עמוד הבית » למה כדאי לנו להפוך את הדרך אל המטרה, למטרה בפני עצמה?

למה כדאי לנו להפוך את הדרך אל המטרה, למטרה בפני עצמה?

צילום: pexels
היום שבו הבנתי שהדרך שאני עוברת להשגת המטרות שלי היא חשובה יותר מלהשיג את המטרות עצמן הייתה נקודת מפנה בחיי שהשפיעה רבות על רמת האושר הפנימי שלי. הבנתי שהחיים קורים בין לבין המטרות שאני מציבה לעצמי, ושהמטרות שקבעתי לעצמי נועדו בסך הכול לשרת את ההתפתחות שלי.

כולנו מחזיקים במגוון יעדים ומטרות בכל תחומי החיים, בתחום האישי, המשפחתי, החברתי, המקצועי ועוד, האם אנו משקיעים את אותו המאמץ בכל מטרה?  האם דרכי הפעולה שלנו זהים בכל תחום? מה עושה את ההבדל בין הפעולות שאנו בוחרים להגשמת כל מטרה ומטרה?

ההבדל נעוץ במחשבות שאנו מחזיקים על האופן בו אנו חווים את הדרך עצמה בכל תחום. אם זה ברמת הנחיצות, רמת ההשקעה, דרגת המאמץ, המהירות שהיא מושגת ורמת ההצלחה. לפעמים אנחנו מתלוננים שהדרך קשה, מתישה, ארוכה, בלתי אפשרית, לא ריאלית וכיוצא בזה. כל עוד אמירות אילו קשורות להבנה שלנו שיש צורך בחישוב מסלול מחדש להשגת המטרה, סביר להניח שאמירות אילו יתפוגגו.

צילום: pexels

אך מה קורה שאמירות מסוג זה מתחילות לחלחל עמוק ולגרום לנו לחשוב מחשבות שליליות על המהות שלנו?  כמו מחשבות שאנו חסרי תועלת, חסרי כשרון, חסרי יכולת, חסרי מזל וכיוצא בזה. סביר להניח שמחשבות אילו ישפיעו על המוטיבציה שלנו להמשיך לפעול למען המטרות ובהכרח ישפיעו גם על תחושת הרווחה האישית שלנו. מה אם במקום "להלקות" את עצמנו במחשבות שליליות שאנו לא מצליחים להגיע למטרה מסוימת שהצבנו לעצמנו, נתחיל לחשוב על כל היעדים הקטנים שכן הצלחנו להשיג בדרך אליה ונתמקד בהם?

צילום: pexels

כשהצבתי לעצמי מטרה להוציא לאור את ספרי 'סוד המילים הקסומות', הייתה בי התובנה שאני יוצאת לדרך חדשה, אף פעם לא הגשמתי חלום מסוג זה, ועברתי תהליך  משמעותי עם עצמי שארך למעלה מ- 9 חודשים. כשהספר יצא לאור הרגשתי שנולד לי תינוק  על כל המשתמע מכך וההתרגשות הייתה גדולה מאוד.  זמן מה לאחר מכן, הבנתי שהגיע הזמן לקבוע מטרות נוספות על מנת שתוכן הספר יגיע לכמה שיותר הורים וילדים,  שוב מצאתי את עצמי מתחדשת בדרכי חשיבה ופעולה חדשים, על מנת שאצליח לכבוש  יעדים נוספים בדרך אל המטרה החדשה. כל פעם שרציתי לקדם יעד נוסף, נדרשתי לרכוש מיומנות חדשה או ליצור קשרים חדשים וכן הלאה.

ככל שהחזקתי את התפיסה שהספר הוא לא העיקר, אלא ההתפתחות שלי, הצלחתי להנות מהדרך עצמה ולהעריך את האנשים שהכרתי, הכישורים שפיתחתי ושיתופי הפעולה שיצרתי. ולקבל בשיווין נפש "חוסר הצלחה" בעמידה ביעד מסוים שקבעתי לעצמי. הוצאת הספר לאור היא בהחלט נקודת ציון חשובה בחיי, אך היא רק נקודת ציון ואין לה שום משמעות ללא הערכתי את כל המתנות שקיבלתי בזכותה.

צילום: pexels

אז איך נוכל לעזור לעצמנו להנות מהדרך ולהפוך אותה למטרה בפני עצמה?

  1. לזהות את הטוב בכל יעד – כל מטרה שנרצה לכבוש עוברת שלבים ויעדים בדרך להשגתה, אם נלמד לזהות את הטוב בכל יעד שהגענו אליו, נעצור לרגע ונעריך אותו. נוכל לעזור לעצמנו להנות יותר מהתהליך ולהוריד מהלחץ שאנו גורמים לעצמנו בשאיפה לכבוש את המטרה. זה יכול להיות כל דבר, בין אם אדם שהכרנו, ערך שלמדנו, מיומנות חדשה שרכשנו, תכונה חדשה שגילנו בעצמנו וכיוצא בזה.

 

  1. לזהות את השינויים שעברנו – אנו בתנועה התפתחותית מתמדת, אך לא תמיד אנו עוצרים לתת את הדעת, על איך היינו בעבר ואיך אנו כיום? אם נלמד לזהות את השינויים ההתפתחותיים ההדרגתיים שאנו עוברים בכל יעד ויעד בדרך אל המטרה הגדולה, נוכל להעריך אותם ולפרגן לעצמנו על ההתקדמות שעברנו. זה יכול להיות כל סוג של התקדמות שנוכל לומר עלייה שכיום אנחנו יותר מאשר פעם, יותר בטחון עצמי, יותר סבלנות, יותר התמדה וכיוצא בזה.

 

  1. לזהות אילו תחומים משיקים נרתמים מהדרך- היכולת לזהות אילו תחומים בחיינו יכולים להירתם מהדרך שלנו להשיג את המטרה ולמנף אותם, יעזרו לנו להעריך יותר את התהליכים שאנו עוברים ולהרגיש את השפעתם בעוד תחומים של חיינו. אם לדוגמה אנו רוצים להשיג מטרה בתחום הקריירה, ולמדנו נושאים של ניהול וגישור, נוכל להשליך את הידע שלמדנו גם על מערכות היחסים מחוץ לעבודה להעצים ולחזק אותם במקביל.

כשאנו מצליחים להעריך את הטוב, את השינויים ואת היתרונות שצברנו בדרך אל המטרות שלנו, אנו מאפשרים לעצמנו להרגיש שבעי רצון ומסופקים יותר מהחיים. כי הבנו שעברנו כברת דרך שהיא לא פחות חשובה מהמטרות שהצבנו לעצמנו. וכשאנו מבינים שהדרך אל המטרה היא חשובה לא פחות ומהווה נתיב להתפתחות שלנו, לא נחשוש להציב לעצמנו מטרות ולצאת לדרך, כי כך או כך הרווח בסופו של דבר יהיה שלנו.

צילום: רונית לובצקי

 

כלנית פילו היא אימא לשלוש, עוסקת ביזמות חינוכית, ייעוץ והדרכות בתחומים של טיפוח תפיסת אושר חיובית, הרגלי חשיבה מודעת והורות חושבת קדימה.

ליצירת קשר:     calanit@maagalim-m.com

לאתר: www.maagalim-m.com