עמוד הבית » "מיד בכיתי ואמרתי לעצמי שזאת ברכה שיצאה מהחושך אל האור"

"מיד בכיתי ואמרתי לעצמי שזאת ברכה שיצאה מהחושך אל האור"

ברכה שטרן מופיעה באירוע השקת התערוכה העוצמה שברכות בבית חיל האוויר, צילום: יהורם גלילי
המוזיקאית והזמרת ברכה שטרן הוציאה את הסינגל "אתה בשמיים", שכתבה והלחינה על המוות הקליני שחוותה מיד לאחר שבנה מתן נולד ומציגה בהרצאה המרגשת "שער הזהב" את סיפור חייה המורכב

"לפני עשר שנים חליתי במחלה קשה שבעקבותיה ברח לי הרבה סידן מהגוף, כפי שהתגלה בבדיקות הרפואיות שעברתי. קיבלתי טיפול תרופתי של כדורי סידן שהייתי צריכה לבלוע, עשיתי מיפוי עצמות והקפדתי על תזונה טובה. הרופא אמר לי להקפיד ללכת עם מקל הליכה כדי למנוע נפילות. העצמות שלי חזקות, ברוך השם, אבל תמיד קיים חשש שאפול בלעדיו. באחת הפעמים כשלא היה לי מקל נפלתי. מאז אני הולכת לכל מקום, כולל הופעות והרצאות, עם מקל ההליכה שפשוט מציל אותי. לא מעניין אותי מה חושבים האחרים אלא פשוט דואגת לעצמי. מקל ההליכה מונע החלקות ונפילות מסוכנות וגם עוזר לי בירידה מהאוטובוס לכביש או למדרכה".

כך אומרת המוזיקאית והזמרת ברכה שטרן, שבימים אלו הוציאה את הסינגל "אתה בשמיים", שאותו כתבה על המוות הקליני שחוותה מיד לאחר שנולד בנה מתן, סטודנט מצטיין לתואר שני בפוליטיקה וממשל באוניברסיטת בן גוריון. בימים אלו היא מופיעה עם ההרצאה "שער הזהב", שבה היא מספרת את סיפור חייה המורכב והמאתגר ואף שרה מספר שירים שהיא כתבה והלחינה על אירועים דרמטיים שעברה במהלך השנים.

צילום הסינגל אתה בשמים בביצוע של ברכה שטרן, צילום: יהורם גלילי

ברכה שטרן: "דיממתי לפני הלידה אבל לא היו לי צירים. בבית החולים השכיבו אותי במיטה כדי לבדוק את הדופק של העובר, וממש לחצו לי על הבטן כדי להוציא החוצה את התינוק וגם את השלייה שהייתה מפורקת לגמרי. לפתע ראיתי את עצמי מרחפת מעל הגוף שלי, כשמסביב רופאים, רופאות ואחיות מתרוצצות מסביבי. המשכתי להתרומם גבוה מעל המיטה וראיתי את גופי למטה, עד שהגעתי למערבולת של חושך וצרחתי מבהלה. ראיתי מולי אנשים שנראו כמו רבנים, שאמרו לי שזה לא הזמן שלי למות ושאחזור לגוף שלי – בתנאי שאגדל את הילד שנולד לי. אחת הדמויות חייכה ואמרה לי בקול גברי שהיא מחזירה אותי לגופי. ברגע שאמרתי שאני רוצה לגדל את הילד שלי, חזרתי בבת אחת לגופי. לידי הייתה אישה שניקתה אותי מכתמי הדם. היא נבהלה כשפקחתי את עיניי וקראה לרופאים ולאחיות. אמרתי להם שנרדמתי וביקשתי את הילד שלי מתן, שנולד יומיים לפני מתן תורה. הבטחתי לעצמי שלא אעזוב אותו ושאגדל אותו כל החיים".

"אתה בשמיים" / מילים ולחן: ברכה שטרן
בכל יום אשא תפילה
בכל ליבי אמונתך,
תמיד אליך בדרכך,
אין בעולם עוד מלבדך.
אז תן לו כוח להמשיך,
האר עיניו שלא ייחשך,
גם רע וקצת אביך אני אמשיך.

פזמון:
אלוהים אתה בשמיים,
בכל מקום בעולם,
תראה לי סימן או פתח קטן,
תראה לו את האור למחר,
אלוהיי.

דרך האמת אדע תמיד לתת,
האהבה יש בליבי אתה אלי ומבטחי,
אז תן לי כוח להמשיך,
האר עיניו שלא יחשיך,
גם כשרע וקצת אביך אני אמשיך.

פזמון:
אלוהים אתה בשמיים,
בכל מקום בעולם,
תראה לי סימן או פתח קטן,
תראה לו את האור למחר,
אלוהיי.

במשך שנים רבות היא חוותה אלימות מבעלה לשעבר וגם כילדה וכנערה חוותה אלימות מאביה המנוח. הסינגל הקודם שלה "שער הזהב" נכתב על אחותה פרידה ז"ל, שנולדה עם תסמונת דאון ונפטרה לפני מספר שנים. ברכה אף צילמה קליפ עבור הסינגל החדש, כמו לשירים שלה "אתה בשמיים" ו"את החיים אנו בונים".

