עמוד הבית » "להעיר אריות"- דרמת מתח פסיכולוגית מאת יואב שושן גושן

"להעיר אריות"- דרמת מתח פסיכולוגית מאת יואב שושן גושן

הצגה להציל אריות, צילום: שמחה ברבירו
ע"פ ספרה רומן ביכורים המצליח של הסופרת הישראלית איילת גונדר גושן , שיצא לאור בשנת 2016.

הרומן עוקב אחרי דמותה של מאיה, אישה צעירה החיה בתל אביב ומתמודדת עם קשיים בחייה האישיים והמקצועיים. הספר זכה לביקורות חיוביות ונחשב לאחד מספרי הביכורים הבולטים של אותה שנה בישראל. הרומן "להעיר אריות" בימים אלה עולה גם כהצגה בתיאטרון הקאמרי בתל אביב. ההצגה בבימוי של יואב שושן גושן.

הצגה מצוינת ואקטואלית לימנו, חשובה ורצוי  שכמה שיותר אנשים בארצנו, יהיו מודעים ויחשפו, לבעיית האנשים ה" שקופים" מכל המגזרים והעדות. הסיפור הוא סיפור טריוויאלי של תאונת " פגע וברח" , אלא שהפעם הפוגע/ בורח הוא רופא בכיר, ( השחקן עוז זהבי מגלם את הדמות), באחד מבתי החולים הגדולים בארץ, המועמד למשרת מנהל המחלקה. ד"ר איתן גרין בשעת לילה מאוחרת עייף לאחר יום עבודה קשה דורס והורג בשוגג פליט אריתראי (שקוף).

צילום: שמחה ברבירו

>>> על מיניות ורגש 

ד"ר גרין, בהחלטה רגעית נמלט מהמקום הפיגוע ומכאן מתחילה הדרמה להסתבך ולהתגלגל, בחזרו הביתה בת זוגתו הפרקליטה מספרת לו על  תיק חשוב שקיבלה לטפל  העוסק בתאונת "פגע וברח" .(מיכל עוזיאל הטובה). ד"ר גרין אינו יודע את נפשו, הוא הדורס ואשתו חוקרת את התיק. מצב היחסים ביניהם הולך ומדרדר והיא אינה מבינה מדוע הוא הולך ונעשה כועס וחסר מנוחה. אחד הפעילות שהוא עושה מוציא כספים מהחשבון המשותף ומשקר לה על סיבת הוצאת הכספים.

צילום: שמחה ברבירו

בצדה השני של הדרמה ניצבת רעייתו/ אלמנתו של הנדרס אריתראי, שמה סירקיט ( רות אסרסאי המצוינת),והיא מגלה מי דרס את בעלה ונמלט.
סירקיט  אשה פיקחית  ובעלת תושייה המתחילה לסחוט את גרין תחילה בכסף. ולאחר מכן, היא מכריחה אותו לטפל בפליטים אריתראים מסכנים שאין להם זכויות ולא ביטוח רפואי.

היא גובה תשלום עבורה ועבור אחותה. לאט לאט דרישותיה עולות, היא מחבלת מאוד בעבודתו של ד"ר גרין בבי"ח, הוא נאלץ לשקר גם שם לסבך את חברו הטוב, רופא בדואי המחפה עליו ועל העובדה שהוא גם נאלץ לגנוב ציוד רפואי מבית החולים עבור המטופלים האריתראים שלו.

צילום: שמחה ברבירו

ד"ר גרין מסתבך והולך והאמת סוגרת עליו לאט לאט. מצד אחד רוצה לשמור על משפחתו ועל מקום עבודתו בביה"ח, מצד שני נאלץ ע"י אלמנת הנדרס לטפל במספר גדל והולך של אריתראים. זו ממש התנגשות חזקה ומצמררת של הרופא המייצג את ארץ ישראל, האליטיסטית,היפה, העשירה והמשכילה לבין אותם אנשים הנמצאים בשולי החברה ( בחצר האחורית),שאינם בעלי זכויות ומנצלים בתבונה, רגע של חולשה של הרופא הידוע וסוחטים ממנו ככל יכולתם.

הדרמה הסוחפת, הולכת ומסתבכת. ההצגה העלתה שאלות קשות וביקרה מגמות שליליות בחברה, ובסופה השאלה האם האליטה תיתן את הדין על מעשיה? ומה יעלה בגורל השקופים?