עמוד הבית » מי יאהב אותך יותר ממני?

מי יאהב אותך יותר ממני?

צילום: pexels
אצל אורי אלו נישואים שניים. הראשונים הסתיימו די מהר ללא ילדים וללא צבירת רכוש כי הוא פשוט התחרט. הבין שעשה טעות, שלא בחר את הבחירה המתאימה עבורו שזה לא נועד להיות. עד כאן הכל נשמע הגיוני, סביר ודי נורמלי- נכון?

אלא שאצל אורי ההחלטה והביצוע של סיום הפרק של נישואיו הראשונים והקצרים התנהל קצת שונה: אורי עשה למיכל אשתו הראשונה בדיקות, העביר אותה סוג של מבחנים (סמויים כמובן), ובכל מבחן מיכל נכשלה: היא לא היתה ייצוגית מספיק עבורו, היתה מן ילדת טבע קשה לריסון ולחינוך, אי אפשר לקבוע לה גבולות, במילים אחרות- לטיפוס כמו אורי אין יכולת שליטה עליה! ההליכים היו קצרים מאחר והם התנהלו בדיוק בדרך שאורי הכתיב, ומיכל שלא היתה צריכה הרבה זמן בכדי להבין למי היא נישאה וכמה טוב יהיה לברוח ממנו וכמה שיותר מהר, הסכימה וברחה כל עוד נפשה בה!

אורי שהיה מכוון מטרה למצוא כעת את האישה הנכונה לו, הכיר זמן די קצר אחרי הגירושין, באירוע מטעם העבודה, את צאלה. צאלה שהיתה צעירה ממנו בכמעט עשור, היתה בעיניו בדיוק מה שחיפש: ייצוגית, בריאה, חכמה ובעיקר אהבה את אורי אהבה עיוורת. צייתנית ועיוורת- בול פגיעה! משסומנה המטרה נשאר לכבוש ולהשיג את היעד. אורי ניהל את האירוע באופן שלא היה מבייש שום מבצע צבאי, מוקפד עד לפרטים הקטנים, עם תכניות חלופיות במידה ומשהו ישתבש והעיקר- קדימה להסתער !

הוא חיזר אחרי צאלה בצורה שגרמה לכל החברות שלה לקנא: חיזור אמיתי, נחרץ, עקבי, יש שאמרו שאף מוגזם. אבל הי, מי לא אוהבת להרגיש כל כך נערצת, נאהבת ומבוקשת?! צאלה היתה בטוחה שאין ברת מזל ממנה. שכולם יתפוצצו יקנאו ויחנקו, אורי נדיר- והוא רוצה אותה!!!! אורי לא חסך על צאלה דבר: מחוות מטורפות יקרות ונדירות, הכל על מנת שצאלה תבין שהיא ואורי זה הדבר הנכון, שהיא תבין שהיא חייבת את אורי לא פחות מי שהוא רוצה אותה, שהיא תבין שאין לה באמת חיים אמתיים בלעדי אורי.

צילום: pixabay

גם היעד הזה הושג די מהר – אורי וצהלה זוג.

תוך זמן קצר (אולי קצר מדי…) הגיעה גם הצעת נישואין רומנטית וגרנדיוזית בטיול מטורף במלדיביים. גם לזה צאלה לא יכלה להישאר אדישה. אמנם כולם לחששו שזה קורה מהר מדי, שהם לא ממש הספיקו להכיר, שצאלה קצת נעלמה לכולם מאז שהיא עם אורי, פחות עם המשפחה, פחות עם החברים, אבל אולי ככה זה שאוהבים?! החתונה היתה בדיוק כפי שאורי ארגן ודרש. צאלה לא ממש לקחה חלק בתכנונים, אבל זה נפל לה טוב עם כל עומס העבודה מסביב, וגם ככה היא לא מתה על הפקות גדולות, אז היה נוח לזרום.

קצת אחרי החתונה, אורי הסביר לצאלה שהיא ממש לא צריכה לעבוד קשה, הוא יעשה קריירה וכסף וצאלה רק צריכה להינות מהחיים- כמו נסיכה.

