עמוד הבית » תערוכת און ליין התנדבותית למען הלומי קרב ונפגעי פוסט טראמה

תערוכת און ליין התנדבותית למען הלומי קרב ונפגעי פוסט טראמה

אברי גלעד ובנג'ו- הלום קרב, צלם מיכאל טופיול
הפרסומאית יערית שושן- סבג ועמותת שותפות מגן ישראלית, הפועלת למען הובלת שינוי חברתי וחוקתי למען הלומי קרב ופצועי פוסט טראומה ומשפחותיהם, בקרב כלל כוחות הבטחון וההצלה, גייסו בהתנדבות 30 סלבריטאים ואח"מים ישראלים מובילים.

כל אחד הצתלם עם נפגעי פוסט טראומה והלומי קרב אל מול עדשות המצלמה של הצלמים המובילים והידועים בישראל, לכדי תערוכת און ליין חזקה ומרגשת שמוצגת בימים אלו באתר העמותה, בכדי להעלות מודעות לנושא הכאוב בחברה הישראלית והשגת שינוי חוקתי.

תופעת הלומי הקרב, הידועה גם בשם "תגובת קרב" היא תגובה פוסט טראומטית לאירוע שהתרחש בזמן פעילות מבצעית- מלחמתית. בישראל קיימים מעל ל-5,000 אנשים המוגדרים הלומי קרב, אשר לרוב נראים בריאים לחלוטין מבחינה גופנית, אך סובלים מתופעות נפשיות שונות המהדהדות שנים רבות אל תוך חייהם האזרחיים ופוגעות בתפקודם היומיומי.

עומר מידן מצולם עם השחקן והמרצה דין מירושניקוב,
צלם איתן ברנט

מחקרים קובעים כי 16% מכלל המשתתפים במלחמות ואירועים קרביים שונים יפתחו הפרעת דחק פוסט טראומטית. כיום רק 3% מהלוחמים והלוחמות מוכרים באגף השיקום במשרד הביטחון כהלומי קרב וזוכים להכרה וטיפול ראוי.

התופעות מהן סובלים הלומי הקרב מתבטאות בדרכים שונות המשפיעות על תפקודם היומיומי, כדוגמת סיוטים חוזרים והתקפי חרדה קשים ומשתקים. מעטים מהלומי הקרב זוכים כיום להכרה במצבם ולטיפול הולם, שמאפשר להם לשוב ולחיות חיים מלאים ולהשתלב בחברה באופן פעיל ומלא, לחזור למעגל העבודה, ליצור קשרים חברתיים, להקים משפחות ולחיות את חייהם באופן יציב ותקין.

נפתלי בנט עם דרור קנדלשטיין,
צלם פיני סילוק

רבים מאלו שאינם מטופלים קורסים תחת מצוקתם המסתתרת בשכבות העמוקות של הנפש ומתקשים להשתקם ממנה.

לתערוכה אותה הקימה בהתנדבות הפרסומאית יערית שושן- סבג, המתנדבת בעמותת שותפות מגן ישראלית, הצליחה לגייס 30 אח"מים וסלבים מובילים בישראל, בניהם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר החוץ גבי אשכנזי, נפתלי בנט, השחקנית רונה לי שמעון, לוסי האריש, אברי גלעד, הזמר איתי לוי, רוית אסף, נטע גרטי, המוזיקאי והשחקן צחי הלוי, מורן אטיאס, זיו שילון, עופר שלח ורבים נוספים. כל אחד מהמשתתפים עמד מול עדשת המצלמה כשהוא מצולם עם נפגע פוסט טראומה בתמונה המנסה לספר בפריים בודד את סיפורו האישי של הנפגע.

יוזמת התערוכה הפרסומאית יערית שושן- סבג,
צלם רונן פדידה

כך צולמה השחקנית רונה לי שמעון יחדיו עם שיר פלד, המסתערבת הראשונה בצה"ל, מול עדשתו של הצלם שי יחזקאל. השחקן והדוגמן דין מירושניקוב, ששירת בעצמו ביחידת שייטת 13 של חיל הים, נפצע בפעילות חשאית ומוגדר בעצמו כנכה צה"ל, לאחר שנותח ביד שמאל וכמעט איבד את ראייתו בעין ימין ונדרש לחודשים ארוכים של פיזיותרפיה ושיקום נפשי, הצטלם יחדיו עם הלום הקרב עומר מידן, ששירת כמפקד פלוגה בגדוד 13 של גולני במהלך מלחמת צוק איתן.

רונה לי שמעון ושיר פלד, צלם שי יחזקאל

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר החוץ גבי אשכנזי פינו מזמנם בכדי לתרום לפרויקט. נשיא המדינה הצטלם יחדיו עם הלום הקרב ליאור ניר, שצילם בעצמו את התמונה ומוגדר כהלום קרב לאחר שנפצע בראשו במהלך מלחמת לבנון השנייה וכמעט איבד את ראייתו. אשכנזי צולם עם שחר קנאפו, לשעבר חייל ביחידת הצנחנים שהשתתף במבצעי עמוד ענן, שובו אחים ובצוק איתן.

נשיא המדינה ראובן ריבלין עם הלום הקרב ליאור ניר,
צלם ליאור ניר

לדברי שושן- סבג, התערוכה עליה עמלנו חודשים רבים, בה כל המשתתפים התגייסו באופן מיידי בהתנדבות מלאה, נוצרה על מנת להביא שינוי חברתי וחוקתי למען הלומי הקרב, פצועי פוסט טראומה ובני משפחותיהם, כמו גם להעלות את הנושא על סדר היום הציבורי ולגייס כספים באמצעות מכירת הצילומים למען המשך פעילותה המבורכת והכל כך חשובה של העמותה.

מורן אטיאס ושירז גרינבוים, צלם גלעד בר שלו

בישראל נדרשים כלל האזרחים לשירות חובה וראוי שהמדינה תדאג להם גם לאחר השירות והטראומות שחוו במהלכו על מנת שיוכלו לחזור לחברה כאזרחים מתפקדים, בריאים ותורמים. פציעה בנפשו של אדם עלולה להשפיע על תפקודו לעיתים יותר מפגיעה פיזית ועל המדינה להכיר בכך ולמלא את חובתה".

התערוכה שהייתה אמורה להיפתח כבר במהלך חודש ספטמבר הועלתה במלואה לאתר האון ליין של עמותת שותפות מגן ישראלית עקב הסגר, שם יכול לצפות בה הקהל הרחב ללא תשלום ולרכוש את היצירות השונות, שכספן ישמש תרומה עבור המשך פעילותה החשובה של העמותה.

לכניסה לתערוכה: https://bit.ly/2RTRdkL

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה