עמוד הבית » ד"ר שגית משולם זכויות נשים החולות בסרטן השד

ד"ר שגית משולם זכויות נשים החולות בסרטן השד

ד"ר שגית משולם צילום עידו לביא
ד"ר שגית משולם, משחזרת שדיים בבית החולים בילינסון : "המודעות של נשים לזכויותיהן בשלב הזה היא אפסית. הן עסוקות בהישרדות ולא חושבות על היום שאחרי"

בכל שנה אנו נחשפים לנתונים וסטטיסטיקות שונות על המחלה, אך יש נושא קריטי שלא מדובר: זכויותיהן של נשים שעוברות כריתה חלקית, המהוות רוב בקרב חולות סרטן השד.

כ- 5000 נשים בשנה מאובחנות כחולות בסרטן השד, 10-20 אחוזים מהן יעברו כריתת שד מלאה. 80-90 אחוזים עוברות כריתה חלקית של השד.

הכריתה החלקית עלולה לגרום לעיוות משמעותי במראה השד שאף יוחמר בהמשך. הכריתה תביא ברוב המקרים להחלמה מוחלטת, אבל אותן נשים, ברובן צעירות בגילאי 40-50, ימשיכו לחיות עם שד מעוות שילווה אותן שנים רבות. הן יוגבלו בלבוש חזייה ובגד ים והן עלולות לחוש בושה בחשיפתו, ובאופן כללי לא לאהוב את מראה גופן.

מסתבר, שבמסגרת סל הבריאות זכותה של כל אישה העוברת כריתה חלקית, לעבור את זה עם כירורג פלסטי, אך ד"ר שגית משולם, רופאה בכירה ומשחזרת שדיים בבית החולים בילינסון, אומרת כי המודעות של נשים לזכויותיהן בשלב הזה היא אפסית. "הן עסוקות בהישרדות ולא חושבות על היום שאחרי. אבל זה תפקידה של המערכת להבהיר להן את הזכויות. לתת להן את הנתונים ואת ההשלכות הקריטיות של מעורבות מנתח פלסטי בפרוצדורה הכואבת כל כך של כריתה".

מתוך הנשים שעוברות כריתה חלקית של השד רק במקרים נדירים (5% בערך) תהיה התערבות של פלסטיקאי, אף על פי שלפי מחקרים צפוי להיות עיוות בשד בכ40-50% מהמקרים ואף על פי שמגיע לנשים בסל הבריאות התערבות של פלסטיקאי. הזכויות של הנשים קבורות במרתפי הבירוקרטיה של טיפולים שהן צריכות לעבור והן לא מודעות לזכויותיהן.

למה זה קריטי? כריתה שנעשית רק על ידי כירורג שד ולא במעורבות של פלסטיקאי, לוקחת בחשבון רק את הוצאת הגידול ולא את מראה השד לאחר ההחלמה. נקודת הזמן של הניתוח היא קריטית – ולא ניתנת לתיקון מאוחר יותר. מעורבות של פלסטיקאי בזמן כריתה חלקית של השד עשויה במקרים רבים למנוע עיוות משמעותי של השד שמוחמר בהמשך ע"י ההקרנות הצפויות לאשה. ניסיון לתקן את העיוות הזה לאחר מעשה הוא כמעט בלתי אפשרי. חשוב מאד להעלות את המודעות של אישה שמבשרים לה שחלתה בסרטן השד גם לעניין האסתטי כי זה אולי לא בראש מעייניה כעת אבל זה עשוי ללוות אותה כל חייה.

ד"ר משולם: "מעורבות של פלסטיקאי בזמן הכריתה מביאה לסידור מחדש של השד כדי שהחסר ברקמה לא יורגש. אנחנו משתמשים בטכניקות שלקוחות מתחום של הרמת והקטנת חזה על מנת למנוע את העיוות הצפוי. זכות נוספת שאינה ידועה מספיק היא זכותן של הנשים לעבור התאמה של הצד הבריא לצד המנותח, בין אם על ידי הגדלה, הרמה, או הקטנה לקבלת מראה סימטרי ככל הניתן".

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה