עמוד הבית » דיקלה לבסקי, מעצבת טקסטיל ובעלת מותג של צעיפים בראיון אישי

דיקלה לבסקי, מעצבת טקסטיל ובעלת מותג של צעיפים בראיון אישי

דיקלה ליבסקי, צילום מיכאל טופיול
"כל מעצב ובעיקר מעצבת צריכים להיות קודם כל עקשניים ודבקים במטרה. זה חשוב יותר מכישרון בעיני".

החורף נתן את אותותיו וכיאה לאישה שאני, חיפשתי פריטים חדשים לארון החורף שלי, כך הגעתי לדיקלה, מעצבת צעיפים.

דקלה בת 39 אם לבן ובת ילידת קיבוץ רמת השופט המתגוררת שנים רבות בתל אביב.

דיקלה, למדה עיצוב טקסטיל בשנקר, שם ליבה נמשך אל עולם ההדפס. היא פיתחה תשוקה לעיצוב בשימוש קומפוזיציה וצבע. היא מספרת שהעולם העשיר של הטקסטיל פשוט הקסים אותה.

בסיום לימודיה פתחה סטודיו בוטיק עם 3 מעצבות טקסטיל נוספות. לדבריה, שמחה לקחת חלק בחלל משותף וליצור סביבה תומכת ויצירתית, בה כל אחת תוכל לצאת לדרך עצמאית. בסטודיו המשותף, יצרה דיקלה סדנא לדפוס משי ששימשה את המעצבות בפרויקטים השונים.

בתחילת הדרך, עסקה בפיתוח הדפסים עבור חברות אחרות והן אלו שייצרו את עיצוביה והטמיעו אותם במוצריהן השונים. לאחר שארזה אומץ ומזוודה וטסה לתערוכה בפרנקפורט על מנת למכור את עיצוביה, נתקלו בה אנשי הפיתוח של איקאה. החברה הענקית רכשה את עיצוביה והפכה ללקוח הראשון שלה. דיקלה מספרת שלאחר מכן נכנסה לחנות איקאה ורכשה לעצמה מוצרים בעיצובה- וילון אמבט, מצעים, מגבות ושטיחון. היא התרגשה במיוחד לעמוד בתור לקופה ולראות לקוח שרוכש מוצרים שעיצבה.

זאת גם היתה נקודת מפנה. "הבנתי שיש ריגוש במכירת העיצובים לאחרים, אך אני מאבדת בדרך שליטה על המוצר והנראות הסופית שלו", היא מספרת. "הגעתי למסקנה שאני צריכה לייצר בעצמי מוצרים ולהגיע אל הצרכן ישירות".

בתחילה, הדפיסה בסטודיו בתל אביב את כל המוצרים שלה, שכללו: צעיפים, כריות, הדפסים אמנותיים ועוד. מה שתפס את הלקוחות בעיקר היו צעיפיה הצבעוניים.

"צעיף זה מוצר מושלם בשבילי" היא אומרת אני יכולה להביא לידי ביטוי את יכולותיי כמעצבת טקסטיל "קלאסית" הנסמכת על כשרון לצבע ויצירת דפוסים, כמו גם את עולמי הפנימי והטעם האישי שלי. כל אלו מתומצתים בתוך מוצר שהוא בעצם אמנות לבישה".

צילום תמר קרוון

מי הקהל שלך ?

"בארץ אין לי קהל גדול והשוק הישראלי כמעט לא מכיר אותי. האקלים פה חם ואנחנו פחות נוהגות להתלבש עם צעיפים (בטח בעונה החמה). אבל העולם גדול ויש מדינות בהן יש תרבות שלמה של שימוש בצעיפי משי. בין אם קשירה קלאסית על הצוואר, על הראש, כשחם ניתן לקשור גם על התיק ועל השיער. יש עולם שלם של אפשרויות להוספת סגנון ושיק בעזרת צעיף משי. ניתן לראות זאת על פי המוני הסרטונים ביוטיוב בהם ילמדו אתכן דרכים שונות לקשירה וסגנון.

יש נשים שרוכשות צעיפי משי כמו פריטי אספנות ממש. זו אהבה שדומה לתשוקה ליצירות אמנות או תכשיטים. נשות מקצוע הנדרשות לקוד לבוש אלגנטי יכולות להוסיף בעזרת צעיף אמירה אישית ושיק להופעתן. נשים בעלות עור בוגר באזור הצוואר משתמשות בו על מנת לטשטש בסטייל את פגעי הזמן. נשים צעירות נהנות לקשור ברישול על תיק היד או לקשור בשיער או על הראש, כתוספת צבע ועניין".

צילום תמר קרוון

כיצד את יוצרת רלוונטיות ויצירתיות?

