עמוד הבית » "צדיק" – סרט של סרגי אורסוליאק

"צדיק" – סרט של סרגי אורסוליאק

צילום: באדיבות סרטי קינוראי
אחת מהופעותיו הפומביות האחרונות של דוד בן גוריון הייתה בעבור התוכנית המיתולוגית "מוקד" של הטלויזיה הישראלית, מתישהו בשנת 1972, כשנה לפני מותו. זו הייתה, לאלה שלא גדלו כאן לפני תום שנות השבעים, מעין גרסא מנומסת של "פגוש את העיתונות"

בן גוריון, במבטאו המזרח אירופי הזר, בולע מילים כדרכו, מקצר מילות יחס, נשאל על יחסי המדינה על המעצמות הזרות, ולפתע הזדקף ואמר בלהט כי הייתה מדינה אחת שעמדה תמיד לצדנו ברגעים המכריעים. הצופה של שנות השבעים ואילך, מן הסתם ציפה כי בן גוריון יאמר את המובן מאליו – "אמריקה", אבל זה לא מה שהוא אמר. תחת הדוד מאמריקה, הטעים בן גוריון – "רוסיה". אכן, רוסיה. לא ברית המועצות אגב. אבל גם לא אמריקה, לא בריטניה, לא צרפת.

צילום: באדיבות סרטי קינוראי

הוזמנתי לצפות בבכורה הישראלית של הסרט "צדיק" המתעד באופן גרפי ועוצמתי את אירועי מלחמת העולם השניה וממשיך בישראל של ראשית האלף הנוכחי. לקח לי כמה דקות להבין כי חרף העובדה שדובל'ה גליקמן משחק בו תפקיד ראשי, זהו סרט בהפקה רוסית. ואכן, דומה כי הייתי בין הצופים הבודדים שלא דוברים את השפה והיה משהו משונה בקבוצה הרוסית הזו מדברת על סרט רוסית, בשעה שמלחמה רוסית מתנהלת בימים אלה על אדמת אוקראינה, כשסנקציות עולמיות מצרות צעדיה של ההפקה הנוכחית כמו כל פעילות עסקית ותרבותית רוסית המנסה לפרוץ את החרם והמצור שהוטל עליה מאז שהחלה המלחמה בחורף 2022.

צילום: באדיבות סרטי קינוראי

"צדיק" הוא סרט מלחמה, עוצר נשימה, מצולם ומשוחק היטב, סאגה בעלת אורך נשימה, וכאז, שנת 1941, ברית המועצות, או רוסיה, הייתה מחד האומה ששחררה את שארית הפליטה ממחנות ההשמדה בפולין ובשטחי ברית המועצות הכבושה מידי הנאצים, אבל מנגד, והסרט עוסק בכך לא מעט, יחסם של הרוסים ליהודים היה כיחסן השגרתי של האומות הסלאביות ליהודים – יחס חשדני, המביט ביהודים כאורחים נרפים, בלתי רצויים, חסרי תועלת במקרה הטוב, מזיקים ומיותרים במקרה הטוב פחות, וגם אם לא ממהרים לירות בהם, גם לא ממהרים להצילם.

טריילר באדיבות סרטי קינוראי

הפקת הסרט עלתה על כמה מהמורות משמעותיות, שכן בזמן הצילומים החלה המלחמה הרוסית באוקראינה. לא ניתן היה להתעלם מן הפיל הזה שבחדר. גם בסרט, איזכורם של האוקראינים כמשתפי פעולה עם השלטון הנאצי, היה נוכח במלוא עוזו כנרטיב רוסי – אז כהיום.

ואמנם קשה שלא לערב פוליטיקה עולמית, וחרך העובדה שישראל עדיין במידה מסויימת יושבת על הגדר ביחס למלחמה באוקראינה, הסרט ההיסטורי המצויין הזה, במציאות הפוליטית הנוכחית, מבלבל כל צופה אשר שואל עצמו כבר יותר משנה, כיצד שנת 2022 ושנת 1942, לא שינתה הרבה במובנה של התרחשות אכזרית על אדמת אירופה, כאילו לא למדנו דבר מן ההיסטוריה. עלילת הסרט המבוססת על סיפור הצלה אמיתי של קבוצת יהודים בידי פרטיזנים ואנשי צבא רוסים, מחדדת בבהירות שוב את התודעה ההיסטורית המבולבלת של כל ישראלי.

צילום: באדיבות סרטי קינוראי

זהו סרט מטלטל, מעורר מחשבה. בקיצור, חייבים לראות אותו.

החל מה-20 באפריל בקולנוע

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

הוספת תגובה

הוספת תגובה