וכילדה. האומנית מיכל שמש מוגילנר תציג עבודות המשלבות קסם ותום, וכך גם לינוי אליאב, ליבי לביא ורקפת שחר-קרוס.

השיר ילדות חיים מאת איריס כליף, צילום: פרטי

גליה שכטר התחילה את דרכה כאוצרת בתחום המשלב בין המילה הכתובה לציור. בכל תערוכה שהיא אוצרת היא מאפשרת לאומן או לאומנית שהיא בוחרת להשתתף ללא עלות כמחווה. למרות שהתצוגה כרוכה בעלויות כספיות ויש בה מרכיבים עסקיים, קיים גם מרכיב אנושי. במשך השנים הורחבו המדיות, וכיום משתתפים בתערוכות שהיא אוצרת אומנים מכל המדיות, כמו וידיאו-ארט, משוררים, ציירים, צלמים ועוד.שכטר משלבת בין המדיות השונות בתערוכות, שאותן היא אוצרת ובהן היא משתתפת. התערוכות שלה הן חברתיות ועוסקות במתרחש בתרבות, באומנות ובפוליטיקה בארץ ובעולם. מזה שנים רבות היא עוסקת בציור ובכתיבה, והציגה את יצירותיה בתערוכות בארץ ובחו"ל. בנוסף היא מטפלת בשילוב אמנויות ועוסקת ביעוץ  לסטודנטים בתרפיה באמנויות לאמנים ובחיזוק והעצמה באמצעות האמנות.

החיבור בין המילה הכתובה לדימוי הוויזואלי מעסיק את שכטר כיוצרת וכאוצרת. היא סופרת ומשוררת והוציאה לאור ארבעה ספרים: ספר השירה "מושיטה לך אדי אוקיאנוס" (הוצאת הקיבוץ המאוחד), ספר הילדים "כנפי הקסם של אמא" (הוצאת סער), "הקטר הכחול שיכול – אמנות כביטוי ליכולת" (בשיתוף אוניברסיטת חיפה, הקרן ליוזמות חינוכיות ומשרד החינוך), וספר השירה "דבש, ים וזהב" (הוצאת ספרא).

התערוכה "משחקי ילדות" (אוצרת: גליה שכטר) מוצגת עד ל-14.6 בגלריית אשכול פיס  למדעים , אמנויות וטכנולוגיה רמת גן,
רחוב רוקח 118, רמת גן. חלק ב של התערוכה – "זכרונות" – יוצג מיד לאחר התערוכה "משחקי ילדות" באשכול פיס למדעים , אמניות וטכנולוגיה רמת גן
אירוע פתיחת התערוכה יתקיים ביום שלישי 9.5 בשעה 19:00.
התערוכה תוצג עד ל-14.6 וכל היצירות המוצגות בה מוצעות למכירה.
לפרטים נוספים ניתן לפנות לגליה שכטר, טל' 050-7636610.

מאת יהורם גלילי