עמוד הבית » "נוסטלגיה" – סרט של מריו מרטונה

"נוסטלגיה" – סרט של מריו מרטונה

צילום: פוסטר
MEMENTO MORI – "זכור את המוות", היה המשפט שנלחש למפקד הגייסות הרומאיים במצעדי הניצחון בידי עבדו.

מטרת הלחישה, הייתה להזהיר את המפקד מפני גבהות הלב. המשפט הפך למוטיב חוזר ומפותח בתולדות האמנות המערבית, כשציורי גולגלות, בועות סבון, מראות, וזקנה מיוסרת הפכו לייצוגו של הרעיון.

"נוסטלגיה", הוא סרט ממנטו מורי מובהק. נופיה של רובעי העוני של נפולי, בעיני תושב נמלט החוזר לביתו לסעוד את אמו הגוססת לאחר ארבעים שנה של היעדרות במדינות רחוקות, עומדים במוקד הסרט, כשצילומי האנשים הקשישים בעלי הפנים עטורי הקמטים, שפניהם מתגלמים גם בקירות הבתים שימי תפארתם חלפו. הגולגולות, האם הזקנה שבנה נושא אותה על ידיו, רוחץ אותה בגיגית בחדר שצבעו מתקלף, ההזנחה וערימות האשפה ברחובות לצד הקטקומבות האפלות של נפולי, כנופיות עבריינים חסרות רסן היורים באוויר במסע השתוללות, ציבור מקומיים ומהגרים הניצבים תחת הכומר המקומי המנסה להילחם בפשיעה, במוות, בעוני ובניוון הפושה בעיר -כל אלה מקבלים ביטוי במבע הקולנועי ובעלילה הנוגעת ללב.

צילום: באדיבות סרטי נחשון

העלילה נסבה סביב האיש החוזר הביתה לגלות כי מה שהיה משובות נעורים, הפכו לטרגדיות, לתעלומות אפלות שפתרונן מאיים על חייו, ובעיקר סגירת מעגל וחשבון עם עברו.

טריילר: באדיבות סרטי נחשון

הדימויים הוויזואליים המלווים את הסיפור עוצרי נשימה ומתכתבים בהרהור קולנועי כל העת עם המסורות החזותיות והאמנותיות של הציור המערבי לדורותיו, בסרט שממשיך להדהד בראשך שעות רבות לאחר הקרנתו.

בקיצור, סרט נפלא. לכו לראות.

מאת אורון שוורץ הוא עורך-דין, שותף מייסד במשרד שוורץ-נרקיס ושות', כותב ומגיש הפודקאסט "משפט חוזר" בתאגיד השידור "כאן", ארכיאולוג וטייס בתחום התעופה הקלה.

איטליה/ צרפת 2022, איטלקית תרגום לעברית ואנגלית 118 דקות.

החל מ- 5 באוקטובר בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ.

תגובה

הוספת תגובה

  • סרט מצויין ! מומלץ מאד!! רוצה לדעת מה שם השיר בערבית מצרית שנוגן בשיר לקבוצת הצעירים לקראת סוף הסרט. האם מישהו יודע?.