עמוד הבית » מדד הגאווה ברשויות המקומיות

מדד הגאווה ברשויות המקומיות

צילום: אבי קנר
נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל לידיו ביום שלישי, ח׳ בסיון, 7 ביוני, את מדד הגאווה ברשויות המקומיות לשנת 2022. כבכל שנה, האגודה למען הלהט"ב מפרסמת את מדד הגאווה במרחב המוניציפלי במטרה לסייע לחברי קהילת הלהט"ב ברחבי הארץ להרגיש בטוחים, ולקבל מענה ושירותים מותאמים.

המדד,בודק את יחסן של רשויות מקומיות בכל רחבי הארץ לקהילת הלהט"ב, וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב העירוני בשנה החולפת. השנה נמדד מספר שיא של 52 ערים ורשויות מקומיות בהן פועלות התארגנויות גאות שמלוות על ידי האגודה למען הלהט״ב על סמך 30 שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות. בין הנושאים אשר מופיעים במדד: האם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות להט"ב עבור קבלת זכויות ושירותים, האם יש עו״ס פעיל שאחראי על נושא הלהט״ב, האם התקיימה הכשרה לצוותי הרווחה בנושא והאם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה.

הדו"ח הוגש לנשיא על ידי יו"ר האגודה למען הלהט״ב נורית שיין, בהשתתפות ראשי ערים ורשויות שונות. ביניהן הרשויות גבעתיים, קריית טבעון, שוהם וחיפה. הנשיא קיבל את הדו"ח לידיו ואמר: ״כל שינוי חברתי לוקח זמן. השינוי שנעשה בשנים האחרונות ביחס החברה הישראלית אל קהילת הלהט"ב הוא מהפכני ועצום. מיכל ואני, מלווים מיזמים בתחום החשוב הזה, ורואים את העבודה הקשה שנעשית. אנחנו צריכים לשאוף שרשויות נוספות יכנסו אל המדד. שינוי חברתי בנוי מהמון נדבכים קטנים שמתבטאים במדד החשוב הזה."

הנשיא הוסיף ואמר: "בחודש הגאווה, כולנו יכולים להביט על ההישגים המרשימים של בנות ובני הקהילה הגאה, וגם על התהליך שעברה החברה הישראלית ביחס אל הקהילה. דו"ח מדד הגאווה השנתי של הרשויות המקומיות שהוגש לי היום משקף את כברת הדרך שנעשתה כאן, אך המציאות לא מאפשרת לנו להיות שאננים. יש לכולנו עוד דרך לעשות, כדי להמשיך ולהסיר דעות קדומות, לעקור מן השורש התייחסויות פוגעניות, לקדם את שיח הזכויות ולאפשר חיים משותפים מלאים. אני מייחל ומאחל שמטרותיו החשובות של הדו״ח יושגו בעתיד במלואן."

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב רן שלהבי: "הקהילה הגאה נמצאת בכל מקום ובכל חלקי הארץ מכלל המגזרים, הקשת החברתית והפוליטית בישראל, וככזו נמשיך לעמוד על הזכות שלנו לחיים בביטחון ובשוויון בכל מקום. נתוני המדד מציגים את מה שאנחנו רואים בשטח: בישראל 2022 חלה מהפכה מקומית גאה מצפון ועד דרום וזאת בזכות פעילים מקומיים, ראשי עיר, חברי מועצה וכל מי שתומך בזכויותינו. הימים האחרונים בהם השנאה שוב מראה את פניה ובהם חברי הקהילה שלנו מאוימים, מדגישים עד כמה המאבק שלנו לחיים בביטחון ובשוויון עוד רחוק מלהסתיים וכמה חשוב להיאבק עד שנגיע לשם. לעולם לא ניכנע לקיצוניים ונמשיך להאיר את אור הסובלנות והגאווה ברחבי ישראל בתקווה שכל אחד ואחת יוכלו להיות מי שהם, איפה שהם.״

 מנתוני המדד עולה כי עיריית תל אביב יפו נמצאת במקום הראשון ביחס ללהט"ב. את המקום השני חולקות עיריות גבעתיים וראשל״צ.לראשונה עיריות פתח תקווה ואשדוד בעשרת המקומות הראשונים ביחס ללהט"ב, בעוד שעיריית ירושלים, במקום הנמוך ביותר לעיר גדולה (34). בשנה האחרונה נמצא שיפור של 36% ביחס הרשויות המקומיות שנמדדו עבור חברי הקהילה הגאה. את השיפור הגדול ביותר ביחס ללהט״ב ביצעה עיריית אשדוד שמדורגת במקום העשירי עם עלייה של 220% (עלייה של 49 נקודות) מהציון שקיבלה בשנה שעברה. השנה לראשונה מונה רכז לתחום הלהט״ב בעיר והיא הפעילה מעני רווחה ייעודיים לאוכלוסייה. שיפור משמעותי (עלייה של 150%) בוצע ע״י עיריית אילת שמדורגת במקום ה-13 ומינתה השנה לראשונה מחזיקת תיק הקהילה הגאה וקידמה תכנית עבודה שנתית בנושא. עיריית פתח תקווה זינקה ב-53% מהציון שקיבלה בשנה שעברה ומדורגת לראשונה בעשירייה הראשונה במקום השישי יחד עם עיריית מודיעין מכבים רעות ששיפרה את ציונה ב-108%.

עיריית רמת גן המדורגת במקום השלישי עתידה להקים את הבית הגאה היחיד בארץ במרכז העיר במבנה עירוני, הכפילה את ההכשרות בתחומי ברווחה והחינוך בנושא להט״ב ואישרה הכרה בתעודת זוגיות עירונית. במקום הרביעי מדורגות יחדיו עיריות חיפה, הרצליה ורמת השרון ובמקום החמישי עיריית כפר סבא. במקום השישי מדורגות עיריות פתח תקווה ומודיעין שביצעו השנה זינוק משמעותי בקידום מענים ללהט״ב. את עשרת המקומות הראשונים חותמות עיריות שוהם, נתניה, גני תקווה, קריית ביאליק, אשדוד ובאר שבע. בתחתית הדירוג, את מקומות ה-35-36 חולקות עיריות לוד, כרמיאל ובית שמש.

מנתונים עולה כי ב-37 מהרשויות קיימים טפסים עירוניים המותאמים עבור קהילת הלהט"ב וב-25 מהרשויות שנבדקו התקיימו הכשרות לצוותי רווחה כדי שיכירו לעומק נושאים שיחודיים ללהט״ב. עוד עלה כי ב- 36 רשויות פועלת קבוצה של ארגון הנוער הגאה (איגי), ב-28 רשויות יש אחראי להט"ב בשירות הפסיכולוגי חינוכי וב-13 רשויות יש מחזיק תיק להט"ב במועצה.

הוספת תגובה

הוספת תגובה