את חשבון הבנק אורי דאג להפריד:

יש את שלו ויש את שלהם. צאלה שמרה על חשבונה מלפני הנישואין ולשם הופקדה משכורתה שהלכה וקטנה כי היא צמצמה משרה בדיוק כפי שאורי ייעץ לה. אם אפשר- אז למה לא?! אורי הכניס את כל כספיו (והיו לו מקורות הכנסה וכספי משפחה לא מבוטלים) לחשבון שלוומדי פעם שצאלה בקשה קצת כסף, הוא העביר לחשבון המשותף מה שמצא לנכון. אורי שילם את כל חשבונות הבית. משכנתא לא היתה- לאורי היתה כבר דירה בבעלותו (שנשארה על שמו, כמובן)ולצאלה היה ממש נחמד, נוח ונחמד לפחות בהתחלה.

צילום: pexels

ואז הגיעו כל מיני דברים שהחלו לכרסם אט אט בחלום הוורוד בו האמינה שהיא חייה: צאלה מוצאת עצמה ממש מבקשת מאורי כסף, רשות, אישור כמעט על כל דבר. החברים מסביב העירו לה שזה לא הגיוני, אחותה הגדולה לקחה אותה לשיחה דחופה ושאלה אותה אם היא לא רואה שזו פשוט שליטה?!שאורי שולט בה בהכל! שהיא בובה שלו! שהיא איבדה את עצמה, את רצונותיה, חלומותיה, שאיפותיה, עצמאותה!

צאלה הרגישה שמשהו לא טוב קורה, אבל התקשתה להכיר בכך, אפילו בינה לבין עצמה.'ככה נראית אהבה אמיתית, כולם מקנאים ולא ממש מבינים שאורי הוא פשוט נדיר'- היתה משכנעת את עצמה. חלפו להן השנים והגיעו הילדים- לאורי וצאלה נולדו זוג תאומים חמודים ושמנמנים, וצאלה, בדיוק כפי שאורי אמר, נשארה בבית לגדל את ילדיהם. את האוצרות הנדירים שהביאו יחד לעולם. שנה ועוד שנה. צאלה התחילה להשתעמם, היא שמה לב שחברות כבר אין לה, כולן התמסמסו עם השנים או ליתר דיוק כבר לא מצאו שפה משותפת עם צאלה שצמצמה את עולמה לאורי והבנים.

שמה לב שכבר שנים אין לה תחביבים, בילויים, אין נושאי שיחה מעניינים או בוקר של בנות על קפה וריכולים- כלום. היא קראה לאורי לשיחה ובקשה שירשמו את הבנים לגן כדי שהיא תוכל לחזור לעבודה שכבר כמעט איבדה לחלוטין (פרוייקט פעם בשנה, לא סיפק יותר מדי התעסקות ובטח לא פרנסה). 'את לא צריכה! תישארי איתם עוד! זו ברכה לך, להם, לכולנו! אני בכלל מאמין בחינוך ביתי. החלטתי לברר מה צריך לשם כך כדי להשיג אישורים וככה נלמד את הילדים שלנו בבית , את תלמדי אותם- מי יכולה להיות יותר ראויה ממך לזה? תחשבי איזה מושלם זה'! קבע בנחרצות.

צילום: pexels

צאלה החלה לפקפק....אבל שתקה

אורי מדהים והוא הכי אוהב אותה ואת הבנים- ברור שזה הכי נכון לכולם. המשיכה לנסות לשכנע את עצמה…וכך חלפה עוד שנהובינתיים גם אורי התחיל להיות הרבה פחות מדהים והרבה יותר ביקורתי. צאלה הרגישה שהיא מאכזבת אותו שוב ושוב: אורי אומר שהאוכל שלה תפל שאין לו טעם ושכבר לא בא לו לאכול בבית בגללה אורי אומר שהיא לא עושה כלום כל היום כשהיא בבית: הבית לא נקי, היא לא מטופחת ולא שומרת על עצמה, אפילו אמא שלה נראית יותר טוב ממנה. אז הוא גם הפסיק לגעת בה ולשכב איתה ולהגיע מהעבודה ישר הביתה, לפעמים לילות שלמים לא היה חוזר היתה ולעיתים היה חוזר ממש ממש מאוחר אם צאלה שאל מה קרה או איפה היה, אורי היה מתעצבן, כל כך מתעצבן עד שממש היה הופך לאדם אחר מפחיד.צאלה העדיפה לא לשאול. כי אורי הרי כל הזמן אומר לה שהכל הוא עושה למענה.

