עמוד הבית » חגיגה של אופנה וטכנולוגיה בזום

חגיגה של אופנה וטכנולוגיה בזום

אורי שרייבר צילום עידו לביא
טק - קוטור הוא אירוע של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר שנערך במסגרת אירועי לילות מודה בביאנלה לאומנויות ולעיצוב במוז״א, מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב ומתכתב עם התערוכה "קצוות פרומים" של סירטקס שנקר - המרכז לחקר הטקסטיל בישראל.

אילן בז'ה – ראש המחלקה לעיצוב אופנה, שנקר. "אנו חיים בתקופה חדשה ומלהיבה שבה עלינו לחשוב, לאפס וללמוד מחדש. על מנת למצוא דרכים חדשות לעצב אופנה, יש לשבור את הכללים, לקבוע חדשים, להבין את עידן הייצור החדש ולעדכן את המערכות המיושנות. אנחנו במחלקה לאופנה של שנקר מעודדים שאלות, חקר והתנסות במגוון הטכנולוגיות החדשות וגאים בבוגרים שלנו שממשיכים ודוחפים את התעשייה קדימה אחרי סיום הלימודים.

עידית ברק, אוצרת המיצג ומרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה, שנקר: האירוע משלב תערוכה, תצוגה ושיח העובר דרך עבודות של סטודנטים, בוגרים ומרצי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. ביחס לתחומי עיצוב אחרים, מעצבי אופנה יותר חשדנים לגבי כלים דיגיטליים וטכנולוגים חדשים.

יש שיאמרו שמעצבי אופנה הם מעט טכנופובים, אחרים יטענו שמעצבי אופנה פשוט מגנים בקנאות על מסורות עתיקות יומין. כך או כך בשנים האחרונות יש שינוי ברור במגמה. תהליך הדיגיטציה של תעשיית האופנה הוא יותר מביצוע תצוגות וירטואליות או השקעה בפלטפורמות מסחר אלקטרוני. למעשה, הטכנולוגיה מאפשרת פונקציה, חשיבה מחודשת ומטרה חדשה לתעשיית האופנה, חיים חדשים".

נועה שרביט צילום גיא נחום

הערב בהנחיית האוצרת והיסטוריונית האופנה יערה קידר בוגרת המחלקה, יפגיש את האורחים עם מעצבי אופנה בזירה אחת הפותחת אופקים חדשים לתעשייה עם מסורות עתיקות.

הזרקור יאיר ארבעה מוקדים מלהיבים:

בגדים ריאקטיבים//אינטראקטיבים – בגדים אלו מנגנים לנו מוסיקה, זוכרים את המראות שראינו, מאירים לנו את הדרך ושומרים נתונים עלינו ועל העולם סביבנו. עבודות אלו בודקות את האינטגרציה של מיקרוקונטרולרים (מחשבים זעירים), חיישנים ורכיבים חשמליים ככלים ליצירת אופנה שמגיבה או מנהלת אינטראקציה עם הלובש ו/או עם סביבתו.

טכנולוגיה מקיימת – תעשיית האופנה נמצאת בחיפוש מתמיד אחר פתרונות מקיימים יותר. היוצרים שעבודותיהם מוצגות במוקד תוכן זה מקדמים ניצול של תהליכים טכנולוגיים שבמקרים רבים פותחו למטרות אחרות כדי למזער את הנזק הסביבתי שתעשיית האופנה מייצרת. חוטים וצבענים חדשניים, צריבות לייזר לתעשיית הדנים, עיצוב באפס פחת וחומרים ממוחזרים הם רק חלק מהדוגמאות בהן נעסוק.

קראפטולוגיה והחומרים החדשים – מכון סירטקס בשנקר המנוהל ע״י איילת כרמון מציג בגלריית החממה תערוכה שכולה מחקר ופיתוח של חומרים מתקדמים וחיבורים חדשים של חומר. מוקד התוכן הזה מתכתב עם תכני התערוכה ויבדוק איך חומריות חדשה פותחת למעצבי אופנה אופקים חדשים. בנוסף נבחן את מערכת היחסים בין מסורות קראפט וקידמה טכנולוגית.

כלי העיצוב החדשים – תוכנות חדשות מאפשרות לראות וליצור בגד בתלת ממד ומשנות את הדרך שבה מעצבי אופנה יוצרים. כמו שתוכנות CAD שינו את עולם הארכיטקטורה, תוכנות כמו CLO, Rhino, Browzwear, Unity ואחרות מאפשרות למעצבים חופש אינסופי לחקור מבנה סביב גוף כמו שמעולם לא יכלו, כמו גם פותחות דיון מרתק סביב תפקידה ומקומה של אופנה בעולם שבו חיים במרחבים וירטואליים.  אופנה דיגיטלית מאפשרת דמוקרטיזציה של אופנה, יש לה יתרונות אקולוגיים ברורים והיא פותחת בפני מעצבים חיבורים ותעשיות חדשות לגמרי.

נועה ברוך, צילום יחצ

בפאנל שילווה את האירוע ישתתפו: אילן בז׳ה, איילת כרמון, מאיה ארזי, אורי שרייבר, גילי בהט, עידית ברק.

מציגים עבודות: עידית ברק, איילת כרמון, אסף ריב, אורי שרייבר, מור מדינה, נועה שרביט, דנה כהן, עתליה כהן, אלג׳ינג, דנית פלג, רועי דרהי, נועה ברוך, נועה רביב, רונן חן, משכית וקורנית, סמסון שפראן וסטראטאסיס.

האירוע ישודר בלייב בפייסבוק של מוז"א, שנקר ועיריית תל-אביב.