ברכה שטרן עם בנה מתן באירוע השקת המופע שלה, צילום: פרטי

ברכה מציינת כי למרות הסבל הרב שעברה במהלך השנים היא אישה חזקה מאוד, והשירים שהיא כותבת, מלחינה ושרה מביאים לידי ביטוי את כל מה שעברה. "בשיר 'החיים בידינו' כתבתי: 'אתה הכל יכול להוליך אדם למעשים טובים, להגשים חלומות נפלאים, אתה מציל אותנו בניסים'. התחלתי להקליט שירים אצל מוזיקאי צעיר מקריית גת, שגם צילם את הקליפ לשיר הראשון. לאחר שהוא שלח לי את הקישור לסרטון שהועלה ליוטיוב, מיד בכיתי ואמרתי לעצמי שזאת לא ברכה שאני מכירה, אלא ברכה שיצאה מהחושך אל האור. מישהו אחר לא היה שורד את החיים כמוני. למרבה המזל, תמיד הייתי בסביבה של אנשים שנתנו לי יד וכתף, אבל כל החיים שרדתי בלי משפחה, עסקתי ביצירה, למדתי לתפור בגדים ועבדתי קשה".

היא לא תשכח לעולם את אחותה המנוחה פרידה, שלה היא מקדישה את שיריה שהיא כותבת, מלחינה ומקליטה. למען הנצחת זכרה היא הולכת לבתי חולים, מחלקת שם למאושפזים ממתקים שהיא קונה מכספה, שרה בהתנדבות שירים שלה ומקבלת דברי תודה והערכה מהצוות הרפואי.

לדבריה, ההשראה הכי גדולה עבורה היא בנה מתן, "והמוזיקה והשירים שלי מרפאים איתי ומשמחת אותי. במשך שנים הייתי ילדה מוכה ושרדתי את כל השבתות ובחגים לבדי, כי משפחה אומנת היא לא כמו המשפחה שלך. אני מעדיפה לחגוג בבית בשבתות ובחגים עם הבן שלי, שעזר לי בתקופה שבה חליתי, דאג לי ושמר עליי".

היא הופיעה במקומות רבים, כולל באירוע הפרשת חלה בבית הכנסת עקדת יצחק בקרית גת, ובאירוע השקה לתערוכה "עוצמה ועדינות – כוחה של נשיות" (עיצוב ואוצרות: שוקי כהן, הבעלים של(SHUKIART  שהתקיים במסגרת חודש האשה הבינלאומי השנה בבית חיל האוויר בהרצליה ובו השתתפו יותר מ-300 איש. התערוכה עסקה בנשיות על שלל גווניה, יופיה ועוצמתה, ובאירוע ההשקה הועלו על נס סיפורים מרגשים של נשים מופלאות שכל אחת מהן יוצרת בדרכה הייחודית ובהן ברכה שטרן ושרונה בן אור שהציגה קטע מרגש מהמונדרמה שלה "בובה על חוט" (בימוי: חני דוק), כולל שיר ששרה השחקנית והזמרת שרונה אלימלך ותצוגת אופנה של מעצבת האופנה אליזבט לורן ומעצבת אופנה נוספת, שלכל אחת מהן יש סיפור חיים מרתק ומיוחד במינו שבה השתתפו דוגמניות לא מקצועיות שחלקן אומניות המשתתפות בתערוכה.

סיפור חייה המורכב של ברכה, שמשפחתה ניתקה איתה קשר כבר שנים רבות, החל בשנת 1973 כאשר אמה נפטרה מסרטן בגיל 48 והותירה אותה בעולם בת שבע עם אחות גדולה יותר בת 13 שנולדה עם תסמונת דאון ועם שני אחים ושתי אחיות נוספות.

ברכה: "אבא שלי לא החזיק מעמד לבד, ולאחר שהאחיות והאחים שלו לא עזרו לו בגידול בנותיו הוא העביר את פרידה למוסד ולא בא לבקר אותה במשך שנים רבות. חיפשתי אותה במשך שנים ולא הצלחתי למצוא אותה, עד שאבא שלי גילה היכן היא נמצאת. נפגשנו שוב כשהייתי בת 37 והיא הייתה בת 42. כשהיא חיבקה אותי לראשונה אחרי 20 שנה שבהן לא נפגשנו במקום לבכות כמותה שרתי לה את השיר 'שער הזהב', שכתבתי עליה והיא לא הכירה. הבן שלי מתן בכה מהתרגשות כשראה לראשונה את דודתו. כל שבוע הייתי מגיעה לבקר אותה וכל הזמן התקשרתי אליה. לפני שהלכה לעולמה בגלל רשלנות רפואית קיבלתי ממנה נשיקה גדולה שמעולם לא קיבלתי, ונשיקה זו מלווה אותי כל החיים. היא גם תפסה לי חזק את היד ולא נתנה לי ללכת. עבורי היא עדיין נמצאת לידי".

קישור לשיר "אתה בשמיים" בביצוע של ברכה שטרן:
https://www.youtube.com/watch?v=nOIp42n-iMw

מאת יהורם גלילי

הוספת תגובה

הוספת תגובה