עמוד הבית » סטרס משחית את העור: איך להגן על הפנים בתקופות מלחיצות

סטרס משחית את העור: איך להגן על הפנים בתקופות מלחיצות

צילום: pexels
נעים מאוד, שמי סימה זגר, קוסמטיקאית מעל 20 שנה מרמת גן, מומחית לאנטי אייגינג. השבעה באוקטובר גרם לי, כמו את עם ישראל , לימי הסטרס וחרדה. אחרי שבועיים של "שיתוק", והיצמדות לחדשות, החלטתי שצריך לעשות מעשה. ידעתי שלי היה הכי נכון להיות עסוקה בנתינה בעיקר לאנשים שהסטרס שלהם הרבה יותר גדול משלי.

תוך זמן קצר הצטרפתי לקבוצת קוסמטיקאיות, שנתנו שירות למפונים, לאנשי מילואים ולמשפחות פצועים שנמצאים ימים ולילות לצד היקרים שלהם. בדיוק במקום הזה מצאתי את מקומי, מעניקה להן  טיפה של שפיות, אפשרות לשחרר לחץ, ליטוף, עיסוי מרגיע, נתתי את הלב והנשמה למטופלת ששוכבת במיטה על מנת שתוכל לתת לנפש מנוחה, ולו לשעה קלה. סיפורם של המטופלות היו קורעי לב כמו של אישה שאיבדה את בעלה, או של נערה צעירה שאיבדה את הוריה, סחפו אותי וגרמו לי לרצות להעניק יותר, ולגעת בכמה שיותר מטופלים. ישנם גורמים לא מעטים שעם הזמן משפיעים על עור הפנים שלנו: הגיל, החשיפה לשמש, נגעים, מחלות, ובעקבות השביעי באוקטובר וימי הלחימה הצטרף גורם משמעותי נוסף.

צילום: pexels

>>> עכשיו ביחיד- מופע תיאטרון הזמר העברי 

הסטרס

מחקרים מראים שמערכת החיסון ששומרת עלינו, מזהה סטרס וחרדה כאיום ממשי, שמשפיעים לרעה על תפקודה, וגורמת למערכת הסימפטטית שנמצאת במערכת העצבים להגיב מיידית ולהכין את הגוף למאבק או מנוסה. תגובה זו אמורה לסייע בעת סכנה או בתקופת לחץ על ידי יצור מוגבר של ההורמונים קורטיזול וארנלין. מטרת הקורטיזול היא לעודד עליה ברמת הגלוקוז בדם כדי לקבל מקור אנרגיה מהיר. האדרנלין מגביר את רמת העירנות והאנרגיה בגוף. בימים כתיקונם מעט סטרס יכול להועיל לנו להתמודד עם אירוע נקודתי, (רמה נכונה של קורטיזול גורמת לקשב והריכוז להיות במיטבו).

לעומת זאת, במצב של סטרס מתמשך או כרוני, רמת ההורמונים נותרת גבוהה, וישנה אפשרות לפגיעה במערכות השונות של הגוף כמו מערכת העיכול, המערכת החיסונית, פוריות, תפקודי מוח, לחץ הדם, גם בעור הגוף והפנים. מכיוון שהעור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, ההשפעות עליו בולטות ומוחשיות במיוחד. כמות גבוהה של קורטיזול לאורך זמן הורסת את הקולגן בגוף, מה שגורם למראה עייף, לשקעים מתחת לעיניים, שכבת ההגנה החיצונית של העור נפגעת, ויותר מים מתאיידים מתוכו, לכן ישנה תחושה של יובש קיצוני, גרד ואדמומיות. בנוסף יצור מוגבר של מלנין מציף פיגמנטציה ביתר שאת. במקרים הקיצוניים יותר נוכל לראות גם אקנה (גם בגיל מבוגר), סבוריאה, אטופיק דרמטיטס, הרפס ופסוריאזיס.

במהלך ימי הלחימה " חורבות ברזל" הגיעה אלי ד' בת 52, הבן הגיבור שלה נלחם בעזה, והיא בהתפרצות אקנה בעור הפנים . במקום להתחיל לטפל באגרסיביות, טיפלתי בה בחומרים משקמים, וחומצה עדינה שעשו היטב  את העבודה. גם ת' בת 33 שבעלה משרת במילואים ימים ארוכים והיא נשארה לבד לטפל בשני תינוקות ובכל מטלות הבית הגיעה עם גרד ואדמומיות שלא היו קודם. לה היה נכון לתת טיפול בחומרים משקמים, מרגיעים ומזינים, וההקלה לא איחרה להגיע.

צילום: pexels

 

אחרי כל זה, יש חדשות טובות: יש מה לעשות!

בעקבות המלחמה, יצאו קוסמטיקאיות להתנדב ולטפל במפונים, במילואימניקים, בפצועים ובבני משפחותיהם. הם נתקלו במצוקות נפשיות וגופניות, שדרשו מענה מידי. הרצון לתמוך ולעזור גרם לנו לצאת עם פרוטוקולים של טיפולים במצבי סטרס. הטיפולים הללו פחות אגרסיביים, ומטרתם ללחך את העור ולהרגיע אותו. גם הטיפולים באקנה ובפיגמנטציה שנוצרו עקב הסטרס יהיו עדינים ומתונים יותר ויתחילו קודם כל באיזון העור ושיקום המחסום האפידרמלי. תוך כדי הטיפולים הצלחתי להבין מה נכון לעשות, ומה פחות. הבנתי  שדווקא המגע של ידיים מקצועיות ומיומנות הוא אמצעי מעולה  לשחרור לחץ, ותוספת של מיכשור נכון ותכשירים מתאימים ונכונים יגבירו את רמת התוצאה.

צילום: pexels

 

מומלץ בחום לשמור על שגרת טיפוח בבית, והיא מחייבת בראש ובראשונה לשמור על היגיינה  באמצאות סבון עדין ללא חומצות, במהלך היום שימוש בתכשיר לחות שמכיל פפטידים, ולהקפיד על מקדם הגנה מהשמש גם באיזור העיניים והצוואר. בערב, לפני השינה יש לנקות היטב את הפנים, ולמרוח חומצה עדינה שתדאג לחידוש העור בהתאם לסוג העור ולמצב בו הוא נמצא, וקרם הזנה עשיר או סרום.

צילום: pexels

 

בנוסף, ישנן דרכים נוספות שיכולות להועיל בהורדת רמת הסטרס כמו הקפדה על שעות שינה, פעילות ספורטיבית מתונה, תזונה עשירה בפירות, ירקות וסיבים, ושתיית מים. במקרה הצורך אפשר לשלב טיפול מקצועי תומך. ההמלצה הכי חשובה ומכל הלב, תעזרו בכל מי שמושיט לכם יד, אפילו אם זה נראה לכם שולי, כל צעד קדימה, אפילו קטן ביותר, הוא משמעותי כדי להבריא.

בכל מקרה אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים לפתור בעיית עור, אני פה לרשותכם

מאת סימה זגר קוסמטיקאית מתמחה אנטי אייגינג.

יצירת קשר: 0546378571