עמוד הבית » רמלה עיר מחוז מרכזית!

רמלה עיר מחוז מרכזית!

צילום: דוברות עירית רמלה
אתריה ההיסטוריים משתלבים במלוא הדרם בתהליכי ההתחדשות העדכניים המתחוללים בעיר * עם תוספת משמעותית לשטחה, שש תוכניות התחדשות עירונית, שתי שכונות חדשות, אזור תעשייה עצום ומשוכלל, מעבר בנק הדם והבקו"ם הצה"לי ותיירות תוססת, רמלה משנה את פניה והופכת רשמית לעיר מחוז מרכזית. עו"ד שיר הספרי ממתגת ערים ונדל"ן באה לחדש לכם על רמלה

רמלה היא סוג של אבן יקרה, שבעשייה נחושה ועקבית הולכת ונחשפת במלוא הדרה. העיר ההיסטורית, שקלטה עלייה ומתאפיינת ברב-תרבויות ובדו-קיום בין יהודים לערבים, עוברת בשנים האחרונות עדכון גרסה משמעותי, עם תנופת פיתוח והתחדשות חסרת תקדים במגוון תחומים ועתידה להכפיל את אוכלוסייתה עד 2040.

"רמלה משנה את פניה והופכת למטרופולין אזורי בתחומי התעסוקה, התרבות, הפנאי והשירותים, ול'עיר עולם' על מפת התיירות בישראל, תוך התבססות על רב-התרבותיות שבה. העיר מהווה מוקד משיכה לתושבים ממגוון תרבויות וסוגי משפחות שונים, המחפשים איכות חיים, סביבה ירוקה, חינוך איכותי ונגישות תחבורתית גבוהה במרכז הארץ"זוהי תמצית החזון, שמתווה את התנופה המתחוללת בעיר, ותורגם לתוכנית פעולה מגובשת. התוכנית נבנתה תוך ניתוח מצב קיים, מיפוי הצרכים וסקר בין התושבים. היא מתחשבת בנקודות החוזק של העיר, ונועדה לבסס את חוסנה הכלכלי-חברתי, למשוך אוכלוסייה חדשה וצעירה, להוביל בחינוך, להעצים את המסחר והשירותים, למשוך תיירים ולהצטיין במגוון תחומי התרבות והפנאי.

צילום: דוברות עירית רמלה

די להציץ בהיקף הפרויקטים – אלה שהושלמו, אלה המוקמים בהווה ואלה המתוכננים בעתיד, כדי לסמן אותה בראש רשימת הרשויות המתחדשות, המעודכנות והמבוקשות, וכעיר מחוז המספקת שירותים ציבוריים וממשלתיים לאזור כולו. הסיבות לכך מגוונות – מיקום אסטרטגי סמוך לצירי תנועה מרכזיים ומהירים, בניית שכונות עם אלפי דירות כמענה לביקוש ההולך וגובר למגורים, קידום התחדשות עירונית בחלקה הוותיק, תוכניות פיתוח לאזורי תעשייה, מסחר והייטק במתחם הרג"מ, אתרים היסטוריים והשקעה בתרבות כגורמי משיכה לתיירות.

התחדשות עירונית: רצף אורבני מוקפד

צילום: דוברות עירית רמלה

לא פחות משש תוכניות שונות של התחדשות עירונית מיושמות בימים אלה בשכונות הוותיקות של רמלה, וצפויות להניב כ-10,000 יחידות דיור.

"עם צפי לתוספת של כ-50,000 תושבים, אנחנו שמים דגש על תכניות פינוי-בינוי. לשם כך הקמתי את מנהלת ההתחדשות העירונית, שאנשיה עוברים בכל שכונה, מסייעים לתושבים, עורכים מפגשים עם יזמים וקבוצות מיקוד, מציגים תוכניות ומגבשים נהלים העומדים במבחן המציאות", אומר ראש העיר מיכאל וידל, ומציין במיוחד את רובע ה"רמבלס": "נקים את הרובע כמוקד עירוני משמעותי ותוסס, שיחבר בין השכונות הוותיקות שעוברות התחדשות ובין העיר העתיקה שבכוונתי לשמר ולחזק. המרכז החדש יכלול מבני ציבור, בניין העירייה החדש, מבני תעסוקה, מסחר, בית מלון ופארקים".

צילום: דוברות עירית רמלה

תוכניות ההתחדשות במרכז רמלה מצטרפות לתנופת בנייה חדשה, כשבימים אלו הולכת ונשלמת הקמת שתי שכונות חדשות: נאות יצחק שמיר במערב העיר תכלול כ-4,000 יחידות דיור, כשמאות מהן כבר נבנו ומאוכלסות. תמהיל הדירות מגוון, מדירות קטנות לזוגות צעירים, דרך דיור מוגן, ועד דירות גג וגן. "מדובר במתחם בעל אופי אורבני מודרני ומוקפד, המשלים וממשיך את הרצף העירוני של השכונות הוותיקות הבנויות, עד לגבולה המערבי של העיר", מסביר וידל. המתחם כולל שימושים מעורבים של מסחר ותעסוקה לאורך השדרה הראשית, מדרכות רחבות, שבילי אופניים, צמחייה וריהוט רחוב, תחבורה ציבורית, מבני ציבור וקהילה, ריאות ירוקות, פארק גדול ועוד, שישרתו את השכונה החדשה ואת יתר תושבי העיר.

