עמוד הבית » פניציה ירוחם- תעשיית זכוכית כחול לבן

פניציה ירוחם- תעשיית זכוכית כחול לבן

הזכוכית הנוזלית הופכת לבקבוק תוך שניות אחרי שעוברת תהליך ניפוח, צילום: יהודה סובול
בדרך לאילת עצרנו במפעל הזכוכית פניציה בירוחם לראות ולהבין כיצד מכינים זכוכית.

הזכוכית מיוצרת מערבוב של חול (קוורץ),סודה לשתייה (נתרן פחמני) למניעת התגבשות מהירה, גיר (סידן פחמתי) וחומרי גלם שמעניקים לזכוכית את צבעה המתאים- שקופה, ירוקה או חומה.

התערובת הלוהטת יוצאת מהמתקן במנות המשקל הרצויות על פי המפרט הנדרש, צילום: יהודה סובול

התערובת מוזרמת לתנור בטמפרטורה של 1,600 מעלות צלזיוס ומותכת לנוזל לבה המוזרם לתבניות  ועובר תהליך  ניפוח  לקבלת הבקבוקים והמכלים הרצויים. הבקבוקים עוברים תהליך של התקררות הדרגתית וחימום נוסף כדי להעניק להם את החוזק הרצוי כולל ציפוי קר למניעת שריטות בעת החיכוך בין הבקבוקים בתהליך המיון ואריזה.

קווי ניפוח הזכוכית שמהם יוצאים הבקבוקים לתהליך ההתקררות וחמום מחדש כדי לחזק את עמידותם, צילום: יהודה סובול

המפעל שהוקם בירוחם ב 1968 ומעסיק כ 250 עובדים רובם מירוחם ודימונה, מייצר כמיליון בקבוקים ביממה. מורטון מנדל, פילנטרופ יהודי אמריקאי העומד בראש חברת האחזקות IEL  המחזיקה בבעלות על פניציה שם לו למטרה לקדם את החברה ועל הדרך גם לדאוג לתעסוקה בנגב.

בקרת האיכות במסוע באמצעים טכניים ואנושיים מוקפדת ביותר. בקבוק שלא עומד בסטנדרטים, נפלט החוצה וחוזר לתנור.צילום: יהודה סובול

בשל הזמן הממושך שנדרש להפעלת התנור הוא עובד ללא הפסקה 24 שעות ביממה כל השנה, כאשר מ 2013 הוא מופעל באמצעות גז טבעי כחלק מאימוץ המדיניות של תעשייה ירוקה בת קיימא תוך שאיפה למינימום השפעה על הסביבה.

הבקבוקים החומים מסתדרים בשורות לקראת תהליך האריזה האוטומטי. צילום: יהודה סובול

למעלה מ 60% מחומרי הגלם הינם פסולת זכוכית שנאספת מרחבי הארץ ובקבוקים שלא עברו את בקרות האיכות המחמירות של תהליך הייצור.השנה הוקמה בשטח המפעל תחנת כח פרטית לאספקת כל תצרוכת החשמל שלו ללא תלות בחברת החשמל. בימים אלו מוחלפים גגות האזבסט המזהמים של המפעל בפאנלים סולריים, לניצול האנרגיה, והתחדשות של משאב השמש האין סופי והחינמי. היציאה ממשבר הקורונה והשינויים במחירי ההובלה הימית הגדילו את היקף היצוא.

ההר הירוק תרתי משמע. מעל 60% מהייצור הינו פסולת של זכוכית מאיסוף ברחבי הארץ וייצור פגום. צילום: יהודה סובול

מאת יהודה סובול

פייסבוק- yehuda sobol

אינסטגרם- yahudasobol

הוספת תגובה

הוספת תגובה