עמוד הבית » פסטיבל הצילום הבינלאומי מתוך ספר הד

פסטיבל הצילום הבינלאומי מתוך ספר הד

צילום יחצ
תערוכה בעקבות ספר הצילום עטור הפרסים הד (ECHO), שיצרו בני הזוג מקסימיליאן ומגדלנה ריגמונטי. הם יצאו למסע במקום שכבר אינו קיים, בניסיון לתעד את האזור ההיסטורי הנטוש של ווהלין, אוקראינה של ימינו, שם היו חיים מלאים בכפרים ובעיירות עד לטבח בשנת 1943.

גוף יצירה ייחודי זה המציג את הסיפור של טבח ווהלין, משלב ספר  פואטי הלוכד את ההד החמקמק של העבר ומתמקד בריק. הד זכה בפרס הספר הטוב ביותר בתחרות Grand Press Photo, וכעת לראשונה, הוא מוצג בפורמט של תערוכה בפסטיבל הצילום הבינלאומי בתל אביב. בשיתוף פעולה עם מכון אדם מישקביץ, פולין.

"ראיתי רִיק. חלל רֵיק לגמרי. במקום שבו עמד פעם כפר, עכשיו יש שדות, במקום שבו היה כפר אחר, יש יער שנשתל לפני שבעים שנה. ללא עקבות, כמעט לא נותר זכר. בווהלין נותר רק הד. כל השאר נעלם. בתים, בתי ספר, כנסיות, כפרים שלמים. 1,200 כפרים. בין 60 ל־100 אלף איש נעלמו. בקיץ 1943. אנשים רצחו את שכניהם.

צילום יחצ

אני עומד באמצע כפר שכבר לא קיים. שלושה קילומטרים מגבול פולין-אוקראינה. עולם אחר. קפוא. אני עוצם את עיני. אני מנסה לדמיין את הדברים שנעלמו. החיים שהיו כאן פעם. אני חוצה את השדה בעקבות אלה שהובלו לטבח. איך לדבר על זה, איך לצלם את זה, איפה לחפש נקודות אחיזה? הגעתי לווהלין, אוקראינה, בפעם הראשונה בנובמבר 2013.

צילום יחצ
צילום יחצ

הבנתי שאני מתהלך בבית קברות עצום, במקום שבו נקברו גופות הנרצחים באקראי. זה היה מדכא אבל גם הכריח אותי לפעול, לעשות משהו כדי להקים לתחייה את הסיפור של טבח ווהלין, לנסות ולספר אותו. חיפשתי שפה לסיפור הזה, שפה שלא תהיה הרמטית אלא מובנת בכל מקום, משום שאחרי הכול, יש הרבה מקומות בעולם שבהם אנשים רצחו את שכניהם. הסיפור חוזר על עצמו.

צילום יחצ
צילום יחצ

בחרתי 12 כפרים שנעלמו מעל פני האדמה. סך הכול אחוז אחד מכל כפרי ווהלין שנמחקו. הצגתי אותם על 12 עמודים . כל עמוד נפרש כמו מפה. זוהי מפה צילומית של מקום אמיתי עם מערך קואורדינטות מצד אחד ומפה אוניברסלית לרגישות ולמודעות שלנו מצד שני. הספר הוא מצבה, אנדרטה, אזהרה. " מקסימיליאן ומגדלנה ריגמונטי.

 פסטיבל הצילום הבינלאומי ה-8 – כיכר המדינה, רח' ה' באייר- תל אביב | 9-21 נובמבר 2020