עמוד הבית » רבין והמוסד – הרצאה חדשה של איש המוסד

רבין והמוסד – הרצאה חדשה של איש המוסד

עם דליה רבין הענקת מדלית אנטבה, צילום: באדיבות אבנר אברהם
השבוע נערכו בירושלים וברחבי הארץ טקסים ואירועי זיכרון לרה"מ יצחק רבין ז"ל. שבועות ספורים לפני הרצח, זכיתי ללוות אותו מטעם 'המוסד' כחבר הפמליה המצומצמת.

הגענו לניו יורק במסגרת אירועי 50 שנה לאו"ם, בטיסה מסחרית של אל-על. קברניט המטוס ברך את רבין והפמליה, וביקש מהנוסעים להמתין במקומותיהם עד עזיבת חברי הפמליה את המטוס. שיירה של רכבי שרד, ניידות משטרה, רכבי בטחון ואפילו אמבולנסים דהרה משדה התעופה JFK לבית המלון בלב מנהטן.

שבוע דחוס פגישות עם מנהיגים מרחבי העולם, ושורה של ראשי ממשלות ונשיאים שעומדים ליד המעלית במלון שנשכר למשלחת מול בנין האו"ם, מחכים לסימן מאיתן הבר, עוזרו של רבין לגשת ולזכות בתמונה עם המנהיג הישראלי. בתום השבוע, מטוס של חיל האוויר האמריקאי הטיס את חברי הפמליה לביקור בבית הלבן, בוושניגטון הבירה. כעבור יממה חזרו חברי הפמליה לניו יורק, והמריאו חזרה לישראל.

תג כניסה לאום,אבנר אברהם, צילום: פרטי

הייתה זו עבורי נסיעה ראשונה לארצות הברית, נסיעה ראשונה עם ראש ממשלת ישראל. רבין נהג לכתוב מכתב תודה, אותו שלח באמצעות עוזריו. המכתב שהייתי אמור לקבל מעולם לא הגיע. רבין לא הספיק לכתוב אותו. לימים איתן הבר ואנוכי הפכנו לחברים. הוא סייע רבות בעצות מעשיות בכל הנוגע לתערוכות שהצגתי (מבצע פינאלה – לכידת אייכמן – שהוצגה בכנסת ובבית התפוצות, מבצע אנטבה – שהוצגה במרכז רבין ועוד). הפסקתי לבקר את איתן זמן לא רב לפני שהלך לעולמו. אין לי ספק שליבו נשבר וגופו בגד בו, אחרי אירוע הרצח. כולנו זוכרים את הופעתו מול מצלמות הטלוויזיה, מודיע בקולו על מותו של יצחק רבין.

מנכל משרד ראש הממשלה בתקופת רבין עמוס ערן מימין, עם אבנר אברהם, צילום: פרטי

לקראת יום הזיכרון לרבין, יצרתי הרצאה שכוללת 3 חלקים – החלק האישי שתואר כאן על מסענו המשותף, והרחבה על שני מבצעים משמעותיים שביצע רבין עם 'המוסד'.

"מבצע יהלום" – רבין, כרמטכ"ל, ובאמצעות מפקד חיל האוויר באותה עת, עזר וייצמן, פנה לראש המוסד מאיר עמית וביקש ממנו להשיג עבור צה"ל מטוס מיג-21. אנשי המוסד איתרו סייען יהודי ממוצא עיראקי, שהמאהבת שלו הייתה גיסתו של מוניר רדפה, טייס קרב עיראקי ממוצא נוצרי. מוניר, מתוסכל מהיחס כלפיו, מהעובדה שלא קודם, בחר לערוק עם מטוסו ולנחות בישראל, לא לפני שקיבל הבטחה שמשפחתו תוברח לישראל בחשאי. וכך היה.

"מבצע יונתן" – מי מאיתנו אינו מכיר את המבצע, המוכר גם בשמו מבצע אנטבה? מעטים מכירים את חלקו של 'המוסד' במבצע. על כך ניתן ללמוד ממכתב התודה שכתב רבין לראש המוסד דאז, 'חקה'. לוחם של המוסד, טייס במקצועי, המריא יום לפני פעולת הקומנדו המוצלחת וחג מעל שדה התעופה באנטבה. הוא ניצל ההזדמנות לצלם את שטח שדה התעופה ולאסוף מידע מודיעני רב ערך. הפילם שנשלח לישראל פותח, והתמונות הנדירות הגיעו לידיו של רבין, שהחליט לאשר את הפעולה בזכות המידע. וכל השאר – היסטוריה.

מכתבו של רבין – מתוך ספרו של מייק הררי, צילום: פרטי

אבנר אברהם – איש מוסד לשעבר, מרצה בכיר בעברית ובאנגלית. אוצר תערוכות ומפיק סרטים.

להזמנת הרצאות: 058-6691049