עמוד הבית » ממוגרפיה ואולטרסאונד: מאבחנים סרטן השד מבעוד מועד

ממוגרפיה ואולטרסאונד: מאבחנים סרטן השד מבעוד מועד

צילום:PIXABAY
גילוי מוקדם של סרטן השד הוא כלי אפקטיבי במיוחד להצלת חיים. מזה שנים שמשרד הבריאות, ואף ארגון הבריאות העולמי, מעודדים את אוכלוסיית הנשים לבצע בדיקות שגרתיות, וללמוד כיצד לזהות שינויים גופניים המצריכים בדיקות לאיתור מוקדם. הסיבה ברורה, סטטיסטית ניתן לזהות כי מאז שחלה עלייה בכמות הבדיקות לאיתור מוקדם של סרטן השד, בדיקות כמו ממוגרפיה ואולטרסאונד, כך חלה ירידה מתמדת בכמות הנשים המאבדות את חייהן לסרטן השד.

הנתונים הללו הם לא משהו רחוק מאיזה דוח ממדינה אחרת, אלא הם ניתנים לצפייה גם כאן במדינת ישראל. הסטטיסטיקות מעידות באופן חד משמעי על ירידה באחוזי התמותה, וזאת על רקע זיהוי מוקדם של המחלה, מה שמאפשר קבלת טיפול מוקדם וסילוק המחלה בהצלחה מן הגוף.

הכירי את הבדיקות: ממוגרפיה ואולטרסאונד

בדיקות דימות טכנולוגיות מאפשרות לרופאים לבחון מצבים שונים שאינם גלויים לעין, לראות את הגוף מבפנים, ולזהות מצבים בריאותיים שונים. בין אם מדובר בגוש סרטני וממאיר או בציסטה "חסרת חשיבות", הרי שהכלים הללו של ממוגרפיה ואולטרסאונד הם כלים רבי עוצמה, שנותנים לנו את הכוח לדעת, להבין, ולפעול בהתאם, כולל לצורך הצלת חיים.

  • ממוגרפיה – בדיקת הממוגרפיה הינה צילום של השד בגלי רנטגן, וככזו היא מאפשרת זיהוי של רקמות שחורגות מהנורמה. בדיקה זו מזוהה במיוחד עם איתור מוקדם של סרטן השד, והיא עומדת מאחורי גילוי של עד 90% ממקרי הסרטן, אחוז מרשים במיוחד.
  • הבדיקה אינה פולשנית, אך היא עלולה לעיתים לייצר אי נוחות, בעיקר אם רקמת השד מודלקת או כואבת (מה שמהווה סימן מחשיד בפני עצמו, ויש לדווח על כך לרופא המטפל). מכונת הממוגרפיה מונחת תוך יצירת לחץ מתון על השד, כאשר את עומדת ללא תנועה לכמה רגעים בודדים.
  • הבדיקה יעילה, אך לא מושלמת, ולעיתים היא גם מפספסת, בייחוד אצל נשים עם מבנה שד צפוף, מה שמקטין את יכולת ההבדלה בתוצאות הצילומים.

בדיקת האולטרסאונד

בדיקת האולטרסאונד, ממש כמו הממוגרפיה, היא בדיקה לא פולשנית. ממש שלא כמו הקרינה של בדיקת הממוגרפיה, כאן אין כל שימוש בקרני רנטגן, אלא בגלי קול, והיא בטוחה עוד יותר מהבדיקה הקודמת, שגם אינה מהווה סיכון.

האולטרסאונד מאפשרת מציאת גושים שונים, כגון ציסטות, קשרי לימפה סרטניים, ואחרים, והיא נחשבת כמו בדיקה נוספת, ולא בדיקה בפני עצמה, כאשר הממוגרפיה היא עיקר הדימות. השילוב של השתיים מאפשר אבחנה מלאה ומקיפה יותר, ולעיתים הכרחית.

שלא כמו ממוגרפיה, את האולטרסאונד מבצעים בשכיבה על הצד, כאשר ג’ל ייעודי מרוח על השדיים בכדי לאפשר לגלאי (מתמר) לקבל מידע בהיר יותר וללא הפרעות מפנים השד. כמו הממוגרפיה, גם האולטרסאונד אינו כואב, אך לחץ מסוים מופעל על השד, וזה עלול לייצר אי נוחות קלה לזמן מסוים. לרוב מדובר בבדיקה מהירה, אך לעיתים היא יכולה להתארך גם עד 30 דקות. את שתי הבדיקות, ממוגרפיה ואולטרסאונד, ניתן לבצע בהתייעצות עם ד"ר סמדר פקר ניר.