עמוד הבית » שנינו יחד, תחת מטרייה אחת

שנינו יחד, תחת מטרייה אחת

שני ידיד דיאטנית קלינית : צילום : משוחרר מזכויות יוצרים
זוגיות היא דבר נפלא, בעיקר עבורינו, בני האנוש אשר כמהים כל כך לתחושת השייכות, העדר הבדידות ואיך אפשר בלי- האהבה הנפלאה.

זוגיות היא טובה ובריאה יש לה יכולות לשפר את חיינו בפן הרגשי. מחקרים רבים מראים כי שינה עם אדם אהוב מסייעת בהפגת מתחים, עוד מחקרים מראים כי אנשים המצויים בזוגיות בריאה יחיו לזמן ארוך יותר מאנשים החיים בבדידות מעצם העובדה שהם חולקים את חייהם עם מישהו נוסף. אז הפן הרגשי ידוע וברור לכולנו, אך מה לגבי אורחות חיים? האם זוגיות יכולה להשפיע עליהם, ואם כן, כיצד?

זוגיות אשר ממשיכה לנישואין כוללת בתוכה מערכת יחסים מורכבת עם הרגלי האדם האחר איתו אנו בזוגיות ובעקבות כך יכולה להשפיע עלינו לטובה או לרעה.

מחקרים רבים סתרו זה את זה בכל הנוגע לנישואים, זוגיות, אורחות חיים ומשקל תקין. ישנם מאמרים שציינו כי אכילה כזוג מעלה את כמות המזון שצורכים בני הזוג כי מדובר באכילה חברתית והיא כידוע מעלה את כמות הצריכה הקלורית מידי ארוחה. מהצד השני, מחקרים אחרים מציינים כי דווקא זוגיות יכולה לעודד מאוד את בני הזוג לפעול יחד למען שמירה על אורח חיים בריא, עובדה שדווקא גורם להם לשמור על משקל תקין. מחקרים אלו מציינים כי כזוג יש התעסקות גדולה יותר בבישול מה שמסייע לשמירה על דיאטה טובה בזכות אכילה מאוזנת המכילה פחות מזונות מעובדים.

מחקר הפורסם במגזין Health Psychology השנה, בחן כיצד סטאטוסים שונים של מערכות יחסים משפיעים על מדד ה BMI של אנשים המצויים בקשר זוגי. BMI הוא מדד הבוחן האם המשקל הוא פרופורציונלי לגובה (על ידי מדד זה ניתן להעריך באופן גס האם אדם מצוי במשקל תקין/ עודף או תת משקל). המחקר היה מחקר אורך שעקב במשך 16 שנים אחר 81,926 זוגות במהלך מקטעים שונים בחייהם-זוגיות, נישואין, פרידה וגירושין וכיצד חלקי החיים השונים משפיעים עליהם מבחינה משקלית.

גברים- על פי תוצאות המחקר, גברים נשואים או גרושים עלו במדד ה BMI באופן משמעותי. עוד נמצא, כי ככל שהנישואים ארכו זמן רב יותר כך המשקל של אותם גברים עלה.

בזוגיות שבה נכלל מעבר לדירה עם בת הזוג נמצא כי הגברים עלו במשקל, אך במצב של פרידה ללא גירושין, נמצא כי הגברים כמעט ולא עלו במשקל במשך 4 שנים מזמן הפרידה.

נשים-  הן במצב של נישואין או גירושין חלה עלייה במדד ה BMI אולם גירושין במשך 4 שנים או יותר גרמה לעלייה גבוהה יותר במשקל לעומת נישואים.

במצב של מעבר לדירה משותפת נמצא כי נשים בדומה לגברים יעלו במדד ה BMI. אולם במצב של פרידה ללא גירושין הנשים ירדו באופן משמעותי במדד ה .BMI

החוקרים מצאו כי במצב של זוגיות ארוכת טווח לפני הנישואים, הן נשים והן גברים עולים במשקל באופן משמעותי יותר מאשר בזמן הנישואין. התשובה לכך מסבירים החוקרים כנראה טמונה בסדר הכרונולוגי של הדברים. לרוב זוגות אשר עוברים לגור זה עם זה כנראה יתחתנו בהמשך. בשלב שבו הזוג מחליט לגור תחת קורת גג אחת הם משנים את אורחות חייהם מה שגורם להם לרוב לאכול יחד, בכמות גדולה יותר.

עוד הסבירו החוקרים כי תקופות המעבר האלו- מזוגיות לנישואין, מנישואין לפרידה וגירושים הן נקודות מפנה בחיים שמשפיעות על מדד ה BMI באותם זוגות. למרות שהמחקר מראה כי לא משנה מה נעשה, אנחנו נעלה במשקל יש נקודת אור גדולה- החוקרים ציינו כי בנישואים בהם נשמר ה BMI  הסיכוי לתמותה מוקדמת קטן באופן משמעותי ומעלה את איכות החיים.

אז מה אפשר להגיד? חג אהבה שמח, מי ייתן ותשמרו על BMI תקין ותשלבו כוחות משותפים על מנת לשמור על אורחות החיים.

כתבה : דיאטנית קלינית בסטודיו סי.