צילום: pexels

הכל מאהבה

צאלה לאט לאט נעלמה, היא כבר בקושי הכירה את עצמה. זה תהליך, הרי זה לא קורה ביום אחד שאתה נסחף למערכת יחסים כזו שאתה מאבד את עצמך והופך לחיות בצילו של בן זוגך. ולכן גם קשה לשים לב לזה, רק שממש עובר זמן, שאתה כבר עמוק בפנים, שקורה אירוע חריג שגורם לך לפקוח עיניים כי כבר אין ברירה .והאירוע הזה לא אחר להגיע.

בערב חג השבועות הם נסעו ברכבם: צאלה, אורי והבנים, להורים של צאלה למפגש משפחתי וארוחת גבינות. אורי היה עצבני מהבוקר. הוא שתק, זעף ושחרר מדי פעם הערות עוקצניות לכולם, כשעמדו לצאת מהבית אמר לצאלה שצבע לבן גורם לה להראות כמו פרה, ולמה הבנים לבושים כמו בנות ולא נראים בכלל גברים ושאין לו כח לאמא שלה ולבדיחות קרש שלה ושהוא בכלל לא מבין למה הוא צריך להגיע !!! הכבישים והפקקים לא תרמו למצב רוחו של אורי והוא נהג כמו משוגע, עקף רכבים, חתך נתיבים, בלם בפתאומיות והאיץ בפראות, צאלה הרגישה שהיא לא מסוגלת לנשום מפחד ובקשה ממנו להירגע

זה הספיק לאורי בשביל שהמפלצת תצא מיד החוצה במלוא כיעורה:

הוא בלם בפתאומיות וצרח לה לעוף מהרכב,'או שאת עפה או שאני מוריד אותך בכח'!!! שאג לעברה. צאלה ההמומה והמפוחדת, לא ידעה מה לעשות באמצע כביש החוף בשעות הערב, אבל היא ידעה שמה שאורי אומר כדאי לעשות, אחרת יהיה יותר מסוכן.היא ירדה בוכה ופגועה התקשרה לאחותה שהגיעה לאסוף אותה,לא היה צריך להגיד הרבה באותה נסיעה של שתי האחיות

הכל כבר היה ברור –אין מצב שאפשר להמשיך ככה, במיוחד שהכל מקצין. צאלה נכנסה להורים ניסתה להירגע ולהתחזק, שיתפה את כולם, חרף הבושה שהציפה אותה וקיבלה חיזוקים ותמיכה שלא האמינה שתקבל. מסתבר שכולם ראו ממזמן את מה שצאלה קלטה רק עכשיו.צאלה הגיעה אלי עם אחותה לפני שאמרה לאורי שבכוונתה להתגרש.

וזה הדבר הכי חכם שניתן לעשות! כשאתה בקשר עם נרקיסיסט הכי חשובה היא אסטרטגיית היציאה, שלא יכולה להיות רגילה או דומה למקובל מול נרקיסיסט זה חייב להיות אחרת. נרקיסיסט הוא אדם חסר ביטחון עצמי ולכן צריך את השליטה באחר. השליטה נותנת לו את הכח לכאורה שחסר לו מבפנים. ולכן זה בדיוק השלב שנרקיסיסטים עוברים לשלב הגזלייטינג:

היה ברור שכשאורי ישמע שצאלה מבקשת להיפרד הוא יגרום לה לפקפק בהחלטה הזו שלה ,לפקפק ברגשות שלה ולהטיל בה ספקות חוסר ביטחון הכל כדי שתחזור בה, שתחזור לשליטה שלו עליה, ברור שיאיים עליה שהיא הדפוקה שהיא הלא יציבה. שישתמש (או ליתר דיוק ינסה…) בעובדה שאחרי הלידה היתה בדיכאון ולקחה לתקופה כדורים, שיגיד לה שבגלל שהיא משוגעת והוא יקח לה את הילדים. שהיא תיזרק לרחוב ללא בית וללא אוכל כי עובדה שנים היא לא ידעה לדאוג לפרנסתהו כי מי היא ומה היא בלעדיו. הוא, שכל כך אוהב, שעושה עבורה הכל רק מאהבה ודאגה

ואיך? איך היא לא רואה????

מי ידאג לה ככה? בחיים לא יהיה לה אף אחד! היא תישאר גלמודה, אבודה, ערירית ונטושה!!! היא כמעט נפלה מהכיסא ששמעה אותי מונה את רשימת האיומים והסחיטות שאורי יפעיל נגדה ברגע שישמע שהיא מעוניינת להתגרש ממנו. איך ידעת???? אמאל'ה!!!ככה בדיוק הוא עשה לי לפני כמה חודשים אחרי ריב קשה שעזבתי את הבית להירגע ולקח לי זמן לחזור. זה בדיוק מה שאמר לי אז!!! לא יאומן!!! איך את יודעת?

רק שאז הוא הפך את זה לכזו סאגה!!! כזו מריבה !!! שהרגשתי שאו שאני דופקת את הראש שלי בקיר או פשוט אומרת כן ואמן על הכל, כולל התנצלות כנה שלי והודאה באשמה!!! איזו טעות זו היתה….איך לא הבנתי את זה כבר אז….דרך אגב הוא העניש אותי על זה עוד חודשים אחרי …חודשים של שתיקות ריחוק ומבטי תיעוב.

צילום: pexels

הרגשתי אפס! פשוט סמרטוט!

הסברתי לה שזה מאוד שכיח אצל נרקיסיסטים. קל לזהות אותם. קל לצפות את ההתנהלות שלהם. אבל קשה להתנתק מהם. ולכן אנחנו צריכות להיות חכמות. אנחנו צריכות קודם לדאוג לחזק אותך, להחזיר את צאלה הקודמת, מלאת החיים הביטחון האהבה, הערך העצמי. אותה צהלה שקשה לך היום להיזכר בה. צאלה של לפני אורי. ובמקביל להתכונן להליך קשה מולו. הוא לא יוותר בקלות. הרי זו תמיד צריכה להיות הדרך שלו או שום דרך. כל עוד הוא רוצה אותך אנחנו צריכות להיות גם נחושות וגם מדויקות. האסטרטגיה שלנו צריכה להיות ברורה ומובנית לשתינו, כדי שלאורך כל ההליך, ולא משנה מה הוא ינסה לעשות – המטרות שנגדיר לנו יחד יהיו נר לרגלנו. אנחנו נעטוף אותך במומחים טובים ובעיקר במטפלת מנוסה שתיתן לך רוח גבית, ויחד נוציא אותך מהחיים האלו! מבטיחה לך שלא ירחק היום שתהיה לך אהבה חדשה, בריאה יותר, נכונה יותר, מבטיחה לך שמשהו יאהב אותך יותר נכון ממנו….

איך מזהים התנהגות נרקסיסטית?

הכל חייב להיות על פי דרכו בלבד

רק הוא יודע מה נכון הצד השני תמיד טועה לא מבין כלום או סתם משוגע

הצד השני תמיד אשם בהכל

ככל ונלקחת מנרקסיסט השליטה כך הוא יקצין את התנהגותו ותגובותיו

כשמציבים לנרקסיסט גבולות בצורה מותאמת וללא פחד שם הוא מתקפל

כי נרקסיסט הוא אדם חסר ביטחון שדרך ניסיונות השליטה והמניפולציה על האחר מנסה להשיג לעצמו ביטחון מדומה!

עו"ד גלית צור,צילום: ענת קזולה

מאת: גלית צור עורכת דין ומגשרת