"ראשית כמו כל מעצב אני פותחת את העיניים ומתבוננת בעולם שסובב אותי. אני קשובה לטרנדים אך לא נותנת להם לנהל אותי. אני רוצה שהצעיף שרוכשים ממני יתאים לשנים רבות ולא לעונה אחת או שתיים.ההשראה שלי יכולה להגיע מכל דבר מוזיקה, אמנות, שיטוט אקראי ברחוב גם ילדיי הם מקור בלתי נדלה להשראה. אני אוהבת מאוד טקסטילים מתרבויות שונות וזהו מקור אמיתי להשראה עבורי. במיוחד הבדים שיוצרו על ידי תרבויות באפריקה, דרום מזרח אסיה, יפן וגם המזרח הקרוב".

איך את מגדירה את סגנונך ?

"הסגנון שלי הוא: אתניות חדשה. יש תמיד משהו אתני מאוד בעיצוב שלי, אך בו בזמן הוא עכשווי ומודרני".

צילום תמר קרוון

האם את אגרנית ?

"בהחלט! אני שומרת במגירה כל ציור וסקיצה וכן שאריות מעניינות של בדים שיצרתי או שאספתי להשראה במהלך השנים".

הכן את מייצרת את הצעיפים?

"בעבר הדפסתי את הצעיפים במו ידיי כשרציתי לגדול ולעבור לייצור מחוץ לסטודיו, ראיתי שענף הטקסטיל בארץ נכחד, ואין תעשייה זעירה או כל פתרון לייצור בעבורי כמויות קטנות בארץ. אני אומרת זאת בצער רב, קיוויתי למצוא פתרון שכזה ולהיות חלוצה של ייצור כחול לבן. הלוואי שהייתה אפשרות כזאת בעבורי ובעבור מעצבים אחרי על כן, כל הצעיפים מיוצרים כיום באיטליה, באיכות וגימור בלתי מתפשרת".

היו לך חששות בתחילת הדרך?

"כל הזמן ישנם פחדים. בגלל שאני מחשיבה את עצמי קודם כל כמעצבת ואמנית ולא כאשת עסקים, קשה לי לפעמים לעשות החלטות עסקיות שקולות ולהצדיק את קיומו של העסק שלי".

האם הגשמת את חלומך ?

"חלום אחד שהגשמתי היה לשתף פעולה עם בית הכולבו היפני היוקרתי טאקאשימאיה. נפגשתי עם הקנייניות שלהן מספר פעמים בתערוכות בפריז והן תמיד התלהבו מאוד. צריך להבין שלוקח זמן לבסס מערכת יחסים של אמון עם היפנים. לבסוף הם "הימרו" על המותג שלי, והוא נמכר ב-5 מבתי הכולבו שלהם. זו הייתה הצלחה מקצועית מבחינתי. אבל תמיד יש עוד חלומות להגשים".

מה הכי גורם לך הנאה במקצוע ?

"המפגש עם הלקוחות והחיבור איתן יוצר נקודת מפגש מרגשת עבורי. אני יודעת שצריך אישיות וטעם מיוחד על מנת ללבוש את הצעיפים שלי. זה פריט שנותן במה לביטוי אישי של הלובשת, וזה תמיד מרתק לראות".

איזו תכונה צריך מעצב אופנה ?

"כל מעצב ובעיקר מעצבת צריכים להיות קודם כל עקשניים ודבקים במטרה. זה חשוב יותר מכישרון בעיני".

צילום תמר קרוון

מה הקורונה גרמה לך ?

"הקורונה עצרה תקופה של פעילות ענפה, וקצת קרקעה אותי. בהרבה מובנים המגפה "החזירה אותי הביתה", לטוב ולרע, וזאת מכיוון שאני קודם כל אמא לילדים קטנים. התוצאה היא שאני עובדת בעיקר מהבית ובקושי מגיעה לסטודיו ומנסה להיות ממוקדת ככל האפשר בזמן המועט שעומד לרשותי. כמובן שאני מתמקדת יותר באונליין בימים אלו ושוקדת על קשר ישיר עם הלקוחות כמו כולם אני מחכה שהמשבר יחלוף ואני יודעת שאצא מזה מחוזקת."

אפה את רוצה להיות בעוד 5 שנים ?

"לאור המצב הנוכחי בעולם, הכאוס וחוסר הוודאות, אסתפק בכך שמישהו יבטיח לי שאמשיך לעשות את מה שאני אוהבת ולהפיץ צבע ויופי בעולם".

מה צופה  לנו חורף 2021?

"היות ועולמנו סוער כל כך כעת, ישנה כמיהה וחזרה למוטיבים נאיביים, רצון לעולם חמים ומחבק יותר. מה שמתבטא בהדפסים בסגנון רטרו, צבעי אדמה וקאמל, ועיצוב נקי ופשוט. גם הכחולים השלווים פופולאריים עכשיו יותר מתמיד".

 

תגובות 2

הוספת תגובה