השכונה השנייה, נאות פרס, בכניסה הראשית לעיר מכיוון תל אביב, נמצאת בשלבים ראשונים של בנייה, ומתוכננות בה 1,200 יחידות דיור.

תעסוקה: 30 אלף מקומות עבודה חדשים

 את הגידול הצפוי בהיקף האוכלוסייה מגבות תוכניות כלכליות משמעותיות בהיבטי תעסוקה, תעשייה, מסחר, עסקים וכמובן, תעסוקה.

בשנה החולפת גדל שטחה של רמלה ב-11% שהם כ-1,400 דונם (11%), כתוצאה ממעבר הבקו"ם הצה"לי לעיר. לצד זאת קורם עור וגידים המגה-פרויקט טרמינל 6 – הרג"מ, לאחר שהיה תקוע כ-20 שנה. מדובר בשיתוף פעולה בין שלוש רשויות: עיריית רמלה 50%, מועצת גזר 40% וחבל מודיעין 10%. "זה יהיה אזור תעשייה חדשני ומשוכלל על שטח של כ-3,000 דונם, שיספק כ-30,000 מקומות עבודה חדשים. המתחם יכלול כ-2 מיליון מ"ר של פארק תעשייה, מסחר ומשרדים ברמה הגבוהה ביותר", מסביר ראש העיר את חשיבותו הרבה של הפרויקט לעיר ומוסיף שלאחר חתימה על הסכם עם מינהל מקרקעי ישראל, יתחילו בביצוע עבודות תשתיות נרחבות, כולל כבישים, בהיקף של כמיליארד שקל. הפרויקט צפוי להכניס לקופת העירייה מאות מיליוני שקלים בשנה, שלדברי ראש העיר, יופנו לטובת התושבים.

יתרונו של המתחם טמון ללא ספק בנגישות של העיר לכל מקום. וידל: "אנחנו בטבורה של המדינה. רמלה יושבת ממש על כביש 6 כשהגישה לעיר נוחה גם מכבישים אחרים, וזה היתרון לכל העסקים ומרכזי השירות. שיקול מרכזי נוסף הוא המיסים: ברמלה משלמים חצי מגובה הארנונה שמשלמים באזורי מסחר, עסקים ותעשייה בגוש דן. כמו כן העיר עוברת מהפכה תחבורתית, עם פרויקט 'מהיר לעיר', הכולל הקמת ארבע תחנות מטרו, מערכת הסעה עירונית, רכבת קלה עם שני קווים עירוניים, כבישים חדשים ומחלפים, שדרוג הכניסות לעיר, שבילי אופנים, מדרחוב רחב עם תחבורה ציבורית ברחוב הרצל, שיהיה מהיפים בארץ ועוד".

מד"א וצה"ל בחרו ברמלה. מה תוכל לספר על זה?

"בימים אלה הולכת ונשלמת הקמת בנק הדם הארצי של מד"א על שטח של 22 דונם, עם מבנה תת-קרקעי גדול ומנחת מסוקים. המהלך הוא חלק מהקמת הקריה הרפואית הגדולה בארץ, עם מטה ההנהלה של הארגון ומרכז ההדרכה של מד"א.

"גם צה"ל בחר להתמקם בעיר, ועד שנת 2025 צפוי בסיס הקליטה והמיון להתחיל לפעול ולהביא אלפי חיילים והורים, שיבקרו בעיר מדי יום ויתרמו לכלכלה המקומית".

תיירות ותרבות: נגיש, מושך ועכשווי

 כעיר היסטורית, רמלה התברכה במגוון מרתק של אתרים המושכים אליה אלפי תיירים מדי שנה. לאחרונה החל שיפוץ ושדרוג של בריכת הקשתות, שהיא משכיות החמדה המפורסמות בעיר. במקום ייבנה מרכז מבקרים, שיהפוך אותו לנגיש, לצד בית קפה ואמפיתיאטרון. עוד הסתיים שיפוץ המגדל הלבן, ולאחרונה נחנכה בשוק העירוני המפורסם חצר ”הפטרייה", שבה צפויים לפעול בתי קפה ומסעדות במתכונת שוק מחנה יהודה. בתחום התרבות התקיים השנה זו הפעם החמישית פסטיבל "עיר עולם", וגולת הכותרת היא הקמתו המתוכננת של תיאטרון רמלה. "אנחנו עושים הכול כדי להפוך את העיר למקום בילוי ופנאי נגיש, נוח ואטרקטיבי", מסכם ראש העיר.

צילום: דוברות עירית רמלה

המידע באדיבות עו"ד שיר הספרי – "שיר בעיר" ממתגת ערים וחברות נדל"ן