עמוד הבית » סרט "אדמה בוערת"

סרט "אדמה בוערת"

צילום: פוסטר הסרט צילום: יחצ
סרטו החדש של הבמאי לירן שטרית "אדמה בוערת", המעלה שיח על סוגיית נוער הגבעות.

הסרט נפתח בסצנה בתוך שכונת מצוקה, בה נראה נער כבן 17 המפגין תסכול ללא תמיכה ביתית, אהבה משפחתית. מרים את מבטו כלפי מעלה ורואה גבר העולה על אופנוע ונוסע מהמקום, הוא נכנס הביתה וצועק על אמו שתפסיק להביא גברים הביתה…ומחליט לעזוב  את הבית בחמת זעם וכאב כשתרמילו על כתפו.
ספור עצוב זה מוכיח מי הם המרכיבים בהמשך של קבוצות הנערים האלימים המנסים להגשים חזון משיחי של רבנים מסיתים למלחמה נגד הפלסטינאים ולהפיכת ארץ ישראל למדינה יהודית ורק ליהודים.

יאיר עולה על מונית רנדומלית המביאה אותו לתוככי שומרון. ושם בחפשו תמיכה שייכות ואהבה הוא מתחבר לקבוצת צעירים מוזנחים בעלי פאות ארוכות מאוד החובשים כפה לבנה ולבושים בסווטשרטס שעליו כתוב " באלדים" .מסתבר שאותם צעירים "כבשו" את הגבעה מידי כמה צעירים ערביים במקלות וצעקות והתנחלו בצריף הישן הנמצא בראש הגבעה.

צילום: יחצ

נערי הגבעות

הבמאי אמר בסוף הסרט שהוא נסה להראות שבניגוד לתדמית השלילית הרווחת, הצעירים הללו בסך הכל עושים " פויקה" עורכים קבלת שבת שרים ומנגנים בגיטרה בחברותא, נאמנים מאוד אחד לשני ורגישים אחד לגבי השני. אבל, ביניהם נמצא בחור שבהמשך מסתבר שהוא מסית אותם לאלימות נגד הפלסטינאים היות שאביו נרצח עי הערבים. וזאת לאחר שהוא עצמו נכנס למסגד ורצח שם חמישה ערבים. התדמית של הצעירים הקיצונית והדרמטית ירודה אפילו בעיני המתנחלים האחרים.(הייננית מהיקב).

צילום: יחצ

מלחמה על הבית 

הצעירים הערבים מנסים לאיים על הצעירים היהודים ולסלקם מגבעת המריבה. עד הערב הנורא אשר מחליט ראש הקבוצה היהודי לזרוק בקבוקי תבערה לתוך הכפר, וילד קטן נלכד בלהבות נשרף למוות. משם נקודת המפנה, האדמה באמת מתחילה לבעור ומעשי נקם אכזריים מתרחשים. בין היתר שריפת בית הכנסת בישוב בליל שבת כאשר מתכנסים בו מתפללים לכבוד השבת ומלא מפה לפה.

חשוב לציין, שמי שמסית את נערי הגבעות למעשי האכזריות ולאמונה בחזון המשיחי הלוא הגיוני, הוא הרב המורה שלהם (נתי רביץ מגלם תפקיד מצוין).בנוסף, משקר לשוטרים הבאים לאסור את המתפרעים ומחפה על מעשיהם האכזריים. יאיר מחליט לעזוב את הגבעה בהבינו שאין פתרון לבעיות הקשות והבלתי נפתרות בין הצדדים כשכל אחד חושב שלו מגיעה הארץ הקדושה.

צילום: יחצ

לאחר 20 שנה

אחרי 20 שנה חוזר יאיר כבעל משפחה, לראות מה השתנה על הגבעה. ומגלה שהדוקטרינה של זעם, נקמה, אלימות, שנאה, הסתה, נמשכת ללא סוף! ללא פתרונות!!!

כשניגש אלי הבמאי המקסים לירן שטרית ברכתי אותו על סרטו העמוק והשאלות הנשאלות ללא ספור במשך שנים ואין עליהן פתרון. כשניגש אליי נתי רביץ ברכתי אותו על תפקידו החשוב בסרט וכשקראתי לו " הנחש מתחת לקש" חייך. הוא כמובן היה הרב המסית של בית הכנסת. כשהסתה זו גורמת להם להתנהג בבריונות.

זהו סיפור עצוב  ומרגש על  התבגרות וחברות של נערים אבודים המחפשים דרך להשתייך ולמצוא את מקומם בעולם מורכב עם שנאה ואהבה לאדמה של ארץ ישראל. ראוי לציין, את המוסיקה הנפלאה שנוצרה בהונגריה ע"י התזמורת הפילהרמונית אשר, שיוצרת את הרגש מול הסרט.

לירן שטרית במאי הסרט. "לקחתי סיטואציה ישראלית ייחודית שקורית רק כאן – התופעה של נערי הגבעות שנלחמים על אדמת ארץ ישראל ומקימים מאחזים בשטחים של יהודה ושומרון, בתקווה לממש חזון משיחי של כיבוש הארץ. זה נראה היה לי מתאים כרקע מרתק לסיפור התבגרות ייחודי שמראה את חוויית התבגרותם של הנערים האלה כפי שהיא נשקפת מעיניו של נער חדש השואף להשתייך ולמצוא את מקומו".

נשארנו עם השאלה כשיצאנו מהסרט :למה ועד מתי יישפך דם לשווא? מדוע אנשים אינם יכולים לחיות יחדיו בשקט ולגדל את האדמת הקודש באהבה. השנאה לעולם לא תנצח.

שחקנים: נתי רביץ מככב בסרט, לצד יעל לבנטל, ריקי בליך, אסף הרץ, ניר שעיבי ולירן שטרית בעצמו.

88 דקות, עברית. הסרט יוצא לאקרנים ב- 8.9.22 בהפצה רחבה לכל בתי הקולנוע בארץ.

מאת: ציפי שמיר

הוספת תגובה

הוספת תגובה