עמוד הבית » נשיא המדינה בארמון הנשיאותי בברלין

נשיא המדינה בארמון הנשיאותי בברלין

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ
נשיא המדינה יצחק הרצוג התקבל היום, יום ראשון, ח׳ באלול, 4 בספטמבר, בטקס קבלת פנים ממלכתי על ידי משמר כבוד בארמון הנשיאותי ״שלוס בלוו״ אשר בברלין, בירת גרמניה.

בפתח הטקס התקבל נשיא המדינה על ידי נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר. בהמשכו, נוגנו המנוני שתי המדינות בעוד  הנשיאים סקרו את משמר הכבוד. כמיטב המסורת, חתמו נשיא המדינה ורעייתו בספר האורחים של הארמון הנשיאותי. בהמשך, התקיימה פגישה מדינית בין השניים. בפגישתם דנו הנשיאים בחשיבות שמייחסות המדינות ליחסים הבילטרליים, ובהרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות.

נשיא המדינה הודה לנשיא שטיינמאייר על ידידות האמת ומחויבותו האישית ליחסים בין המדינות ופיתוחם. לאחר הפגישה, התקיימה פגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות שתי המשלחות. לאחר מכן נשאו נשיא המדינה ונשיא גרמניה הצהרות משותפות לתקשורת.

דברי הנשיא: מכובדי נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר, אני גאה לעמוד כאן, לצידך, בביקורי הממלכתי הראשון כנשיא מדינת ישראל, על אדמת גרמניה. זה רגע שבו מתמזגים יחד, עבר ועתיד, כאב וגאווה, זיכרון ותקווה.

כמו רבים אחרים בעם היהודי, הביקור הזה הוא עבורי מסע שורשים, אישי ולאומי גם יחד. משורשיי המשפחתיים בגרמניה, ועד הפעם הראשונה בה דרך אבי – הנשיא השישי של מדינת ישראל – חיים הרצוג, על אדמת גרמניה, כקצין יהודי גאה, וממשחררי מחנות המוות, שבאחד מהם – ברגן-בלזן – אחתום את ביקורי הממלכתי בגרמניה, יחד איתך, כבוד הנשיא, בעוד יומיים.

חודשים ספורים לאחר שחרור ברגן-בלזן

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

, באוקטובר 1945, ביקר במחנה העקורים ברגן-בלזן מי שהפך לימים לראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל – דוד בן גוריון. עם סיומו של הביקור, הוא חתם על פתק ובו כתב מילים ספורות: "עם ישראל חי". אני ניצב כאן היום, כשבפי אותו המסר, אותה הקביעה: עם ישראל חי. נצח ישראל לא ישקר.

מכובדי הנשיא, בחודשים האחרונים עסקנו יחדיו – אתה ואני – לא מעט, בטרגדיה של הטבח בספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972. אני מודה לך על מחויבותך המוסרית והבלתי נלאית לצדק היסטורי, מחויבות שבאה לידי ביטוי במעורבות האישית שלך, שהביאה בסופו של דבר לפריצת דרך, אשר בעיקרה: נטילת אחריות מצד ממשלת גרמניה לכשלים באבטחה ובחילוץ, חקירה היסטורית ממצה, ופיצוי, עבור המשפחות האבלות.

אני מעריך ומוקיר את מאמציך להביא את הפרשה הכאובה הזו לכדי ריפוי; ומקווה שמכאן ואילך נמשיך לזכור, להזכיר, ובעיקר להנחיל את לקחי הטרגדיה ובהם חשיבות המאבק בטרור – לדורות הבאים. הטרור לא נח לרגע והרים את ראשו גם היום, כשלפני שעות אחדות טרוריסטים שפלים ביצעו פיגוע כלפי ישראלים שנסעו באוטובוס. לא נשלים עם שום פגיעה באזרחינו וחיילינו. מדינת ישראל תגן על אזרחיה, צה״ל וכוחות והביטחון שלנו יפעלו בכל זמן ובכל מקום. ומכאן שלוחה ברכת החלמה מהירה לפצועים.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע״מ

מכובדי הנשיא, רוחות השנאה מגיעות קודם כל מאירן. אירן פועלת במוצהר להשמדת ישראל – ועל הקהילה הבינלאומית לנהוג כלפיה ביד קשה, נחושה ותקיפה. הסכמים מרוככים וחסרי שיניים, והטבות מפליגות, לא יעצרו את אירן. אירן הוכיחה שאי אפשר להאמין לה, אירן הוכיחה שהיא מאיימת על הסדר העולמי, אירן הוכיחה שהיא לא בוחלת בטרור, בהרג, ובהתנהלות בריונית שמערערת את היציבות הגלובלית.

מדינת ישראל לא תוכל להשלים עם איומים על קיומה. ישראל תעמוד ותגן בתקיפות ובעוצמה על אזרחיה ועל הקהילות היהודיות בכל העולם. אנו מצפים שבעלי בריתנו יעמדו איתן לצידנו בעת הזאת. אני מאמין כי חובה עלינו, להמשיך ולהוכיח, בברלין ובירושלים, את היכולת המשותפת שלנו, לעמוד יחד מול אתגרי ההווה, ורוחות העתיד. ואני משוכנע שנצליח בכך, יחד, וכמו שישראל וגרמניה הוכיחו שהן יודעות לעשות זאת – בשותפות מלאה.