עמוד הבית » פסטיבל הקולנוע ירושלים ה–40 נפתח תחת כיפת השמים בסרט הבכורה "גולדה"

פסטיבל הקולנוע ירושלים ה–40 נפתח תחת כיפת השמים בסרט הבכורה "גולדה"

מיכל הרצוג, יצחק הרצוג, הלן מירן, אוליבר סטון - צילום: סיון פרג׳
הערב נפתח בהקרנת בכורה חגיגית של "גולדה", סרטו החדש של גיא נתיב, בכיכובה של השחקנית זוכת האוסקר, הלן מירן.

טקס הפתיחה נערך במעמד: כבוד נשיא המדינה, יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג, השחקנית זוכת האוסקר, הלן מירן, הבמאי זוכה האוסקר, אוליבר סטון, צמד הבמאים הבלגים, האחים ז'אן־פייר ולוק דארדן, הבמאית הצרפתייה וראש צוות השיפוט של התחרות הבינלאומית, קלייר דני, במאי הסרט "גולדה", זוכה האוסקר גיא נתיב, ועוד אורחים בינלאומיים, אנשי קולנוע, שגרירים, מוזמנים ומכובדים נוספים.

באירוע הפתיחה הוענקו שלושה אותות הוקרה מיוחדים מטעם הפסטיבל לשלושת ענקי הקולנוע העולמי העכשווי: הלן מירן, אוליבר סטון וצמד האחים ז'אן־פייר ולוק דארדן.

הלן מירן בעת קבלת אות הוקרה צילום: סיון פרג'

את הטקס הנחתה שפרה קורנפלד. הסרט "גולדה", שהוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל ברלין האחרון, לוקח אותנו בדיוק 50 שנים לאחור, אל מלחמת יום הכיפורים, ועוקב אחר מספר ימים בחייה של ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר – הרביעית מאז קום המדינה, והאישה הראשונה והיחידה בתפקיד זה.

לן מירן ואוליבר סטון צילום:סיון פרג'

גולדה", סרטו של הבמאי- גיא נתיב
שחקנים:הלן מירן הבריטית זוכת האוסקר.
ליאור אשכנזי,דביר בנדק,רמי הויכברגר,אוהד קנולר.

הסרט נפתח בבואה של ראשת הממשלה גולדה מאיר כשבידה הסיגריה הנצחית,(הלן מירן הנפלאה),להעיד בוועדת אגרנט-הועדה שהוקמה אחרי מלחמת יום הכיפורים, כדי לחקור את מחדלי המלחמה הקשה. הסרט מתרכז בעדותה של גולדה בוועדה ודרך העדות אנו נחשפים לאותה מלחמה טראומתית ונוראית, אשר החלה בשבת 6.10.73 והסתיימה לאחר 19 ימים קשים.המלחמה החלה בהתקפה משולבת של כוחות מצריים בדרום וסוריים בצפון בתמיכת ירדן ועירק.התקפה שהצליחה להפתיע הפתעה גמורה את המודיעין,הדרג הפוליטי והדרג הצבאי של ישראל.והשאירה את המדינה כואבת ומדממת.2656 חיילים נהרגו,7251 נפצעו ו294 נפלו בשבי .

השאלה שנשאלה ונבדקה בועדת אגרנט הייתה: עד כמה הייתה גולדה כראשת הממשלה, אחראית למחדל הנוראי של המלחמה. ואיך במשך 4 שנות כהונתה, לא בדקה ולא ידעה אם צה"ל ערוך למלחמה!!! ישראל הוכיחה את האופוריה, השחצנות ושכרון הכוח שחשה מאז הניצחון במלחמת ששת הימים. גולדה טענה בפני הוועדה וגם בפני המפקדים שהיו אתה, שר הביטחון( משה דיין), הרמטכ"ל וראשי מפקדת המודיעין והצבא שדרשו ממנה להחליט את ההחלטות המהותיות, " אני פוליטיקאית, אני לא חייל".

בדיעבד הן הדרג המדיני והן המודיעיני והן הצבא , לא קראו נכונה את הרמזים שנשלחו ממדינות האויב.בסרט מתגלה דמותה האנושית והאיכפתית של גולדה למרות התדמית הרצינית והקשוחה שהייתה ידועה בפוליטיקה. בסוף הסרט, משחררת הוועדה את ראשת הממשלה והדרג הפוליטי מאחריות למחדל הנוראי והיא הטילה את האחריות למחדלים על הדרג הצבאי.

מימין – ליאור אשכנזי, ניקולס מרטין, הלן מירן, גיא נתיב  צילום: סיון פרג׳

מסקנה שהובילה בסופו של דבר לסוף טראגי.הסרט מתמקד בעיקר בתקופת מלחמת יום כיפור והסיבות שאפשרו למצרים ולסורים לתקוף את ישראל בהפתעה.הסרט מתרכז בעיקר בצד המחדלי שגרם לתוצאות כל כך טרגיות בעשרצ הימים הראשונים לקרבות,.במישור הצבאי הסתיימה המלחמה בניצחון צבאי אבל מבחינה מדינית יצאה ישראל וידה על התחתונה.

הלן מירן השחקנית הבריטית, זוכת האוסקר הנפלאה, משכנעת כל כך בדמותה של גולדה.המראה החיצוני הוא גולדה! ענני העשן, הנעליים, השיער האסוף, מבנה הגוף הכבד, הדיבור המדוד והרציני.הסרט מציג גם את התמודדותה עם מחלת הסרטן שגרמה כארבע שנים לאחר מכן למותה בעודה אוחזת בסיגריה הנצחית.
סרט קשה לצפייה לעיתים,עצוב וטראומתי כמו שהייתה המלחמה ההיא.

הסרט "גולדה" יצא בבתי הקולנוע בארץ ובעולם ב-24 באוגוסט 2023.

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה