עמוד הבית » שפת גוף כאמצעי תקשורת

שפת גוף כאמצעי תקשורת

צילום: pexels
אחד הנושאים הכי חשובים בעולמו של שחקן וקומיקאי בפרט הוא התייחסות לשפת גוף

שפת גוף היא כלי עבודה בסיסי בעבודתו של שחקן. יחד עם זאת שפת גוף נוכחת בחיים של כל אחד מאיתנו, לעיתים הרבה יותר ממה שאנחנו משערים. למעשה שפת גוף היא אמצעי תקשורת לכל דבר מאחר והיא שייכת לעולם המסרים הבלתי מילויים. כמה פעמים קרה לנו שמישהו נכנס לחדר, לא פצה את פיו ומיד חשנו לא נוח בקרבתו? או לחילופין, אין ספק שנתקלתם גם במקרים הפוכים – מישהו נכנס לחדר ומצליח למשוך אליו את כל תשומת הלב החיובית של הנוכחים בחדר. מה קרה כאן בעצם? בשני המקרים מדובר בשפת הגוף שמשכה את תשומת הלב.

צילום: pexels

 אז מהי שפת גוף ?

שפת גוף הינה אוסף של תנועות והבעות פנים המבטאות את הרגשות שלנו, גם אלו המגיעים מהתת מודע שלנו. אחד הנתונים המדהימים ביותר בנוגע לשפת גוף הוא שתשעים ושלשה אחוזים מהמסרים שאנחנו מעבירים הם מסרים בלתי מילוליים הבאים לידי ביטוי בשפת הגוף שלנו ורק שבעה אחוזים מתייחסים לתוכן שלנו! כלומר, כאשר אנחנו מתקשרים, מה שחשוב הוא לא מה אנחנו אומרים אלא איך אנחנו אומרים! חשוב לציין, שכולנו יודעים לקרוא שפת גוף החל מהרגע בו נולדנו. כשהבן הבכור שלי נולד הייתי בחרדה עצומה. כמובן שמדובר בתופעה טבעית שכל אם חדשה מכירה. הילד היה לא שקט ובכה ללא הפסקה. לא הייתה לו כל בעיה רפואית. לאחר בדיקות חוזרות ונישנות, רופא הילדים אמר לי משפט שלא אשכח לעולם: "הילד שלך מרגיש אותך והבכי שלו הוא תגובה לחרדה שלך". אכן כך היה. מהרגע שהבנתי שהבכי למעשה הינו מסר בלתי מילולי לכך שהילד קורא את שפת גופי ואת החרדה שלי, חל שינוי עצום.

צילום: pexels

חקר שפת גוף הוא נושא רחב ומתפרש לתחומים רבים ויש לו חשיבות מכרעת בחיי היום יום. מודעות לשפת הגוף שלנו עשויה לשפר את מערכות היחסים שלנו. למשל, כאשר אנו מעבירים מסר בטון דיבור רגוע לעומת תוקפני, טונוס השרירים שלנו רפוי ולא מתוח, הידיים פתוחות ונינוחות ולא מאוגרפות, יש סיכוי שמסר שנעביר יצליח להגיע לפרטנר שלנו בצורה טובה יותר. עבודה על שפת גוף, מאפשרת לפוליטיקאים למשל, לשכנע ולהעביר מסרים בצורה מדויקת יותר והן אכן לומדים זאת כחלק בלתי נפרד מעבודתם. שימוש נוסף לקריאת שפת גוף הוא חשיפת שקר ואין חוקר משטרה שלא למד קריאת שפת גוף.

אחד המקרים המזעזעים שקרו בארץ הוא רצח התינוקת הודיה קדם ז"ל בידי אביה אלי פימשטיין. כאשר המשטרה הבינה שכנראה הוא הרוצח, הוחלט לערוך לו "תרגיל" . המשטרה שיתפה את האם בחשדותיה והוחלט לערוך ראיון טלוזיוני בשידור חי בו יתבקש האב לפנות "לחוטף" של ביתו התינוקת. המטרה הייתה לבחון את שפת גופו. לאחר הראיון המצמרר , מומחי שפת גוף ניתחו את שפת הגוף של הרוצח והגיעו למסקנה חד משמעית- האב משקר והוא זה שרצח את ביתו. האב הודה, שיחזר את המעשה ונכלא לשנים רבות.

