עמוד הבית » עולם של חנוכיות

עולם של חנוכיות

הצורפים 2019 צלם עומרי קליין
חג החנוכה מספק לא מעט סיפורי ניסים ונפלאות, וגבורה ואור, כיאה לחג החוגג בדיוק את ארבעת היסודות האלו. בין אם מדובר בחנוכיות מעוצבות מבית חברת הצורפים, דרך חנוכיות עתיקות המספרות את גורלן של קהילות יהודיות ועד לחנוכיות ממוחזרות המספרות על עתיד עולמנו.

על פי סקר שערכה חברת "הצורפים", למעלה מ – 90% מכלל בתי האב היהודיים מצהירים שבחזקתם חנוכייה וכ- 85% מבתי האב נוהגים להדליק את החנוכייה במהלך כל ימות החג.

אם כבר הדלקת חנוכייה כהלכתה, בגזרת העיצוב ניתן למצוא מגוון של חנוכיות מעניינות בטווח מחירים רחב, החל מ- 1300 ₪ וכלה בחצי מיליון ₪. העיצובים הפופולאריים השנה הם עיצובים מודרניים עם נגיעות קלאסיות, כך למשל דגם "בל" מתכתב באופן אירוני עם מנורה דומה מהסרט "היפה והחיה" של דיסני, לעומת זאת תוכלו למצוא את החנוכייה המודרנית "שבתאי" כפי ששמה מרמז, החנוכייה משלבת את הדימוי הטבעי של כוכב הלכת שבתאי באסתטיקה שלה, כמו גם את השילוב של זהב וכסף.

כיום קיים מגוון הולך וגדל של חנוכיות בעיצובים עדכניים ואופנתיים מצד אחד המאופיינים בקווים ישרים ונקיים, בעלות מראה קלאסי ואלגנטי. מנגד, רבים עדיין מחפשים את החנוכיות בעיצובים מסורתיים עם יציקות ועיטורי יודאיקה המזכירות את מסורת בית אבותיהם.

פרט היסטורי מעניין הוא שחנוכיות "הצורפים" נצרפות ממש באותו מקום בו החל מרד הגיבורים מבית חשמונאי. מסופר כי באזור כפר דניאל בו שוכן היום מפעל "הצורפים", קרא מתתיהו החשמונאי "מי לה' אליי" ואסף אליו את הלוחמים היהודים שהגיעו  מכל 12 השבטים.

 יעקב מרדינגר, בעלים, צורף ואמן ראשי של חברת הצורפים מציין: "חברת "הצורפים" שמה לה למטרה לשמר מחד ולחדש מאידך את אמנות הצורפות היהודית. 80% מכלל מכירת החנוכיות במהלך השנה מתבצעת לפני החג. לפני החג חל גידול ניכר במכירת החנוכיות בקרב המגזר הדתי והחילוני כאחד. אנו חווים גידול של כ-35% בייצוא חנוכיות לחו"ל לעומת השנה שעברה, דבר העולה בקנה אחד עם מטרתנו: בניית מסורת יהודית חדשה לכל משפחה יהודית בארץ ובעולם".

מסורת עתיקת שנים של חנוכיות

לצד חנוכיות הצורפים המעוניינות להתחיל מסורת חדשה בקרב משפחות צעירות, בישראל קיימת קהילה של אספני חנוכיות. דוד סיני הוא "צייד חנוכיות". בין אוסף החנוכיות שלו ניתן למצוא חנוכיות מיוחדות שהגיעו לידיו כשלכל אחת מהן סיפור המתאר תלאות המסורת היהודית מכל פינה בעולם.

למשל, מגש מעוטר שעבר הסבה לחנוכייה בשל תנאי השבי, חנוכייה שמחולקת ל-8 חלקים ונארזת בנפרד כדי שלא יבינו שמדובר בחנוכייה, חנוכייה מאפגניסטן המוסוות ככלי קיבול ומאירופה הקלאסית משנות ה-20, חנוכיות שנוצרו על ידי אמנים יהודים וישראלים למשל בצלאל, יעקב אגם ועוד רבים. כשלכל חנוכייה מצטרך הסיפור המסורתי שלה, מימים שבהם נדרשנו להסתיר את יהדותנו, ועד לימי קום המדינה דרך המנדט הבריטי ועוד.

חנוכייה מאפגניסטן של שנות ה-40 מוסוות ככלי קיבול

החנוכיות שלא תמצאו בשום חנות

במסגרת תנופת המחזור העולמית המתפרשת על פני תחומים רבים והשלכותיה הסביבתיות והחברתיות, חברות רבות התגייסו בדרכים חדשות לצמצום הפגיעה במשאבי הטבע ההולכים ומידלדלים.

טרנד שצובר תאוצה בשנים האחרונות שם דגש על אמנות ויצירתיות, אבל גם על החומר ועל ערך הקיימות. ודרך כך התפתחה תרבות הכנת יצירות אמנות מקפסולות הקפה הצבעוניות של נספרסו.

לצד תכשיטים, מסגרות, פסלים ושאר יצירות, יוצרת האמנית מיכל ברוטפלד חנוכייה מעוצבת מקפסולות הקפה במטרה למחזר מחד ולעורר מודעות לחשיבות המחזור ומאידך לייצר אמנות, חברת נספרסו, פועלת רבות בשנים האחרונות לטובת מיחזור הקפסולות המשומשות כאשר הקפה הופך לדשן והאלומיניום ממוחזר במקרה זה, הופך לאמנות יהודית מסורתית.

חנוכייה שבתאי מודרני
צילום ירון ויינברג
חנוכיה איטלקית קטנה- נועדה להסתרה. יוצרה בשנות ה30.
צילום- אלבום אישי דוד
קולקציית 2019
צילום ירון ויינברג
הצורפים 2019
צלם עומרי קליין

חנויות הצורפים: בני ברק, רעננה, תל אביב, רמת אביב, ירושלים (כיכר השבת, כנפי נשרים, וולדורף אסטוריה) , כפר דניאל, נתב"ג וחיפה. ובאתר האינטרנט של הרשת  www.hazorfim.co.il

 

 

 

 

 

הוספת תגובה

הוספת תגובה