עמוד הבית » המבצעים הגדולים של היחידה המובחרת

המבצעים הגדולים של היחידה המובחרת

סיירת מטכל באדיבות ידיעות ספרים
על מה חושב לוחם בסיירת מטכ"ל רגע לפני שהוא פורץ לחדר שבו מוחזקים עשרות ילדים כבני ערובה והוא אינו יודע אם יֵצא משם בחיים? מה הוא מרגיש כשהוא יושב במסוק בדרכו למדינת אויב כדי לחטוף בכיר בארגון טרור? ואיך הוא מתמודד עם העובדה שלעולם לא יוכל לספר על מה שעשה, אפילו לא לנכדיו?

כותבי הספר  אבירם הלוי ואבנר שור, החליטו לראשונה להוציא לאור בספר חדש – "סיירת מטכ"ל" – את היחידה הכי סודית בצה"ל, בזהירות ובאחריות מרובה. אדגיש כי הספר עבר לא רק את הצנזורה הצבאית אלא ם את הצנזורה היחידתית המחמירה, לאור מחויבותם העקרונית והמעשית לשמירת סודות היחידה בהתאם לאמנה הקיימת בין יוצאי סיירת מטכ"ל לדורותיהם.

ספר זה נכתב על ידי שניים ששירתו בסיירת מטכ"ל שנים רבות – בסדיר, בקבע במילואים. הדברים מובאים אפוא מגובה העיניים שראו כמעט הכול, מרוחב הלב המפרפר מפחד, מריחו של אבק השריפה החורך את הנחיריים, מצליל נקישתו הקרה כקרח של הנוקר, מהנשימה הנעתקת ומעומק הרעוּת שנכרתה בדם, ביזע ובדמעות.

התיאורים כולם, גם כאשר הם ציוריים ומתובלים בפולקלור, נסמכים על תחקירים וראיונות מדוקדקים ומדויקים. חשוב להדגיש: זה אינו רק ספר צבאי, ואף שהוא מתאר לפרטי-פרטים מבצעים נועזים של היחידה, בסופו של דבר הוא עוסק באנשים. סיפורה של סיירת מטכ"ל הוא סיפור אנושי וישראלי מאוד.

הספר מביא ברצף כרונולוגי את סיפורן של כל הפעולות ה"רועשות" של יחידה, או פעולות הלחימה – פעולות אג"מיות, בשמן האחר – לאורך שלושה עשורים וחצי, וגם חוטא בתיאור, מפורט אפילו, של אנשי המפתח ביחידה באותן שנים ובאותם מבצעים. חלק גדול מהאנשים, שרובם צנועים ונחבאים אל הכלים, השתתפו פעם אחר פעם בפעולות חילוץ נועזות שהסיכוי לצאת מהן בחיים היה נמוך, ובכל זאת ההכרח לחלץ בני ערובה, לעתים תינוקות בני יומם (משגב עם), ילדים (מעלות) ונשים (סבוי, אנטבה, סבנה, קו (300 לא הותיר מרחב להיסוסים או למחשבות שניות.

האנשים הללו אינם מכונות מלחמה. אף שמדובר במקצוענים בתחומם, הם אינם "רמבואים" כפי שאולי היו מתארים אותם במדינות אחרות או בהקשרים אחרים. אלה אנשים שנקלעו לסיטואציות קשות.

ספר זה מתאר את המבצעים הגדולים של סיירת מטכ"ל – אלה שאפשר לספר עליהם – והוא נכתב על ידי שניים מלוחמיה הוותיקים. אבנר שור היה לוחם ב"צוות איתמר", ואילו אבירם הלוי היה סגן מפקד היחידה. זהו מסמך תיעודי, אך הוא כתוב כספר מתח לכל דבר. כי כאשר מדובר בַּ"יחידה", המציאות עולה על כל דמיון.

הדרמות הגדולות והסיפורים הקטנים שמאחורי המבצעים של סיירת מטכ"ל מתוארים כאן כפי שלא תוארו מעולם: מחטיפת הקצינים הסורים ועד אנטבה, ממטוס סבנה ועד נחשון וקסמן, ממלון סבוי ועד משגב עם, מחיסול אבו-ג'יהאד בתוניס ועד חטיפת שייח' עובייד בלבנון.

אך בראש ובראשונה זהו ספר על אנשים: הלוחמים שעשו את סיירת מטכ"ל לסמל של תעוזה, של תחבולה ושל אומץ לב; והמפקדים, שחלקם נהפכו לדמויות מפתח בציבוריות הישראלית. הספר מביא את סיפוריהן של אותן דמויות מיוחדות ויוצאות דופן, איש-איש בדרכו.

אבנר שור הוא מחבר רבי-המכר "צוות איתמר" ו"חוצה גבולות". אבירם הלוי היה שותפו של שור בכתיבת "האש והדממה – סיפורו של יוחאי בן־נון, מייסד שייטת 13"

הוספת תגובה

הוספת תגובה