צילום: pexels

בנוסף לחשיפת שקרים ושכנוע אנשים, לשפת גוף יש שימושים יום יומיים המשפיעים על מגוון תחומים כגון זוגיות ועולם העבודה. למשל, קריאת שפת הגוף מסייעת לנו לאסוף מידע. כולנו מכירים את הסיטואציה של דייט ראשון. מה הדבר המיידי שזוג הנפגש לראשונה עושה בדייט? דבר ראשון , שניהם בוחנים את שפת הגוף של הפרטנר/ית. מהו האלמנט שיקבע האם יהיה גם דייט שני? ומה קורה למשל,  כאשר מגיעים לראיון עבודה? האם רק הכישורים שלנו יקבעו האם נזכה בעבודה או שייש גורמים נוספים המשפיעים על קבלת ההחלטות? הן בדייט והן בראיון עבודה, אנו אוספים מידע המשפיע על קבלת ההחלטות שלו.

הגורם המשפיע על תהליך איסוף המידע הוא רושם ראשוני. וראשוני הוא בעצם האינטואיציה המתגבשת אצלנו בתת מודע על נושא מסוים או אדם מסוים. אותה "תחושת בטן" באה לידי ביטוי כאשר העין רואה משהו שהמוח עוד לא הספיק לעכל. רושם ראשוני נקבע תוך שניות מעטות והבעיה היא שאין הזדמנות שניה, כלומר "אין שני לרושם ראשוני". אין ספק שזהו נתון המעורר אי נוחות שכן לעיתים מישהו עלול לשפוט אותנו על סמך שניות בודדות שאינן בהכרח משקפות אותנו, והמחיר עלול להיות גבוה.

צילום: pexels

כך למשל, רושם ראשוני מוטעה עלול לגרום לנו לפספס בן זוג או לאבד מקום עבודה מאחר ומשהו בראיון העבודה "לא עבד ". למעשה, אם חשנו שהפרטנר שלנו מגבש עלינו רושם ראשוני מוטעה, לרוב לא נצליח לשנות את דעתו מאחר והפרטנר יעשה הכל בכדי להצדיק את אותו רושם ראשוני שאותו הוא גיבש עלינו. הדרך היחידה להמנע ממצבים כגון אלו הינה לקחת אחריות על המסרים שאנו משדרים באמצעות שפת גופנו ולבדוק איזה רושם  ראשוני אנו משדרים. בכדי לעשות זאת יש להתייחס למרכיבי הרושם הראשוני ולבדוק כיצד הם באים אצלנו לידי ביטוי. אני מכנה את מרכיבי הרושם הראשונה בשם מ.י.ב.ר.ק.

מהו מ.י.ב.ר.ק ?

  • מ- מראה חיצוני- לכל אחד מאיתנו דעה על מראה חיצוני כזה או אחר. מה משדר המראה החיצוני שלנו? האם יש משהו שכדאי לנו לשנות?
  • י-יציבה- האם אנו הולכים שפופים או יציבים? מהי האסוציאציה שלנו על אדם המבליט את האגן או החזה? כדאי לשים לב ליציבה שלנו ומה היא משדרת לסביבה.
  • ב-ביגוד-"הבגד עושה את האדם" אומרת האימרה המפורסמת, וגם אם אנחנו לא מסכימים איתה לחלוטין, הרי שברור שביגוד משדר משהו על אישיותו של האדם. ביגוד מעונב משדר משהו אחד לעומת ביגוד מרושל המשדר משהו אחר. כמובן שכדאי להתאים את הביגוד גם לסיטואציה וגם לאישיות שלנו. אין טעם ללבוש בגד שיראה עלינו כתחפושת ולא ישדר אותנטיות.
  • ר- ריח- הריח שלנו הוא חלק מבלתי נפרד מהרושם הראשוני והוא עלול לקרב או להרחיק מאיתנו אנשים.
  • ק-קול- הקול הוא גורם מכריע ביצירת רושם ראשוני. הקול משקף את הרגשות שלנו. האם אנו מדברים מהר מידי ועלולים לאבד את הפרטנר שלנו או לאט מידי ואז עלולים לעייף את הפרטנר שלנו? האם אנו מדברים בשקט או בקול רם? דיבור חותך או רך ועגול? כל אלמנט כזה משדר משהו על המצב הריגשי הנתון באותו הרגע וכדאי לדעת שהוא משפיע מאוד על מה יחשבו עלינו.
צילום:pexels

אין ספק ששפת גוף הינה שפה מרתקת המשפיעה על חיינו ולכן כדאי מאוד לבדוק מה היא משדרת לסביבה.

מאת: ענת אביעד, קומיקאית, סטנדאפיסטית ומרצה: www.anataviad.com

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה